Kaverin kone, ihan tarkkaa en tiedä miten on mennyt alunperin... mutta missä voisi olla vika? näyttö on siis pimeä, ei mitään eloa. Oli sammutettu kesken 'jonkun' päivityksen? no, sit ei ollu käynnistynyt millään. oli kokeiltu normaalit ja vikasietotilat jne.. biosiinkin vissiin vahingossa päästy... tämän jälkeen oli sitten ilmeisesti alun postauksen jälkeen kyselly jotain yes/no vaihtoehtoja, ei tarkkaa tietoa siitäkään. ja tämän jälkeen kuulemma kursori vilkkunut yläkulmassa mutta ei muuta. Mulle tullessa oli pimentynyt koko kone, eli ei enää edes tuota kursoria. kone on siis fujitsun pa1510 läppäri, ehkä noin 3v vanha? Ollut emonvaihdossa marraskuussa? kone käynnistyy, kiintolevyn valot vilahtaa, cd pyörii jne, eli todennäkösesti vika näytössä? vian ilmeneminen vaan ihmetyttää. biosin patteria käyttelin irti ja tarkistelin liittimien paikallaan oloa, siihen loppuu mun 'taidot' kun ei kerta biosiinkaan pääse. jos tähän sekavaan selitykseen jollain on ehdotuksia niin otan mielelläni vastaan. muuten lähtee verkonpainoksi toi masiina...
Kuulostaa pahasti siltä, että koneelle on tehty kaikki se mitä ei saisi. Jos näytössä ei näy mitään, eikä kone erityisesti kuulosta tekevän mitään kun virrat laittaa päälle, on emolevy onnistuttu rikkomaan. Näytön hajoaminen on harvinaista, eikä se yleensä hajoa kuin fyysisestä iskusta josta näkyy sitten jäljet. Jos kuitenkin kone kuulostaa siltä, että se lähtisi käyntiin ja latailisi jotain taustalla, niin voit aina kytkeä sen johonkin ulkoiseen näyttöön ja katsoa tuleeko sillä mitään elämää. Jos tämä ei auta, palataan taas siihen ensimmäiseen, eli emolevyyn.
Vähän se kuulostaisi siltä että käynnistyy ja jotain tapahtuu eli se viittaisi tuohon näyttöön? Yritin jo videotykkiin kytkemistä (mulla ei muuta vga liittimellistä lisänäyttöä, eikä löydy vga-dvi adapteriakaan) mutta en saanu sinnekkään kuvaa. Tossa tosin pitäis painaa Fn+F4 yhdistelmää ulkoisen näytäön valitsemiseksi, eli en ole varma saako tosta ulos kuvaa vga liitimestä ennen kuin wintoosa on latautunut? Oliskohan mahdolista et se marraskuussa vaihdettu emolevy olis uudestaan levinny? Taidan antaa koneen takas kaverille, ja käsken viedä takas sinne AsapComiin missä emo oli vaihdettu..
Saa. Kytke se ulkoinen näyttö ensin päälle, sitten vasta tietokone. TV-ulostuloakin voi yrittää, siihen pätee sama. T: Vesku
No, nyt on kokeiltu toikin uusiksi. ei anna mitään kuvaa ulkoiseenkaan näyttöön. eli luultavasti vika ei ole läppärin näytössä. olisko se sit se emo, näyttis tai joku muu...?
Kannettavien tapauksessa emo ja näyttis on sama asia, sillä ns. erillisetkin näytönohjaimet ovat integroitu samalle piirille. Emolevyviaksi tuon itse luokittelisin, sillä ei muiden osien hajoaminen pitäisi saada tuollaista aikaan.