tuli tässä mieleen että jos haluan lisätä tulevaisuudessa koneeseen muistia onnistuuko esim 2x8gb ddr4 2666MHz lisääminen jos jätän vanhant 2x4gb 2666MHz kammat koneeseen? emo on asus maximus VIII hero ja prossu 6600k
Onnistuu kunhan tiedät kampojen arvot, tuolla http://keskustelu.afterdawn.com/threads/tietokoneen-päivitystä-600€-max.760224/ vähän käytiin noita läpi kun kaveri haluaa lisää muistia koneeseensa, ei mulla tietoo milloin kone on koottu, toki ne liikkeissäkin auttavat kun sinulla on tuo muistien koodi tiedossa, sen saa speccyllä ja cpu-z ohjelmalla nyt ainakin selville, jos ei ostoskuitista selviä tai ole pakkausta jäljellä jossa on sama koodi lappu usein kai liimattuna, samoin kun muisti kammassa/moissa. Siitä en tiedä mitä ddr4 tuo mahdollisia lisä haasteita dd3 suhteen kampojen sopivuuksissa kun ddr3 jo toi esim. lisää haasteita ddr2 verraten, ddr2 muistaakseni voisi sekoittaa eri MHz arvoisia kampoja, kun taas ddr3 ei käsittääkseni sitä asiaa siedä, mutta joku viisaampi kertokoon lisää ja oikaiskoon jos olen väärässä.
Joskus jostakin muistan lukeneeni infoa ettei homma toimi enää ddr3.lla niin kun ddr2.lla toimi, mutta voi olla että sekin tieto on väärää infoa joskus saatuna, sen informaation mukaan olen toiminut vuosia.
Yleinen käsitys on, että eri nopeudella toimivaa muistia voi käyttää yhdessä, mutta toimii hitaaman nopeudella, kuten täällä vahvistetaan: http://www.crucial.com/usa/en/support-memory-speeds-compatability
Toimii hitaamman mukaan. Itsellä tällä hetkellä 3x2gb + 4gb, ei mitään ongelmaa. Joku 3-4 vuotta takana.
Joo voi, mutta taas kerran joskus oli jossakin PC.n itse rakentajille PDF suomeksi jossa kerrottiin miten se vaikutti muistien käyttöön kuormittavasti, kun muistelle meni kuormaa kuinka se jakaantui, en edes ala muistella kuinka kuorma jakaantui; muistan sen kuitenkin päin ****ettiä, mutta ei se ollut mitään vakavaa onhan noita 6GB 10GB muistella olevia koneita valmiina myynnissä. Katsoo vaan se mitä kokoa kampaa muistislotti tukee muuten voi tulla vaikeuksia, tai sitten slotti ei tulkitse koko kamman kapasiteettia vain yksinkertaisesti esim. jos slotti tukee 8GB,n kampaa asennat siihen 16GB,n kamman ei tunnista kun 8GB.ta. Löytyy yleensä emon valmistajan sivuilta, sekä päätelmiä voi tehdä kuinka paljon muisti kapasiteettiä emo tukee. Voi olla kun oikein jaksaa googlella hakea ja löytää oikean hakusanan että PDF löytyy vielä jostakin.
Laita samat koot A ja B slotteihin, eli parillisiin slotteihin samat koot. Hyvä tietenkin muistaa, että joskus täysin toimivat muistit, eivät vättämättä ole aina emolle yhteensopivia. Tästä emon muistisopivuutaulukko antaa omat suosituksensa, mutta siellä ei ole lueteltu kaikkia emolla toimivia muisteja.