Moikka! Mulla on ollut nyt jonkin aikaa ongelmana, että läppärini näyttö menee mustaksi, vaikka kone on muuten käynnissä ja kuvan saa takaisin vain sammuttamalla tai laittamalla lepotilaan ja sitten uudelleen avaamaan. Näyttö on myös välillä vilkkunut vähän kuin kuin TV:ssä olisi huono signaali. Näyttö on siis musta, muttei pimeä. Tätä tapahtuu suht harvoin, mutta vähintään pari kertaa päivässä. Olen päivittänyt näytöohjaimien ajurit ja googletellut kaikkia mahdollisia vastauksia. Pitäisikö minun kokeilla poistaa ajurit ja uudelleen asentaa ne? Tein myös testin OCCT ohjelmalla ja se ilmoitti virheistä, mutta en osannut tehdä tiedolla mitään. Jossakin foorumeilla sanottiin, että vika voi olla GPU:ssa, mutten tiedä, miten sitten edetä. Operating System Windows 10 Home 64-bit CPU Intel Core i5 6300HQ @ 2.30GHz 50 °C Skylake 14nm Technology RAM 8,00Gt Dual-Channel Unknown @ 1063MHz (15-15-15-36) Motherboard HP 820F (U3E1) Graphics Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz) Intel HD Graphics 530 (HP) 4095MB NVIDIA GeForce GTX 960M (HP) 46 °C ForceWare version: 430.86 SLI Disabled
Näytön taustavalo.Invertterivika.Taustavalon vilkkuminen. Näytön virransaanti.Näyttökaapeli. Liikuttele näyttöä,koneen ollessa päällä. Onko mahdollista koittaa ulkoisella näytöllä.
En tiedä paljoakaan näytöistä, mutta varsinainen "valo" näytöstä ei sammu vaan silloinkin kun vilkkuu tai näyttö on musta se valaisee yhä. Kuvaa ei vain näy. Onko läppäreissä näyttökaapelia? Näytön liikuttaminen ei näytä vaikuttavan. Onko hyödylistä kokeilla esim. TV:llä?
Kyllä siellä piuha kulkee,sitä ei yleensä ole näkyvissä. Emolevystä näyttöön menee piuha. Se kulkee usein saranoiden vierellä. Voit koittaa TV,llä tai tavallisella ulkoisella näytöllä jos kummastakin löytyy sopivat liitännät. Voi olla sitten näytönohjain vikaa.
Testasin TV:n kanssa ja tosiaan TV:n ruudulla näkyi kuva ihan normaalisti, vaikka koneen näyttöä käyttäessä oli pimeää. Mitä se siis mahdollisesti tarkoittaa?
jos ei takuuta ole enää jäljellä niin akku pois ja pohjasta ruuvit veks. Varovaisesti pohja irti ja tutkiskelee että näkyykö löysällä olevia liitäntöjä. Tietenkin jos ei uskallus riitä ja ulkoinen näyttö löytyy/riittää niin silläkin pärjää.