Moro, mulla on ollut tämmönen kone ollu nyt jonkin aikaa käytössä. Cpu: Ryzen 5 1600 Emo: Gigabyte GA-AB350-Gaming Gpu: gainward gtx 1070 ssd: samsung 850 evo Power: Seasonic focus+ gold 650w Muistit: Geil Dragon Ram 3000mhz (2x8gb) linkki neweggiin, kun systeman sivuilta en enää noita löytäny https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820144944 Eli olis pari kysymystä tohon muistien kellotukseen liittyen, kun nuo muistit tällä hetkellä pyörii tuolla 2133mhz nopeudella. Kannattaako Biosista pistää tuo xmp päälle vai ruuvata nuo nopeudet manuaalisesti ja mites sit noiden volttien kanssa? Ja kannattaako tuo bios päivittää ja liittyykö noiden muistinopeuksien säätöön mitään riskejä? Olen täysin käsi näissä puuhissa, joten kaipaisin hieman jelppiä. Netistä olen kyllä yrittänyt näitä kyllä opiskella, mutta silti jäi vielä jotain nämä mietityttämään. Muisteja ei ole emon qvl-listalla. Kiitos vastauksista etukäteen.
Ensin biospäivitys, sitten kokeilet automaattikellotusta DOCP/XMP-profiililla (jompi kumpi, on valmistajakohtaista millä nimellä tuota kutsutaan) kokeilet ensin vaikka 2666, sitten 2933. Jos boottaa normaalisti niin hyvä, jos ei niin sitten pitäis rukata käsin E:typo
Kiitos vastauksesta pitääkin tutkia miten biosin päivitys onnistuu, tällä emolla oleva bios versio taitaakin olla aika vanha.
Nyt on uusin bios sisällä, eli on meneekö tuo automaattikellotus yksinkertaisuudessaan vain että nakkaan ton DOCPin päälle? Meneekö kellot vakioiksi vai mitä tapahtuu jos ei toimi suorilta?
Hyvä että toimii en ollu ikinä kuullukaan noista muisteista, olin aika skeptinen että toimis 2933 melko vähän taitaa olla nykyään niitä jotka ei toimis ryzenin kanssa kunnolla
Samojahan ne muistipiirit on oli siinä tikussa minkä lafkan nimi ja minkä väriset kuoret tahansa... Mutta joo itsehän olen tuota samaa jo kauan toistellut, mutta ei eräälle käyttäjälle tunnu uppoavan kalloon, onpahan taas tässäkin lisää todisteita, kun ulina taas alkaa
http://www.softnology.biz/files.html voit tarkistaa mitkä muistipiirit sieltä löytyy , noita valmistetaan useitten eri valmistajien toimesta Tuo jenkkifirma GEIL käyttää pääsääntöisesti Samsungin piirejä , jos on niin ne saa kulkemaan 3200 MHz
Mitäs kummaa sitten. Kummempaa on ettei jotkut jäsenet ole kuulleetkaan Vähän kummaa taas se että Micron on alkanut valmistaa B-die muisteja ja markkinoida niitä Crucial Ballistix Elite sarjassa ,ovat Ryzen yhteensopivia Kannattais tutustua Team Group mallistoon ettei tule yllätyksiä