Niin olisi muutama kysymys liittyen multi-boottiin. 1. Koneessa on kiinni vain yksi kovalevy (75Gt), niin voisiko sen jakaa sillain että toisella osalle asentaisin Linuxin ja toiselle Windowsin? 2. Pitäisikö minun asentaa kaikki ohjelmat uudelleen tämän osiomisen(?) jälkeen vai säilyisikö kaikki tavarat mitä nyt on asennettu, mukaanlukien Windows XP? 3. Miten Multi-boot asennetaan^^? Joku linkki vaikka (mieluiten suomalainen).
Kyllä voit asentaa Linuxin/Winukan eri osioihin jälkikäteen ja se kovon jakaminen tapahtuu esim. partition magic softalla ja mitä noihin ohjelmiin tulee niin niitä ei tarvitse asentaa uudestaan, koska winukka pitää olla ensin asennettuna koneeseen ennen Linuxin asennusta. Siitä multi-bootista en lähde sanomaan mitään ettei tapahdu vahinkoja niin kuin mulle...
Ensin teet sille Windows osiolle tarpeeksi tyhjää tilaa. Linuxia varten olisi ihan hyvä olla ainakin 15G osio. Sitten aja Windowsin kovalevyn eheytys, jolloin data siirtyy suurimmaksi osaksi osion alkupäähän. Nyt jollain osioeditorilla pienennä Windows osiota niin paljon kuin haluat Linuxille antaa. XP:n oma osioeditori (diskmgmt.msc) ei sovellu tähän, koska se poistaa datan samalla. Linuxia asentaessa asennusohjelma todennäköisesti tunnistaa kovalevyllä olevan tyhjän tilan ja ehdottaa siihen asentamista. Tuohon osioiden editoimiseen on useitakin työkaluja joista suosituin on partition magic. Itse olen editoinut osiointia ihan Ubuntu linuxin asennuksesa käytettävällä parted nimisellä ohjelmalla.