.mvk nykii, mistä näkee näytönohjaimen ajurin?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by MOHKOKAWA, Oct 3, 2010.

  1. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Mulla on koneessa AMD_64 3500, fedora 13 ja ATIn HD 4670 näyttis joten luulisi että .mvk pyörisi jo sujuvasti. Jo 720p nykii häiritsevästi ja 1080p on jo täysin diaesitys..

    Olen n00b tän linuxin(kin) kanssa niin en löydä edes sellaista valikkoa josta näkisin hyödyntääkö fedora tosiaan tuota mun näytönohjainta vai mennäänkö jollain perusajureilla? Koitin asentaa konsolitilassa ne ATIn ajurit mutta ilmoitti että ne on jo asennettu..

    Siis mistä näkee toimiiko näyttis täydellä teholla ja onko tosiaan niin ettei ym. kokoonpano riitä nykyvideolle? Kaikki muut videot näkyy kyllä hyvin.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ja millä ohjelmalla, ja mitä mkv-videoita katsot?
    Yleensä pahimmat ongelmat hoituvat poistamalla käytöstä työpöytätehosteet.
     
  3. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Katson sillä "Elokuvasoittimella", mulla on käytössä ihan se perustyöpöytä siinä muodossa kuin asennus sen laittaa, se gnome

    Onko tähän Fedoraan joku analyysiohjelma joka kertoo laitteet ja niissä olevat ajurit?
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Helpoimmalla pääset jos vaihdat Nvidian näytön-ohjaimen. Siinä on tuki rautapurulle joka toimii myös Linux. Prosu voi olla alle 10% kuormalla. katso dmesg ja /var/log/xorg.log kertoo X:n ongelmista ja ladatuista ajureista. Voit toki koettaa muuta soitinta mplayer, vlc, xine, xbmc, .Työpöytä myös usein ongelma. Compiz 3D tehosteet heikentävät kuvan laatua. Leffakäytössä työpöydäksi vaikka fluxbox ja composite laajennus pois xorg.conf tiedostossa. Tarkista myös koneen kellotaajuus, ettei mikään virranhallinta ole tiputtanut sitä. Minulla jäi kerran kone tikittämään päivityksen jälkeen alimmalle 1Ghz teholle, enkä heti huomannut sitä (cpufreq)

    ps dmesg konsolissa. /var/log/xorg.log vaatinee root oikeudet eli vaikka sudo less /var/log/xorg.log konsolissa.
     

Share This Page