Hei! Voisko joku viisaampi vähän neuvoa.? Minulla on ongelma, koskien Asus P8Z77-V PRO emolevyn PCI-E väylää olen yrittänyt laittaa kiinni Sapphire Ati Radeon HD 5770 Lite 1,GB näyttistä, mutta ilman tulosta. =( Biossista olen laittanut virrat ensikisi PCI-E väylälle, sitten olen laittanut näyttö kohdasta PCI-E:n (jonka se lykkää yleensä takas auto), mutta silti se ei suostu laittaa kuvaa erillisestä näytönohjaimesta (n.20 sek.) vaan integroidusta näytöstä tulee koko ajan kuva... olisko kellään mitään vinkkejä?
Näyttis siis menee kunnolla paikoilleen, lisävirta on kiinni ja BIOS:stakin on määritetty PCIe-laite ykkösvaihtoehdoksi, mutta kuva tulee edelleen vain emon liittimestä eikä näytönohjaimen ulostuloista? Olethan tallentanut BIOS-asetukset? MItä tuo 20 sekuntia tarkoittaa? Yksi vaihtoehto olisi nollata CMOS, jonka jälkeen emon pitäisi automaattisesti antaa kuva PCIe-näyttiksen kautta. Jos et ole kellottanut tai muuuten muuttanut BIOS-asetuksia, niin nollaamisessa ei ole mitään menetettävää. Emossa on luultavasti nollaamiseen oma kytkin tai emon patterin ja virtajohdon voi ottaa muutamaksi minuutiksi pois ja painaa vielä virtanappulan pohjaan.
Juu mietenkin toimiiko se biossin nollaus vielä nykykoneissa kun joskus aikanaan sain niin toimimaan jos oli hankaluuksia kiitos tiedosta.. Ja olen tallentanut asetukset biossista poistuttuani, ja on lisävirta piuhat kiinni niin tuo n.20 sek. on se aika jota se pitää PCI-E:n väylää auki..
Siis näyttiksestä tulee parikymmentä sekuntia kuva ulos ja sitten se hiljenee? Kuva vaihtuu integroituun siinä vaiheessa vai?
Ehkä hölmö kysymys, mutta kait olet liittänyt näytönjohdon kiinni näytönohjaimeen, etkä integroituun (joka siis on emolevyssä)? Ongelma kuulostaa muussa tapauksessa hieman oudolta. Eikä kuvan signaali pääse vaihtumaan integroidun ja PCI-E kortin välillä mitenkään ellei johtoa olla kiinni laitettu. Eli siltä osin tuo 20 sekuntia kuulostaa ok:lta, että kone pistäisi virrat kiinni ja olettaa että siirrät sen johdon näytönohjaimelle, sieltä emolevyltä. Itsellänikin on emolevyllä integroitu näytönohjain, mutta emolevyni myös tunnistaa kummassa piirissä se johto on kiinni (tunnistaa signaalin näytöltä). Mikäli johto on emolevyn liittimissä kiinni, niin se piirtää kuvan ruudulle, riippumatta siitä onko emolevylle asennettuna PCI tai PCI-E (vanhoissa koneissa myös AGP) väyliin mitään korttia millä myös saisi kuvan. Mikäli johto/johdot on kiinni näytönohjaimessa, käyttää emolevy automaattisesti sitä. Myös mulla on vaihtoehtoina mikä näytönohjain on ensisijaisesti käytössä, mutta tuolla ei siis ole merkitystä mikäli ulkoinen näytönohjain toimii ja ollaan asennettu oikein (lisävirta piuhoineen). Eli veikkaukseni on, sulla on johto väärässä paikassa kiinni. Tai sitten jompi kumpi, integroitu tai 5770 on rikki. Mikäli olisi molemmat, ei tulisi kuvaa lainkaan etkä pääsisi edes BIOS:iin.