Näytön ohjaimen vaihtaminen ubuntussa

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Samael80, Jun 14, 2006.

  1. Samael80

    Samael80 Guest

    Täytyy nyt täältä kysyä ennen kun ostan uudemman näytönohjaimen, että mitenkä tuo vaihtaminen tapahtuu.

    Elikkäs mulla on tällä hetkellä integroitu Nvidia geforce4 mx ja olen ajatellut hommata Club 3d GF 6200 agp 128Mb, kun kerran saisin sen halvalla.
    Suoraan sanottuna en ymmärrä näytönohjaimista oikeen yhtään mitään mutta eiköhän tuo nyt huomattavasti parempi ole kun tämä integroitu.

    Mutta itse kysymykseen, miten tämä vaihto tapahtuu? Kortin nyt luultavasti osaan tunkea paikalleen, mutta entäs siitä eteenpäin.
    Täytyykö säveltää jotain että ubuntu ymmärtää käyttää sitä uutta korttia eikä tota integroitua? Tai bios:sta muuttaa jotain säätöjä että se ymmärtää käyttää tota uutta korttia.
    Ja mitenkä tuota Xorg.conf:ia pitää muokata jne jne

    Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, voisiko joku todella kiltti henkilö kertoa miten tuo tapahtuu vaihe vaiheelta, koska kuten varmaan kaikki huomaa olen täysin pihalla tästä kortin vaihtamisesta.
    Ja tarkois olisi toi pian ostaa.

    Anteeksi jälleen kerran tyhmät kysymykseni mutta en todellakaan ole tietokoneen sisuskaluihin koskenyt muuten kun kovalevyjä ja muistia lisäämällä.
     
  2. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Karvan verran parempi se on. Mielestäni ei kuitenkaan "huomattavasti". Itse maksaisin kyseisestä kortista maksimissaan n. 10-15e käytettynä. Jos haluat huomattavaa parannusta edelliseen, kannattanee katse kääntää gf6600 / gf6600gt kortteihin. Perus gf6600:ia saa käytettynä muutamalla kympillä. Gt-versioista saa pulittaa hieman enemmän.

    Biosiin ei välttämättä tarvitse koskea. Useimmiten AGP-paikassa olevaa korttia käytetään ns. primäärisenä korttina, johon automaattisesti pusketaan kuvaruudulle piirrettävä data. Eli jos bios havaitsee AGP-paikassa olevan kortin, se disabloi integroudun automaattisesti taikka muodostaa siitä sekundaarisen kortin.

    Ubuntunkin pitäisi ymmärtää uusi kortti automaattisesti, ts. Ubutun käynnistys tulee onnistumaan. X ei välttämättä ymmärrä, jolloin kone ei käynnisty suoraan graafiseen tilaan. Joutunet muokkaamaan Xorg.conf:ia konsolista käsin.

    X:n käynnistys todennäköisesti jämähtää, ja ruudulle jää ilmoitus "X:n käynnistys ei onnistunut blaa blaa jne." Vaihdat konsoliin ALT + F1 (tai CTRL + ALT + F1) näppäinyhdistelmällä. Kirjaudu sisään ja tutki mistä väylästä uuden kortin löytää lspci komennolla. Itselläni toimii esim. seuraavasti:

    % lspci | grep VGA
    01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R300 NE [Radeon 9500 Pro]

    Josta näkee että kortti on 01:00.0 väylässä.

    Tämän jälkeen avaat xorg.conf:n ja muokkaat sitä siten, että sama väylä on käytössä sielläkin Device:n alla. Itselläni:

    Section "Device"
    .
    .
    .
    BusID "PCI:1:0:0"
    EndSection

    Eli tuon "BusID" kohdan tarkistat, ja muutat samaan muotoon. Tallennat tiedoston ja käynnistät X:n uudelleen. Tämän jälkeen X todennäköisesti toimii etkä todennäköisesti tarvitse muita muutoksia xorg.conf:iin, koska sekä vanha että uusi näytönohjaimesi on samalta valmistajalta, ja toiminnee samalla ajurilla. Jos kuitenkin käy niin, että X ei siltikään halua käynnistyä, voit koittaa muuttaa näytönohjaimen ajurin xorg.conf:ssa vaikkapa vesaksi.
     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Vaikka tuo 6200 ei ole mikään nopea kortti, on se kyllä jo parempi kuin tuo integroitu, ensinnäkin on huomattavasti uudempaa sukupolvea (gf2 vs gf6) ja 128 megaa omaa muistia rammin sijaan.

    Ymmärtääkseni pitäisi tunnistua uusi kortti mukisematta jos käytät nvidian omia ajureita xorgin ajureiden sijaan, asiaa en kuitenkaan mene takaamaan kun en itse ole vaihtanut näyttistä linuxin alla.
     
  4. Samael80

    Samael80 Guest

    Ok, kiitoksia.

    Ei se vaihtaminen sitten taidakkaan olla niin hankalaa kun luulin. Onneksi.

    Mulle riittää että se on edes vähän parempi kun toi integroitu, kun en ole kuintenkaa pelaile niin hirveästi. Eikä ole tällä hetkellä varaa pistää muutamaa kymppiä enempää kiinni uuteen näytönohjaimeen. Kunhan sais noi muutamat pelit edes toimiin mitkä ovat vikisseet tosta integroidusta kortista.

    Kiitoksia taas avusta.

    Ai niin, vois tässä samalla kysyä kun saan tänään uuden näytön että riittääkö että vaihdan vain xorg.confiin uudet HorizSync ja VertRefresh arvot. Vai tarvitseeko muuttaa jotain muutakin?
     
    Last edited by a moderator: Jun 14, 2006
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ei muuta tarvita. Teoriassa ei tarvitse muuttaa noitakaan, jos arvot ovat kohtuulliset (paitsi jos CRT 120Hz -> LCD 60Hz :)
     
  6. erppa620

    erppa620 Member

    Joined:
    Dec 8, 2005
    Messages:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itselläni on ati radeon 9600pro linux koneessa.
    Olen täysin kyllästynyt atin vaikeisiin ajureiden asunnuksiin ja olen ymmärtänyt että nvidian puolella nämä ajureiden asennukset ovat moniverroin helpompia.

    Olen ajatellut, että myisin tuon korttini ja hankkisin nvidian hieman huonomman/samantasoisen kortin.

    Kortilla pitäisi pystyä pelata mm. enemy territorya, cs:ssä(ei source)ja gta vice citya.

    Saisin 10€:llä gf4200ti:n(ei jäähyä eli min.+10€) tai n.40€ täysin uutena 6200:n, kumpi?(saa ehdottaa, jos on löytänyt paremman samaan hintaan esim. huuto.net tai uutena max.45€, mutta mieluiten 20-30€).

    Kannattaisiko investointi, kun en mitään uusimpia pelejä linux koneella aijo pelata, enkä enää tosiaan halua koskeakkaan atin ajureihin linux puolella.

    E: Niin ja tällä hetkellä koneessa ubuntu.
    Muut koneen tiedot:
    intel celeron 2.8ghz
    256 ddr 333mhz
    ja tietenkin se 9600pro
     
    Last edited: Jun 21, 2006
  7. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    4200ti on vanhempaa perua mutta ehkäpä jopa nopeampi kuin 6200. Valitisin silti ehkä tuon 6200:sen nätimpien efektien takia.
     

Share This Page