Näytönohjain alikellotus

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Anzki, Oct 24, 2024.

1. Anzki

Anzki Member

Trophy Points:
    13
    Moi, onks kukaan tehny pitkän ajan alikellotusta näytönohjaimella? En ole löytänyt mitään testi tuloksia miten se vaikuttaa näyttiksen elinikään, muutakun kommentteja sieltä täältä että se vaikuttaa "jonkin verran" o_O

Saan kohta uuen kortin: Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16GB GDDR6
    Aattelin koittaa laittaa sen tehoja alas niin että kaikki pyörii ainaki 60fps 1080p freesyncin kanssa.

Ja alikellotus idean syy = säästää korttia, ja ottaa siitä vaan irti sen mitä tilanteeseen tarttee. Mutta ei mitään hajua toimiiko se kun kukaan ei näköjään koko internetissä ole testannut asiaa, ainakaan julkisesti :D(Ei ihme ku se varmaan veisi vuosia 2 identtisellä kokoonpanolla).

2. *Trinity*

*Trinity* Senior member

Trophy Points:
    223
    Itse en ole ikinä alikellottanut, mutta tuttu on, hivenen kun on laskenut tehoja, niin eroa ei esimerkiksi pelatessa ole huomannut käytännössä, mutta tuulettimen huutaminen on vähentynyt selvästi.

Testiä vain kehiin. Vähän kerrassaan ja katsot missä tulee vastaan suorituskyvyn huononeminen. Sitä en osaa sanoa kuinka se vaikuttaisi näytönohjaimen kestävyyteen pitkällä aikavälillä, mutta eiköhän nuo ole tarkoitettu toimivan normaalikelloilla ihan hyvän aikaa, niin se takia ei varmaan kannata nähdä vaivaa. Viisaammat saa korjata mun jorinat jos olen ihan hakoteillä.

Last edited: Oct 25, 2024
  3. tarantella

tarantella Senior member

Trophy Points:
    243
    Kortin tehdassäädöillä se kestää normaalikäytössä loppuun asti, eli niin kauan, kun pelien tehovaatimukset eivät aja sen ohi. Joukossa kuitenkin saattaa olla heikkoja yksilöitä, joita takuu korjaa.

Mikäli halua kokeilla alikellotusta, ehdottaisin tutustumaan naapurifoorumiin keskusteluihin näytönohjaimien alikellotuksesta.
    https://bbs.io-tech.fi/threads/alikellotus.526047/

Share This Page