Tyhmääkin tyhmempi kysyy... En ole ikinä ladannut ainuttakaan laitonta tiedostoa vertaisverkoista tai antanut omia tiedostojani ladattavaksi. Nyt haluaisin ennen ostamista ottaa koekuunteluun muutaman levyn, jotka löytyvät vertaisverkosta (mutta eivät paikallisesta kirjastosta). Mutta kannattaako se? En haluaisi olla se "seuraava korvauksia maksava piratismin vastaisen sodan uhri", josta kerrotaan Afterdawnin uutispalstalla. Tarkoitus kun olisi joka tapauksessa ostaa sitä laittomasti ladattua musiikkia omaan hyllyyn. Haluaisin ensin kuulla, mitä ostan.
Sanoisin että siitä vaan. Mielestäni tuohon on aivan täysi oikeus, sanoo tekijänoikeuslaki tai (sen keksineet) levy-yhtiöt mitä tahansa. Senkun otat levyt koekuunteluun ja ostat sitten jos nappaa - ja poistat tietty ne mitä et omista tai aiokaan ostaa aitona. Turha sitä on mennä ostamaan sikaa säkissä. Lisäksi, kiinni jäämisen mahdollisuus tässä on loton luokkaa ja silloinkin koneeltasi täytyy vielä löytyä noita "varastettuja" kappaleita, että jotain maksamaan joutuisit.
Niin, en haluaisi sitä lottovoittoa tässä tapauksessa. Mitä "palvelua" suosittelette ja miten peitän jälkeni parhaiten? Täällä jossain keskustelussa oli, ettei ainakaan kannata käyttää sitä suomalaista "palvelua" (ei nyt muista nimeä...).
Löytyisikö youtubesta tai vastaavasta noita biisejä? Siellä ei tarvitse huolehtia to-laista jos on katselijan asemassa. Eipä kyllä noilla julkisilla trackereillä kuten kuten piratebay:ssa joudu juuri pelkäämään. µTorrentissa vielä kryptaus päälle. En suoranaisesti ota kantaa kannattaako se, sillä sehän on ihan itsestäsi kiinni mikä on mielestäsi oikein.
Juuri YouTubessa törmäsin tähän artistiin, jonka tuotantoon haluaisin tutustua. Ettei kaikki nettiin (puoli)laittomasti ladattu musiikki aina ole pahasta. Kaikkea ei myöskään löydy nettikaupoista puolen minuutin näytteinä. Sanottakoon vielä, että omasta hyllystä löytyy satoja laillisesti ostettuja äänitteitä. Itse poltettuja on vissiinkin parisenkymmentä ja niistäkin osan olen ostanut myöhemmin omaksi ja osa löytyy vinyylinä. Ne harvat, "laittomat", kirjaston levyistä itselle poltetut kopiot ovat jääneet hyllyyn pölyyntymään. Opetus: minun ei kannata tällaista kopiointia harrastaa. Toisekseen olen mielestäni musiikkiin vakavasti suhtautuva harrastaja ja siksi en ole kauheasti innostunut mistään anonyymeistä, persoonattomista ämpeekolmosista. PirateBayt sun muut olisivat minulle vain suuren valikoiman omaavia julkisia kirjastoja, joiden palveluja käyttäisin samalla tavalla kuin minkä tahansa muun kirjaston palveluja.
Lyhyt kommentti edellisen viestin lähettäjälle ja muille, jotka kenties ovat pohtineet samaa. Afterdawnilla muun muassa kerrotaan avoimesti, mistä näitä torrenteja löytyy ja mitkä niistä ovat toimivia. Samoin täältä löytyy torrentopas. Suurin osa P2P:hen liittyvä keskustelu kai hipoo enemmän tai vähemmän sallitun rajoja. En koe vieläkään, että olisin tehnyt mitään väärää. Joku suomalaisartisti (en muista kuka) jossain haastattelussa sanoi, ettei hänellä ole mitään sitä vastaan, että joku käy lataamassa laittomasti hänen musiikkiaan, jos tekee sen tutustumismielessä. (Pakko todeta, etten kyllä löytänyt sitä, mitä olin etsimässä, eikä minun musiikkimakuni ole mitenkään marginaalikamaa.) Ylläpito poistakoon ketjun, jos kokee sen epäasiallisena. Mutta muuten kehut sivustolle. Olen oppinut täältä paljon!
