Muisti vahissa...miten saada muistia vapaaksi enemman?

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by samu1234, Oct 5, 2006.

1. samu1234

samu1234 Member

Trophy Points:
    16
    Elikka mun koneessa on muisti TOSI vahissa ja oon jo poistellu monia juttuja, mut ei tuu iha hirvittavia eroja, ku en saa tilaa muutaku 15gb ja kovo on 40gb, mika vois auttaa? (oon kuullu et jos poistat joitaki ohjelmia tai jotai niin ne jattaa jotain fileja jonnekki muistiin, onko nain?)

2. NorttiBoy

NorttiBoy Active member

Trophy Points:
    66
    Kyllähän ne jättää rekisteriin jotain merkintöjä, sekä jotkut ohjelmat saattaa jättää ohjelman asetukset. Näistä pääsee eroon esim. CCleanerillä -> http://www.ccleaner.com/ ja Regseekerillä -> http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

Edit: lisäksi voisit opetella käyttämään Ä:tä, jotta lukeminen olisi helpompaa.

Last edited: Oct 5, 2006
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
  4. JullePuh

JullePuh Regular member

Trophy Points:
    26
    Selvennys eli tarkotatko nyt, että sulla on kiitonlevy liian täys (ilmeisesti), vai että sulla loppuu muisti ja ohjelmat alkaa pätkiä.

Jos sulla on 40 gigan kovalevyllä vielä 15 gigaa jäljellä niin itseasiassa tossa ei oo vielä mitään hätää. Tilaa on vielä vaikka mihin. itse en olis kovinkaan huolissani asiasta.

Kaikki tmp tiedostot voit huoletta tyhjentää joko jollain ohjelmalla tai sitten vaan manuaalisesti. Noissa tmp:eissä on joskus yllättävän paljonkin turhaa roinaa. Rekisteri kannatta siivota jo toiminankin vuoksi. Noi NorttiBoyn esitelemät ohjelmat on siihen ihan hyviä. Muistaakseni myös IE:n välimuisti oli aika tilasyöppö, jos sen kokoa ei rajoiteta. Samoin on muuuten XP:n palautuspisteiden kanssa. Eihän niitä oikeasti tarvise kun pari viimeistä tallentaa, jos sitäkään. Jos kone muuten toimii hyvin, niin voisit muuten kokeilla ton palautustoiminnon väliaikasta päältä pois ottamista ja sitten katsoa, että paljonko levytilaa todelisuudessa vapautuu ja kun pistät sen uudestaan päälle niin rajoita sen kokoa johonkin järkevään tasoon.

Jos toi on sun ainoa kovalevys niin kannatta muuten katsoa mitä kaikkea ladannu ja tallentanu. esim. elokuvat ja levyimaget täyttävät helposti ton kokoisen levyn. niistä selviää poltamalla ne vähemmän tärkeät levyille pois kovalevyltä. Muutenkin Windossilla on sellanen hassu tapa, että omat tiedostot on oletuksena C asemalla ja se sitten yllättää monet nopealla täytymisellään.

Roskakorin kokoakin kannatta muuten pienentää, jos tapana ei ole usein hakea poistetuja tiedostoja sieltä takaisin. Tossa 40 gigasessa se ei paljon tunnu, mutta mitä suurempi osio on niin sitä enemmän siitä on hyötyä. Windowssilla kun on tapana määrätä roskakorin koko prosentteina osion koosta. Roskakorin väliaikainen "poistaminen" on muuten hyvä kikka sillon kun Windows ilmoitta että se ei pysty eheyttämään levyä liian pienen vapaan levytilan vuoksi.

Mutta niin kun jo alussa sanoin, jos levyllä on 15 gigaa tyhjää tilaa niin minkäänlaista hätää ei pitäisi olla. Windows alkaa muuten itse valittaman levytilan loppumisesta,jos se katsoo asian kriitiseksi.

5. samu1234

samu1234 Member

Trophy Points:
    16
    No mä tarkotin tuota jälkemmäistä vähä enemmän kuin tuota toista...Elikkä aina välillä tahtoo pelit pätkiä, mut ei pahasti...
    eli mahdollisimman paljon kyl tahtois tästä koneest turhaa pois.

Share This Page