Onko kellään tietoa saako muistia lisätä itse kun takuu on vielä voimassa? Raukeaako takuu? Kun tuntus että jos viet liikkeeseen lisättäväksi niin vaihto maksaa enemmän ku itse muisti kampa! Entä kun mulla on muistaakseni VIA merkkistä muistia nyt (voiko olla VIA) 256, niin voinko laittaa viereen toisen kamman esim. Kingston 512?
Jos meinaat muistin takuuta, niin ei raukea. Tosin joillain pakettikoneilla takuu voi raueta jo siitä että kotelo aukaistaan (sinetti). Tarkasta koneen papereista, mikä on tilanne. Muistin lisääminen ei ole vaikeaa. Senkun tökkää vain kortin paikalle oikein päin. Joskus saattaa joutua käymään näppivoimaa, että saa painettua kortin paikoilleen. Merkillä eikä määrällä ole väliä. Muistin kaistaleveys pitää kuitenkin olla sama. Tarkasta järjestelmän hallinnasta muistin kaistaleveys. Määrä ilmoitetaan megahertseinä (Mhz). Myös muistin tyyppi pitää olla samanlainen. Eli et voi käyttää SD-ram muistin kanssa DDR-ram muistia. Muuten muistilla ei ole väliä.
Kiitos! oon aukassu jo kerran koneen ku puhistin prossun tuulettimen, sai lämpöjä alas 10 astetta ei ollut sinettejä. varovasti aukaisin ettei mistään huomais...
ja kannattaa sopia liikkeessä palautus/vaihto jutuista. Voi nimittäin käydä kuten ittellä eli hain SimpleTech merkkisen muistin, joka aiheutti sen että kone buuttaili ittellään välillä ja tuli liuta virheilmoituksia. Sain sen liikkeessä vaihdettua Kingstonin kampaan ja se sopi hienosti. Eli ei se aina ihan noin vaan käy.
Jep! kannattaiskohan mun nakata vesilintua tuolla entisellä kammalla ja laittaa uusi miäs meinaatte: 256MB DDR-SDRAM Speed 2x134Mhz(268Mhz data rate) Tuollainen löytyy tällä hetkellä... mitäs meinaatte...? mitä muuten meinaa tuo DDR-SDRAM, miksi siinä on niinku kahta tyyppiä?
Onkos tommosia pakettikoneita missä myytävänä, taitaa tehdä lujasti kauppaa jos koteloa ei voi ruuvata auki ja tarkastella että mitä sitä tuli ostettua. Kyllä silloin kannattaa jo komponentteina ostaa. niillähän nyky käytännön mukaan on kaksi vuotta tuo kohtuullinen kestoaika niin takuu puolella vaikka myymälät ja valmistajat vuotta tarjoaa sama se on muistikammoilla.
Radiosta tuli kerran haastattelu jossa oli haastateltavana joku valtakunnallinen kuluttaja-asiamies ja hän totesi ettei tietokoneen takuu raukea vaikka laitteistoon koskisit/lisäisit/vaihtaisit komponentin. Samassa jutussa oli myös Uuden auton korjaaminen halvemmalla tarvikeosalla ja auton takuun säilyminen, rohkeasti vaan ruuvailemaan ja jos asiassa on epäselvyyksiä niin kannattaa ottaa yhteys paikalliseen kuluttaja-asiamieheen.
niinhän tuo tuntus että saahan tuon aukaista ja esim. puhdistaa ettei tarvi puhdistuksen takia viiä huoltoon... pojjaat imuroi koneen ja saanoo että 100 ekua kiitos!!! onhan se nyt turvallisuus tekiäki puhdistaa kone välillä, palaa pian koko romu... Niin ja joku muuten ehdotti tällaista muistia DDR 256@266.... mikä toi merkki tuosa välissä on? Kingstonin sivulla oli tällainen kampa, sopisikohan toi mun nykyisen 256 muistin kans vai pitääkö ottaa toi 256 kampa pois, onko muuten alla oleva muisti minkälaista... KVR266X64C25/512 - Part Detail Kuvaus: 512MB 266MHz DDR PC2100 DIMM CL2.5 Detailed Specifications: Standard 64M X 64 Non-ECC 266MHz 184-pin Unbuffered DIMM (SDRAM-DDR, 2.5V, CL2.5, 400mil, TSOP, Double-Sided, Gold) Mfgr's System P/N's: N/A Form Factor: Memory Module Pieces/Unit: 1 Warranty: Lifetime
Ainakin Soneran vuokrakoneet sisältävät pykälän, jossa sanotaan että koteloa ei saa avata eikä osia vaihtaa/irroittaa. Entinen koneeni oli tuollainen. Tosin enpä tuosta paljoa välittänyt. Tyhmillehän ne on suunnattu. Ei siitä sen enempää DDR-sdram on DDR muistia. En nyt juuri muista mikä tuo merkitys on, mutta DDR muistien kanssa käy yhteen. Ehkä joku voi selvittää tuon merkityksen. Tuo käy hyvin yhteen nykyisen muistisi kanssa. Kingstonin muistit ovat laadukkaita. Ilman muuta kannattaa sellainen hankkia, jos kukkaron nyörit antaa periksi. En näe mitään syytä heittää vanhaa muistia pois. Jos kuitenkin heität niin kannattaa saman tien ostaa tuo muisti korkeammalla väylänopeudella. EDIT: Niin, luulen että tuo merkitys on ihan simppeli Double Data Rated SDRAM. SDRam tarkoittaa mielestäni Single data rate. DDR muisti ei kuitenkaan käy yhteen pelkän SDramin kanssa.
