Hei, mahtaako kellään olla kokemuksia tai neuvoja seuraavanlaiseen ongelmaan: Kolme vuotta kasassa ollut kokoonpano aloitti ongelmoinnin muutama kuukausi sitten. Ensin ongelmat olivat harvassa, nyt viimeaikoina näin käy joka kerran. Näytönohjain lakkaa vastaamasta mm. BFBC2:ssa muutaman minuutin serverilläolon jälkeen. Useimmiten kuva jumittuu ja ääni jää luuppaamaan taustalle, jolloin CTRALTDEL:illä pääsee työpöydälle ja lopettamaan sovelluksen. Myös muilla peleillä telee saman, mutta ei välttämättä jumitu, vaan hidastuu. Sitten työpöydällä huomaa sulkemisen jälkeen saman "ei vastaa" -viestin. Toisinaan taas isketään BSOD:llä, jolloin virhesanomia on tullut seuraavasti: -AMDKMDAP.sys -ATIKMPAG.sys -ATKMDAG.sys Memorydumpin jälkeen kone käynnistää itsensä uudestaan. 3DMark06:sen antaa vetää läpi ilman ongelmia. Furmarkkia en ole saanut toimimaan: lopettaa vastaamisen heti varsinaisen testin alussa. Muuten videonkatselussa ei ongelmaa. Vian alkamisen jälkeen olen putsannut koneen perusteellisesti paineilmalla (purkanut ja kasannut pala palalta)ja asentanut kaksi 120mm tuuletinta lisää (edestä sisään, katosta ulos) eikä lukujen valossa muutenkaan ole lämpökysymys. Olen myös asentanut OS:sän uudelle osiolle. Olen kokeillut myös useita vanhempia ajureita näytönohjaimeen. Virtalähteessä ei pala enää sininen ledivalo niin kuin joskus paloi, mutta muuten kaikki tuntuu saavan virtaa ja propelit pyörii. Saako näytönohjain sitten tarpeeksi ja voiko vika johtua siitä -en tiedä? Jos jollain sattuu olemaan minkäänlaista hajua mahdollisesta ongelmanratkaisusta, niin kertokaa ihmeessä. Kokoonpano: EMOLEVY: P5Q Deluxe PROSESSORI: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz NÄYTÖNOHJAIN: ATI Radeon HD3870 X2 MUISTI: Hyperx 1066MHz Ddr2 1Gb X4 VIRTALÄHDE: Ocz Gamestream 700W KOVALEVY: Seagate Barracuda 500gb KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ: VISTA Home Premium SP2 KAIUTTIMET: Logitech Z-Cinema NÄYTTÖ: Samsung SyncMaster 2494HM
Oireet viittaavat selvästi näytönohjaimeen. Muita mahdollisia aiheuttajia voivat ainakin periaatteessa olla virtalähde ja emolevy. Ajureista homma ei varmaan ole kiinni, jos niitä olet jo yrittänyt päivittää ja kokeillut vanhojakin versioita. Jos vaan mahdollista, niin lainaa kaverilta näyttistä ja yritä ajaa Furmarkia tai pelata, niin näkee aika selvästi johtuuko vika näyttiksestä. Muuta en tähän hätään ainakaan keksi.
Laitoin uuden näyttiksen tilaukseen, Nyt vaan odotellaan. Jos ei ole siitä kiinni, niin oli kortin aika muutenkin mennä jo vaihtoon... Toivottavasti kuitenkin siitä johtuu. Kiitos vastauksesta. Tekee muuten näköjään saman myös Medal Of Honorilla...
PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS!PÄIVITYS! Vaihdoin kokoonpanoon Asus 6950 DCII -näyönohjaimen. Kaatuilee edelleen. Itseasiassa satunnaisemmin kuin ennen. Nyt ei tarvitse mennä enää peliinkään... nyt riittää jopa netin selailu. Kuitenkin nyt antaa vetää Furmarkin läpi, eikä siinä ainakaan äsken tiltannut. Testasin muisteja memtestillä, mutta testit pysähtyivät testiin 9. siihenkin mennessä tosin kaikilla 1gb palikoilla jo 270-290 virhettä... Taidan viedä koneen asiantuntijalle, alkaa hermot mennä. Toisaalta tuntuu, että virtalähde olisi menossa, mutta muistin virheet kertovat myös omaa tarinaansa. Ajureita kortille olen kortille kokeillut useita ja myös hotfixeja valmistajien sivuilta, mutta eipä auta. lisäksi dxdiag valittaa, että ajureita ei ole allekirjoitettu.
Mulla oli sama ongelma ja muisteissa oli vika.Otin yhden kamman kerrallaan irti ja löysin sen viallisen.
Niinkuin puliukkojo mainitsikin, niin testaa muistien toimivuus. Koska MemTest antaa virheilmoa, niin viallinen muistikampa/kampoja on koneessa. Sulje pois virtalähde vika kokeilemalla toisella virtalähteellä, mikäli mahdollista.