näytönohjaimelta 85hz - 50hz telkkuun?...

Discussion in 'TV-out -ongelmat ja -keskustelu' started by IsoLuu, Jan 11, 2006.

1. IsoLuu

IsoLuu Member

Trophy Points:
    11
    ...elikkäs, käytän televisiota koneen monitorina. Multa lähtee koneelta suoraan VGA:na(ei s-videona) adapteriin, mikä muuntaa signaalin RGB muotoon, millä tuon kuvan töllöön. Sain ihan siedettävän kuvan verrattuna esim. S-videoon, mutta jouduin laittaan näytönohjaimelta 85hz ja kun mun töllö on 50hz tv, niin onko pitemmällä tähtäimellä kovinkaan terveellistä ajatellen vaikka telkun käyttö ikää? Eli onko noista kovemmista hertseistä haittaa? Ois piristävää, jos joku ois tietoinen ja valaisis mua vähän.

2. eduard0

eduard0 Active member

Trophy Points:
    66
    Käytännössä taitaa olla niin, että tuo näytönohjaimesi päivittää kuvan nyt sen 85 kertaa sekunnissa ja puskee sitä piuhaan samalla. Televisiosi kuitenkin poimii vain sen 50 kuvaa sekunnissa, käyttäen siis käytännössä vain 50Hz taajuutta, eikä tuosta siis sen kummemmin haittaa pitäisi olla.

Etkö saa näytönohjaimen ajureista säädettyä joka näytölle omaa taajuutta? Mitä ajureita / näytönohjainta käytät?

Voi kuitenkin olla että käsitykseni on väärä, oma telkku kun on 100Hz, eikä siis ole ollut tarvetta tarkistaa asiaa, jos jollain on tarkempaa tietoa niin on hyvä ja korjaa.

Last edited: Jan 12, 2006
  3. vunkki

vunkki Member

Trophy Points:
    11
    Ei se varmaan pahaa tee televisiolle, koska se ei kuitenkaan toista kuin sitä kuvaa kuin 50 hz taajuudella (Näissä perustelkkareissa ei taida olla vaihtoehtoja näissä taajuuksissa). Enempi minua huolestuttais oma terveys. 50 hz kuvaa ei tarvitse kauaakaan katsoa kohtuullisen silmien- tai päänsäryn aiheuttamiseksi. Kuvahan tärisee aika paljon alhaisilla taajuksilla..

Share This Page