mun tiedostojärjestelmäkö on hajonnut?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by winbledon, Mar 25, 2006.

  1. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kun koitan känynnistää niin tulee mustalle pohjalle seuraava teksti:

    fsck failed. Please repair manually and reboot. The root file system is currently mounted read-only. To remount it read-write do:

    bash: mount -n -o remount,rw /

    Attention: Only CONTROL-D will reboot the system in this maintanance mode. shutdown or reboot will not work.

    Give root password for login:_

    Olen koittanut kirjoittaa tuon "mount -n -o remount,rw /" komennon mutta se ei ratkaise ongelmaa.

    Yritin möys korjausasennusta DVD:ltä mutta ei sekään osannu korjata. Mitähän voisin tehä?

    Oon kyllä aatellu että jos tätä ei saa kuntoon niin voisin asentaa SuSE 10.1 beta 8:n, mutta pitäs saaha ennen sitä otettua muutama varmuuskopio. Nykyään mulla on suse 10.0.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Tiedostojärjestelmä on todellakin hieman (?) seonnut, eikä fsck eli osiontarkistus mene läpi.
    Kirjaudut root-tunnuksella sisään ja toimit ohjeiden mukaan.
    Saat systeemisi hyvinkin jälleen toimimaan ajamalla levytarkaistuksen manuaalisesti.
    Esim. itselläni riittäisi komento:
    fsck.ext3 -y /dev/hdXX (XX siis levy ja sen osio).
    Kun/jos osion tarkistus menee läpi, käynnistät järjestelmän uudelleen mainitulla komenna CTRL-D.
    Joissakin tapauksissa, voisi tuon osion tarkistaa sopivalla Rescue (pelastus) tai Live-CD -versiolla.

    HUOM!
    SuSE käyttää oletuksena reiserfs-tiedostojärjestelmää.
    Omassa järjestelmässäni ei näemmä ole fsck.reiserfs-komentoa.
    Mutta man fstab mainitsee tuollaisenkin komennon.

    En suosittele asentamaan beta-versioita. Jos homma ei muuten onnistu voit ehkä tehdä jonkin korjauspäivityksen nykyiseen 10.0?
     
  3. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitoksia vastauksesta!

    kokeilin korjata komennolla [bold]fsck.reiserfs -y /dev/hda3[/bold]

    Mutta tiedostojärjestelmä on vissiin niin huonossa kunnossa ettei sitä voi korjata. Sain vaan tämmösen vastauksen:

    reiserfs.open: Your partition is not big enough to contain the filesystem of (26144319) blocks as was specified in the founded super block.

    Failed to open filesystem

    If the partition table has not been changed, and the partition is valid and it really contains a reiserfs partition, then the superblock is corrupted and you need to run this utullity with
    --rebuild -sb


    Tarkistin [bold]df -T[/bold]-komennolla että mun suse on /dev/hda3 osiossa ja sen tiedostojärjestelmä on reiserfs. Tosin tuo komento ei pysytyt lukemaan linux-osion tietoja oikein koska se näki sen samanlaisena ku windows-osion.

    df ->

    [bold]Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on[/bold]
    /dev/hda3 104574100 54340988 50233112 52% /
    tmpfs 257888 0 257888 0%
    /dev/hda1 104574100 54340988 50233112 52% /windows

    Ja oikeasti Linux-osion koko on n. 100GB ja Windows n.50 GB

    Nyt on taitanut tulla niin paha probleema että ois helpointa asentaa kokonaan uusiksi? Pitäisi vaan saaha otettua muutamista tiedostoista kopiot ennen sitä. Oliskohan tuossa tekstitilassa mitenkään mahdollista käyttää jotain poltto-ohjelmaa esim k3b:tä?
     
    Last edited: Mar 25, 2006
  4. bscd

    bscd Active member

    Joined:
    Mar 2, 2003
    Messages:
    1,947
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Kokeile vetää koneen käyntiin ja sitten yritä polttoa komentokehoitteesta "mkisofs" ja "cdrecord" hommelilla

    Tee romppu-image komennolla mkisofs -oNimi.iso poltettavaHakemisto/. Sitten polta komennolla cdrecord -v -pad speed=1 dev=0,0,0 Nimi.iso - tuo dev= juttua voi joutua vähän muuttamaan. katso man cdrecord tarkemmin.

    voihan tuota olla että menee tuokin käsille: en ole yhtään varma voiko tuota osiota edes lukea jolloin homma kaatuu siihene. toinen ongelma on se että, minne sitten tallentaa tuo iso-image vaikka pystyisit dataa levyltä lukemaan.

    Jollain konstilla yrittäisin ottaa tuon winukka-osion pois pelistä (editoimalla /etc/fstab tiedsotoa) ja sitten kokeilla miten homma toimii. Sitten se viimeinen konsti on todellakin sitten kokeilla komentoa fsck.reiserfs --rebuild -sb -y /dev/hda3, kuten tuossa ehdotetaan.
     
    Last edited: Mar 26, 2006
  6. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No niin. Nyt oon paassy sen verran eteen pain etta hommasin tuon knoppix cd n ja silla pystyy lukemaan tiedostoja mutta kirjoitus ei tietenkaan onnistunut. Lahetin knoppixin avulla jo tarkeimmat tiedostot sahkopostiini joten ne pitais olla nyt tallessa.

    Viela pitaisi saada valokuvia talteen enka viittis lahetella niita yksitellen maililla. En ole viela tutustunu tuohon cdrecord komentoon, mutta sain semmosen kuvan etta silla ei voi kopioida suoraan dataa cd lle vaan pitaa teha ensin image poltettavasta datasta. Olenko oikeassa?
    taala knoppixissas on k3b poltto ohjelma mutta mun jarki sanos etta silla ei voi polttaa koska jos otan cd n pois niin ei kait se sitten osaa enaa toimia jos koneelle ei tallenneta talla live cd lla mitaan. Enka etes saanu cd asemaa auki taala knoppixin puolella.

    Kokeilin myos teha valokuvista tar pakettia ja lahettaa useampaa kerralla, mutta ei onnistunu koska liitetiedosto kasvoi aivan liian suureksi.

    olisko kenellakaan hyvaa ideaa miten nuo kuvat sais katevasti talteen?

    sitten viela komennosta fsck.reiserfs --rebuild -sb -y /dev/hda3
    alustaako se osion silleen etta kaikki tiedot menetetaan vai onko tuokin joku korjaus kasky?
     
  7. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    tuo --rebuild-sb temppu on rakentaa tuon "superblock"in uusiksi. Huomasin siinä yhden pienen "mutta" -jutun ja en ole ollenkaan varma miten tuo --rebuild-sb oikein hoitaa hommat tässä tapauksessa. takuita siitä että data ei häviäisi, en voi antaa.

    tarkempia optioita mitä voi kokeilla tuon reiserfs:n kanssa löytyy osoitteesta http://www.namesys.com/reiserfsck.html





     
    Last edited: Mar 27, 2006
  8. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    olen nyt saanu järjestelmän taas kuntoon. Kiitosia kaikille avusta.

    Tein kuitenkin niin että otin varmuuskopiot knoppixin avulla lähettämällä tarkeä tiedostot yhelle verkkolevylle.

    Sitten asensin susen uudestaan. Ajattelin että on parempi tehä kokonaan uus asennus kun mulla on tuli alkuaikoina tehtyä tyhmiä asennuksia, joissa jäi riippuvuus ongelmia.
     

Share This Page