1866 kelloille voisit yrittää saada. Siitä prossu hyötyis vähäsen. Kellotus BIOS:n puolelta. Niitä on miljoona erilaista. Ylipäänsä jos kysyt mistä ja miten kellotetaan, en suosittele kellottaan. Ei se oo alottelijoiden hommaa. Alottelijat usein rikkoo kamansa.
Tiedän miten kellotetaan prossua ja näyttistä... ja niitä olen kellotellutkin, mutta muistien kellotelusta ei ole kokemusta. Riskit tiedossa. Pitääkö muisteja rasittaa jotenkin tai seurata lämpöjä? Pitääkö voltteja nostaa?
No sit se on vähän eri asia. Muistit ei paljoo kuumene eikä tarvitte paljoo kattella jäähdytyksen perään pienillä kellotuksilla. Laittasin ensin kelloiks 1866 (933) ja pikkusen löysentäsin asetuksia. Sit rasittasin vaikka Prime95:lla onko vakaa. Jos on, tyytysin tohon koska prossu ei juuri hyödy nopeemmista muisteista. Ellei vakaa, noiden muistien pitäis kestää 1,6V helposti.
Mitä tarkotat alottelijalla? kai SF3D:n tyypitkin on ollu joskus aloittelijoita ja on niilläki olli ekat kerrat kellotuksen kans ja on varmasti hajotettu kamoja itte oon alottanu kellotuksen i5:sella ja z77 emolla ja paskoin kummatki eli mitään ei opi jos et itse alota.
Ite hajotan ennemmin halpoja osia. Vähän eri homma hajottaa kellotusharjotuksissa 50 euron ja 500 euron osat. Hyvä et toimii.
Lainaan vähän samaa aihetta. Tuleekos siitä paljon tehoetua kun kasvattaa latensseja ja vähän hertzejä? Itselläni on meinaan isot heatsinkit muisteissa ja kunnon tuuletus että muistien kellotus onnistuu. Mutta se oikea etu kuinka merkittävä?
Tosi merkittävää eroo et saa millään muistin kellotuksella. Siitä onko muistin kellot tärkeempi ku alhaset latenssit tapellaan netissä aika monessa paikassa. 1866 muistikellot tolle prossulle on ihan hyvät.
Ei pahalla, mutta tää oli hauska Ja itse asiaan. Vissiin ainoastaan AMD:n APUt hyötyy kunnolla muistien kellotuksista, muilla prossuilla se ei taida näkyä oikeastaan kuin benchmarkeissa ja fotarissa, jos leiskoja alkaa olla enemmän. Jostain muistan kuulleeni, että muistien kellotuksien hyöty pienenee, jos myös prossu on kellotettu. En tiedä mihin tämä perustuu (josko on edes totta), mutta jos joku tähän vastauksen tietää niin saa kertoa.