Eli eilen päätin asentaa Xubuntun wanhaan läppäriini, Red hatin tilalle, ja asennus kestää about ~2h, niin laitoin kannen kiini ja aloin tekemään muita asioita. Sitten puolentunnin päästä menin kattomaan että missä asennus on menossa, ja näyttö oli musta, ei reakoinut mihinkäät jne, sammutin koneen, otin akun pois ja annoin olla vähän aikaan, mutta eipä sittenkäät toiminut, eli onko mitään toivoa saada takaisin toimimaan, vai pitäisikö vaan ostaa uusi tilalle? Kone on compaq armanda 1573D (233mhz ja 96mt ram).
Kun yrittää konetta saada käyntiin, niin kuuluuko siitä mitään ääntä? Toimiiko esim. tuuletin? Eli onko se vain ruutu joka on pimeä, vai koko laite ei herää?
Näyttö vaan paskana, muuten toimii OK, tosin eipä tosta oikein miään hyödy, ellei oo mestari käyttämään konetta sokkona ;D . Tai sitten ulkosella näytöllä.. Vois ottaa tosta kovon pois että hyötyy tostakin jotn :7.
Ulkoisella näytöllä toimii. Voisi yrittää tarkastaa itse, onko jokin kontakteista joka näytöön tulee irti tai huono kosketus. Samoin koneessa linee pieni nasta, joka kytkee näytön pois kun kannen sulkee (saranan vieressä). Onko tuo katkaisin juuttunut tai toimimaton eli ei kytkeydy auki? Jos itse näyttö on hajonnut, niin sen uusiminen läppäreihin maksaa yleensä lähes uuden läppärin hinnan. Kovalevyn talteenotto silloin asiallinen, ehkä muistinkin.
Itse koneessa ei oo mitään juzkaa että sammuttaa näytön kun laittaa kiini, joku oli tietyssä mielessä erittäin ärsyttävä homma, joten siinä ei ole vika. Itse konetta oon avannut sen verran, että saa näppiksen auki, jonka alta näkyy ram muisti, kovo ja bios patteri, mutta sen enempää en oo viittinyt avata. Ja rahaakin saan vasta heinäkuun lopulla että saan ostettua toshiba tecra 9000 . EDIT: yhdys_________________sanat
En viitsinyt aloittaa uutta aihetta niin jatketaan tähän. Ostin kaverilta eilen läppärin ja se toimi moitteetta. Tänään kun käynnistin koneen niin kaikki sujui hyvin siihen saakka kun windows käynnistyi. Tällöin pimeni kuva. Eli siis kuva näkyi vielä kun latasi XP:tä mutta sitten vain pimeni. Äänet kuuluu ja kaikki muutenkin pelaa niin kuin pitää, mutta ilman kuvaa. Sammutin koneen useasti ja aina sama juttu. Näyttö tuskin on rikki kun kerran näkyy kuva ennen windowsin käynnistymistä. Olen koittanut ottaa akun irti ja antaa olla hetken ---> ei auttanut. Kaveri epäili jotain windowsin virransäästötilaa tjsp. Mutta kun on ollut kone kokoajan piuhan päässä kiinni ja akku näyttää olevan täynnä niin missä vika voi olla ja miten pystyn sen itse korjaamaan?
Miten vanha läppäri, alkuperäinen akku? Huolimatta siitä, että akku on kiinni niin se "kuluu" eli vanhenee. Vika siinä on mahdollinen. Sitä on vaikea yksikertaisilla mittareilla todeta, pitäisi olla kuormitusmittari, varmainta olis lainata jostakin samanlainen ja koittaa sillä. Tai sitten viedä oma akku samanlaiseen koneeseen ja kokeilla. Hm, kaverisi voisi tietää asiasta enemmän... Toinen vikamahdollisuus on tietysti näytönohjain, mutta läppäreissä kovasti epätodennäköinen, ellei se pääse kuumenemaan mistä tässä ei liene kysymys.