Hei. Kyseessä on noin 1½ vuotta käytössä ollut Acer Aspire 7520G jossa on Gefore 8600M GS näytönohjain. Noin vuoden ja 3 kuukautta kone toimi ilman mitään ongelmia. Nyt kuitenkin kolmisen kuukautta sitten kone alkoi sammumaan pelatessa 3d pelejä. Tämä rupesi pahenemaan kiihtyvällä tahdilla ja nykyään en voi edes pelata Vistan shakkia sillä sen 3d graffat aiheuttaa kaatumisen ennen kuin ehdin pelata kokonaista peliä. Olen kokeillut laskea 3d kortin mhz ilman minkäänlaista apua asiaan. Olen tullut lopputulokseen että ainut mikä korjaa asian on näytönohjaimen vaihto. Onkohan kenelläkään aavistusta paljonko tällainen maksaa mikäli takuuni ei ole enää voimassa?
Epäilisin kuitenkin lämpöjä; putsaa/putsauta ilmanvaihto läppärissäsi. Näyttiksen vaihto alan liikkeessä maksanee parisataa; itse näyttiksen voi saada halvallakin käytetteynä. http://mac.macrecycling.com/nvidia-...force-8600m-mxm-ii-gs-512mb-new-p-101355.html
Olen puhdistanut koneen juuri äskettäin (kuukauden sisällä) ja ongelma ei hävinnyt minnekään. Tällä ei nyt enää ole niin väliä sillä myin läppärini eteenpäin, mutta kummallinen ongelma oli silti kyseessä. Huvittavaa kyllä sama ongelma tuli kaverini koneeseen. Kyseessä siis näytönohjaimen kaatuminen ja uudelleen käynnistyminen. Meillä kummallakin on Nvidian kortit (eri mallit). Windowsin virhekuplassa lukee että Nvidian nvlddmkm.sys ajurit lopettivat toiminnan ja palautuivat. Tämä johti minulla siihen etten läppärissä voinut käyttää näytönhjainta, kaverilla johti koko koneen kaatuiluun, joten hän joutui vaihtamaan korttia. Katselimme forumeita ja niiden perusteella ongelma on ollut esille viimeiset 4-5 vuotta ilman että Nvidia on millään lailla reagoinut asiaan. No, onneksi itse pääsen eroon Nvidiasta. Tästä edespäin itse pysyn ATI:n hoivissa. En haluaisi haukkua, mutta omat kokemukseni johtavat siihen.
Mulla oli hp dv9540 ja siinä oli sama näyttis ja ihan sama ongelma. Ei auttanu mikään muu, kun näyttiksen poiskytkeminen. Jotain vikaa on varmasi noissa näyttiksissä.
Kyllä koneen pitää kestää enemmän kuin 15kk. Myyjällä on vastuu myymästään laitteesta vaikka takuuaika olisi päättynyt. Eri laitteilla on oletettu käyttöikä minkä verran laitteen tulisi toimia. Jos ilmenee vika joka ei johdu normaalista kulumisesta, esimerkkinä vaikkapa auton renkaat, myyjä on edelleen vastuussa. Mahdollisesti osa korjauksen hinnasta pitää maksaa itse.