Terve! Edellinen näytönohjaimeni (9800GX2) kosahti ja tuossa penkillä lojuu myös kosahtanut 8800gts 320mb. Koska tämä integroitu emolevyn (ASUS M4A78LT-M LE) näytönohjain ei oikein suorituskyvyltään päätä huimaa, niin edessä olisi uuden näytönohjaimen ostaminen. Prosessori jää pullonkaulaksi joka tapauksessa, mutta opiskelijalla ei ole varaa päivittää useampaa komponenttia kerralla, joten prosessorin päivitys jää tulevaisuuteen. Virtalähteenä on 600W nexus. Nyt jouluna verohallitus muistaa minua mukavasti veronpalautuksilla, joten budjetti on jotain 450? - luokkaa, mutta halvempi on aina parempi Tarkoituksena kun olisi myös ostaa lisää DDR3 - muistia koneeseen, ehkä 2x4gb kammat 1600MHz nopeudella. Nyt loppuu offtopic: Näitä kolme näytönohjainta olen miettinyt: ASUS GeForce GTX 570 DirectCU II, 1280MB GDDR5 Jimm's PC Store ASUS.com EVGA GeForce GTX 570 HD 2560MB GDDR5 Jimm's PC Store EVGA.com EVGA GeForce GTX 580 DS SuperClocked, 1536MB GDDR5, Dual Fan Jimm's PC Store EVGA.com Eli; ASUSin ja EVGAn GTX 570 - korttien välillä olen miettinyt muutamaa asiaa: 1. EVGAn kortissa on kaksi kertaa enemmän muistia, vaikuttaako paljonkin suorituskykyyn peleissä, jos haluaa pelata isolla (1920 / 1080) resoluutiolla ja AA ym. päällä? Onko hintansa väärti? 2. ASUSin kortissa on himpun verran nopeammat kellot, vaikuttaako suuresti suorituskykyyn? 3. Onko suurta eroa tuulettimien äänenvoimakkuudella ja kortin lämmöillä, EVGAlla on vain yksi tuuletin, toisin kuin ASUSin kortissa on kaksi? 4. ASUS tarjoaa 3v - takuun, EVGA sivujensa mukaan elinikäisen, merkitseekö paljon tässä nopeasti päivittyvien komponenttien maailmassa? Ja GTX 570:n ja GTX 580:n välillä olen miettinyt tällaista: 5. GTX 580 on varmaankin nopeampi kuin GTX 570, vaikkakin EVGAn GTX 570:ssä onkin 1gb enemmän muistia? 6. Onko ero suorituskyvyssä tuon hinnan arvoinen, vai kannattaako ostaa halvempi ja odottaa uusia kortteja hamaan tulevaisuuteen? Eiköhän nämä kysymykset olleet tässä, jos tulee lisää kysyttävää mieleen, niin kirjoitan ne tänne. Uusia muistikampoja saa ehdottaa jos sille tuntuu. Ehdotuksia otetaan vastaan myös muista näytönohjaimista, mielenkiinto ei rajoitu pelkästään em. kortteihin. Itse olen miettinyt muisteista tällaista ratkaisua: 8GB Dual Kit Ripjaws X (2x4GB), DDR3 1600 Kiitos vastauksista!
Jep, kiitos tästä, joskin tiesin kyllä että GTX 580 on tehokkain, mutta en ole pelaamassa yli 2k resolla joten ilmeisesti en tarvitse noin paljoa muistia! Kiits! Jäljelle jää: "6. Onko ero suorituskyvyssä tuon hinnan arvoinen, vai kannattaako ostaa halvempi ja odottaa uusia kortteja hamaan tulevaisuuteen? "
Mielestäni ei ole tuo yli 100e hintaero sen muutaman FPS:än väärti. GTX 580 on ehkä pari kymmentä prosenttia nopeampi mutta hintaero onkin jo melkoinen. Lähiaikoina on muutenkin tulossa hinta/laatu suhteeltaan parempia näyttiksiä eli "varastoon" ylitehokasta ja kallista korttia ei kannata hankkia. Mikä on muuten prossusi? Senkään takia ei liian tehokasta korttia kannata ostaa. Vähän prossusta riippuu se, että mikä on ylitehokas. Tuollaisen muuten löysin CDON.comin sivuilta. Vielä ei ole varastossa mutta kannattaa ehkä odottaa vähän aikaa jos tulisi. Hinta ei ole mitenkään päätä huimaava ja jäähy on hyvä. E: Jos hiljaisuudella on merkitystä niin katsele vain kortteja joissa on jykevän kokoinen jäähdytyssiili ja vähintään kaksi tuuletinta. Näitä on esim. asuksen directCU II, gigabyten kolmen tuularin jäähy ja MSI:n twin frozr. Ulkonäkö ja tuulettimien koko kertoo jo aika paljon jäähdytystehoista.