Oon vissiin hiukan yksinkertainen ihminen, kun täällä julkisesti kerroin lataavani laittomia tiedostoja tänä viikonloopuna! No nyt on koko ohjelma poistettu koneelta. Mode saa poistaa koko ketjun!
Koska tämä ketju nyt edelleen on täällä, kysyisin vielä paria juttua. Mikä oli se Dna-niminen ohjelma, joka tuli BitTorrent 6.0.3 -asennuksen mukana. Kun poistin BitTorrentin, Dna piti poistaa erikseen ja eri kansiosta. Olisiko kannattanut jättää Dna asentamatta? Voiko näiden eri torrenttiohjelmien mukana tulla jotain ei-toivottua, vakoiluohjelmaa tai vastaavaa? Wikipidian Limewire-artikkeli kertoo jostain tällaisesta. Kun poistin BitTorrentin koneelta (ihan oikeesti), jäikö sinne mahdollisesti vielä jotain sellaista, josta tällainen 'newbie' ei ole tietoinen. En tiedä, harrastanko tällaista enää toista kertaa. Mutta jos harrastan, niin mitä mieltä olette sellaisista kaiken maailman sivuistoista, joita googletuksella löytyy ja joihin pitää rekisteröityä. Mihin sivuihin voi luottaa? Onko jotain perussääntöä?
Tämä keskustelu on sujunut todella asiallisesti verrattuna moniin muihin täällä aloitettuihin ketjuihin, jotka asiaa koskevat. Enkä itse katso tätä, ainakaan toistaiseksi, sääntöjä rikkovaksi. Olen asiasta myös samaa mieltä, että jos nyt vaikka youtubessa törmää kappaleeseen, josta pitää, niin selvitettyäni kuka on artisti, haluan toki kuulla lisää hänen tuotantoaan enkä rynnätä suoraan kauppaan sika säkissä levyä ostamaan yhden lyhyen maistiaisen perusteella. Ja vähän vastauksia.. Kyllä voi, tieto on ihan totta. Riippuu toki ohjelmasta, jota käytät. Kun ohjelmaa asennat, niin kannattaa aina pysähtyä hetkeksi katsomaan mitä rasti ruutuun-vaihtoehtoja siihen on sisällytetty. Läheskään kaikki eivät ole siitä tietoa näkyviin laittaneet, että ohjelman mukana voi asentua muutakin kuin mitä pitäisi.. vaikka jo lain mukaan näin kuuluisi tehdä. Todennäköisesti jäi. Eli, jos oletuspaikkaan asensit (c:\program files), niin tuolla on varmaan kansio ja sen sisällä joitakin satunnaisia tiedostoja. Lisäksi rekisteriin ohjelmat usein jättävät omia merkintöjään. Rekisterimerkintöjä saa siivottua ihan manuaalisesti, jota en suosittele, jos et tiedä mitä teet, tai ohjelman avulla. Näitä rekisterin siivousohjelmiakin löytyy esim. googlella vino pino. Se oma maalaisjärkihän se paras apu on No, mutta ei tosiaan kannata ihan joka paikkaan syöksyä rekisteröitymään pää kolmantena jalkana. Sivustolla on usein rules(säännöt)/faq(frequently asked questions eli usein kysytyt kysymykset)-osio, joka kannattaa katsoa läpi. Kannattaa myös katsoa, paljonko käyttäjiä sivustolla on ja tietoa trackerista löytyy yleensä, kun pistät vaikka paikan nimen hakukoneeseen ja luet muiden käyttäjien kokemuksia.
Mitä rekisterin siivousohjelmaa kannattaisi käyttää? Pahimmassa tapauksessa siivouksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä, jos valitsen väärän ohjelman. Onneksi en sentään ole haksahtanut ircfastiin, vaikka 'newbie' olenkin. Siitä Dna-ohjelmasta vielä. Muistaakseni siinä puhuttiin jostain paremmista yhteyksistä. Oliko huuhaata?