Näytönohjaimen kanssa mikä prosessori?

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by CimiPimi, Aug 21, 2010.

1. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Näytönohjain tarvitsee toimiakseen hyvin muita tasokkaita komponentteja, kuten prosessorin ja RAM muistia. Mistä tietää mikä prosessori ja mikä näytönohjain tulee toimimaan keskenään? Onko kaikki sellaista mututuntumaa vai luetaanko lukuja tarkemmin jostakin?
    Olen itse ostamassa uutta näytönohjainta (Sapphire HD4870x2) ja minulla on prosessorina AMD Athlon 64 x2 Dual Core 6000+. Virtalähteen joudun 101% varmuudella vaihtamaan, sillä tehoja minulla on vain 350 wattia ja nykyinen näytönohjaimeni tarvitsisi vähintään 500 watin tehot.
    Mitä mieltä olette? Sopiiko esimerkiksi Sapphire HD 4870 x2 ja AMD Athlon 64 x2 6000+ yhteistyöhön?

2. wasdasi

wasdasi Regular member

Trophy Points:
    48
    Tuosta prosessorista muodostuu aivan liian suuri pullonkaula, tuolle prosessorille korkeintaan atin 5770.

Eli vaihtoon menee emolevy, muistit, prosessori ja virtalähde.

Last edited: Aug 21, 2010
  3. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Liian suuri pullonkaula? Siis prosessorini on liian tehokas vai tehoton? Nykyinen näytönohjaimeni on Sapphiren HD5770.

4. Sandels12

Sandels12 Regular member

Trophy Points:
    26
    Prossu on liian tehoton. Kuten wasdasi jo sanoi, tuo siun HD5770 on jo ihan limiitillä. Jos alkaa uudempaa näyttistä katella niin prossu menee ainakin vaihtoon.

5. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Eipä taida emolevylleni löytyä enää tehokkaampaa prosessoria? Kanta on AM2 ja en ole kertaakaan löytänyt tehokkaampaa, ainakaan prosessoreiden hertseistä päätellen. Kait nykyinen AMD 6000+ on parempi, kuin kaapissa lojuuva AMD Athlon 64 x2 5000+.

6. JustGamer

JustGamer Regular member

Trophy Points:
    46
    No ei ja muutenkin on nuhapumppua koko setti. Otat tästä toistaseks muut kun näyttiksen (ei tuota päivitellä tartte, pelitehoa etit sieltä kun prossus on paska):

Niin hintaa ei tule kuin se 600e. Rupeaa pelit pyörimään.

7. Sandels12

Sandels12 Regular member

Trophy Points:
    26
    Tuo kuustonninen on AM2:n tehokkain prossu. Teho jos alkaa loppumaan kesken niin sitä pitäs ruveta tsiigailemaan uutta pakettia AM3-puolelta.

E: JG se jo täräyttikin ostoskorin.

8. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Jjjjep.... Taidampa tästä alkaa etsimään uutta emolevyä ja prosessoria, jos vaikka kasais kokoonpanon, missä voisi kokeilla sitä CrossFireX ominaisuutta.Tämä näyttää ihan hyvältä minulle.

Niin sitä jäin pohtimaan, että mistä tietää mikä prosessori sopii mihinkin näytönohjaimeen? Mitä lukuja katsotte, kun päättelette yhteensopivuuden?

9. Sandels12

Sandels12 Regular member

Trophy Points:
    26
    AMD-paketilla selviit halvemmalla eikä tehoeroa ole periaatteessa yhtään.
    Tarkotit varmaan tuota pullonkaula-juttua. No ite ainakin tsekkaan muistin määrän, muistiväylän suuruuden, kellotaajuudet ja ehkä sitä hintaa.

10. JustGamer

JustGamer Regular member

Trophy Points:
    46
    Älä nyt itse rupea pohdiskelemaan suotta liikaa näitä osia. HD5770 on ok tämän mun linkkaaman setin kanssa, toistaseksi. CF ei ole viisasta, ennemmin yksi tehokas kuin kaksi mediumia. Tuo emolevy ei näytä hyvältä, kun on LGA1336 jolle järkevät prossut on siellä 300e toisella puolella. Otat ton mun ehdottaman setin, koska siinä on kaikki valmiiksi kunnossa. Vaihtoon kun vanhastasi menee niin muistit, emolevy kuin prossukin. Yhteensopivuutta ei tartte päätellä, sen voi lukea. Emossa on PCI-E paikka, näytönohjain on PCI-E liitännällä. Emolevyssä on AM3 kanta, prosessorissa samoin. Jos meinaat enemmän laittaa rahaa niin sitten Inteliä, mutta suosittelen unohtamaan käytettyjen emolevyjen ostelemisen.

11. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Ok. Hankin uuden emolevyn tarkkaan harkittuani sen ominaisuuksia. Onneksi jotkut vanhat osat, kuten näytönohjain tulevat sopimaan uuteen emolevyyn. Yksi asia on varma ja se on, että uusia osia en hanki, ennen kuin tiedän mitä ihmettä tietokoneelleni tapahtui asennettuani Windows Vistan. Laitoin viestin toiselle keskustelupalstalle, jos joku sattuisi tietämään mikä koneelleni tuli. Tietäisikö kukaan tästä mitään? Voivatko esimerkiksi muistikammat "kärähtää" tuosta noin vain??? Kiitos jokatapauksessa jo vastanneille. Katson emolevyä ostaessani, että siinä on paljon hupia ja näpräämistä tulevaisuutta ajatellen.

12. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Eli olen nyt hankkimassa uutta emolevyä ja siihen prosessoria sekä uutta 550 watin virtalähdettä. Sen verran tiedän, että tähän uuteen emolevyyn ( Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P ) sopii ( AMD Phenom II X4 / AMD Phenom II X3 ) prosessorit, mutta sopiiko uusimmat, kuusiydinprosessorit, kuten AMD Phenom II X6 1055T ?

13. arffman

arffman Regular member

Trophy Points:
    28

Share This Page