Haeskelin tuossa koneen paprut ja niissä sanottiin näi: "Takuu koskee vain koneessa ostohetkellä olleita komponentteja. Takuu ei koske koneesta irrotettua osaa tai komponenttia. Konepaketista irrotetun osan tai komponentin takuu lakkaa irrotushetkellä." Taidan jättää paikolleen ton vanhan kamman ja lisätä 512MB. ei ollut tuolla sivulla korkeampia väylänopeuksia, eikö emooni saa nopeampia? http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=+13347+&distributor=0&submit1=Etsi Entä kun vertailen nettikauppojen hintoja niin mistä tiedän mikä muisti sopii mun koneeseeni?
Miten on silloin jos epäilee, että muisti oireilee, itse ei voi irroittaa ja testata, testaako ne noi muistikapulat liikkeessä ilman vai nakkaako ne laskun käteen jos palikat on sittenkin kunnossa ja vika piilee softa puolella, takuuthan ei koske ohjelmistoja.Kone joutuu viikoksi hyllylle kaupan päällisiksi. Ja ilmoituksia on näkynyt liikkeiden nettisivuilla että turhasta työstä laskutetaan??? Edelleen sitä mieltä että komponentteina kone kotiin!!
niin, kuten jo tuolla aikaisemmin mainitsin..kannattaa etukäteen sopia tuosta palautus / vaihto-oikeudesta liikkeessä, sillä noiden muistin lisäämisen / vaihtamisen kanssa voi tulla yllätyksiä
Kiitoksia eiköhän tämä nyt tästä! Vielä sitte semmonen että jos tilaan samalla hiljaisemman prossun tuulettimen niin onko se vaikia asentaa, ku käytin itse rupelia irti ja sen takana oli semmonen siili niin tarviiko vaihtaa muuta kuin se rupeli? tarttis saaha hiljasempi tuuletin???
Enpä ole nähnyt koskaan pelkkiä prossutuulettimia. Kyllä niissä siili tulee aina mukana. Joku nerompi voi tietysti sanoa muuta. Prossun jäähy on ehkä vaikein komponentti asentaa. Kehotan jättämään rauhaan, jos et luota tarpeeksi itseesi. Se emolevyn natina jäähyä paikalleen asentaessa ei ole nimittäin mitään kivaa kuunneltavaa.
Kyllä niitä saa pelkkiä tuulettimiakin prossulle. testaappas vaikka näitä sivustoja: http://www.coolputer.fi/default.asp?sivuille=1 http://www.jimmspc-store.fi/index_fi.htm http://www.web-jussi.com/only4pro/index2.htm Sieltä löytyy kaikkea kivaa jäähdytykseen. Suosittelen Papstin tuulettimia. Ne on laadultaan hyviä ja hiljaisia. Hyvää ei halvalla saa :O)
Mistä tiedän minkä kokoinen tuulettimen rupeli on tällä hetkellä, voiko sen mitata jotenki onko se 60.... 80mm?
Voihan sitä ruveta kikkailemaan ja jättää vanhan siilin paikalleen ja hankkia isomman tuulettimen (pienenpi pyörintä nopeus = hiljaisempi ääni = yhtä hyvä jäähdytys) mutta siinä joutuu tod. näk ottamaan myös sen siilin irti koska sitä joutuu porailemaan ja vast. jotta saa uuden tuulettimen sopimaan siihen! Helpointa olisi ostaa kokonaan uusi prossutuuletin! Siinä tulisi siis siili ja tuuletin kokonaisuudessaan mukana! Vanha jäähy on helppo ottaa pois samoin kuin uusi pistää tilalle kunhan jaksaa/viitsii vähän manuaaleja vilkaista! Esim. Zalmanilta löytyy hyviä, hiljaisia ja tehokkaita jäähyjä sekä intelin että amd prossuille! Itse hankin Zalmanin CNPS7000-AlCu jäähyn P4 2.4 prossulleni! Säädettävä nopeus 1300-2300rpm ääni vaihtelee 20-25db! Hiljaisimmalla nopeudella (1300) lämmöt pysyvät yhtä alhaisina kuin original Intel jäähyllä joka kiersi reilut 3000rpm! Ääntä ei kuule juuri lainkaa ellei työnnä päätään kopan sisään!!! Heh! Hinta 45-50€ helppo asentaa ja jäähy tahnatkin tulevat mukana! Suosittelen jos budjetti tuon verran antaa myötä, säästyy ainakin porakoneen käytöltä ja muilta kikkailuilta!
Totta, mutta riippuu täysin valmistajasta. Homma on piis of keik, jos siilin voi painaa sormin kiinni emoon, mutta jos pitää ruuvimeisselin kanssa ruveta kikkailemaan, niin se on aina riskialtista hommaa. Tosin voin sanoa, että [bold]ensimmäinen[/bold] siili, jonka itse asensin oli juuri AMD:n originaali jäähy ja siinä piti ruuvarilla työntää holkki paikoilleen. Homma onnistui, mutta kyllä siinä jännäkakka meinasi tulla kun piti painaa "mielettömän" lujaa ja takaraivossa hakkasi lause "jos tämä ruuvitaltta nyt lipeää..." Kyllä se siilin vaihto siis onnistuu, mutta tarkkana pitää olla.
Tottahan 69theye puhuu! Tosiaan kyllä noissa monissa Zalmaninkin tuotteissa (kuten CNPS7000-AlCu) pitää käyttää ruuvaria jotta ne saa kiinni oikein! Riskinsä on kyllä kaikessa tuollaisessa "kikkailussa", mutta kyllä se on sen arvoistakin! =)