Näyttö pimenee ja alkaa "naksumaan"

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by AJA87, Oct 27, 2004.

1. AJA87

AJA87 Member

Trophy Points:
    11
    Terve vaan!

Homman nimi olisi seuraava: Koneeni näyttö on päällä suurinpiirtein 9-10 tuntia vuorokaudessa ja aina välillä sillä on nykyään ollut tapana pimetä ja alkaa naksumaan (virtavalo välkkyy ja rele kenties naksuttelee?).

Näyttöni on Fujitsu e178. Aika vanha, mutta muuten on toiminut erittäin hyvin. Sama tosin tapahtuu toisellakin näytöllä, jota olen sijaisnäyttönä käyttänyt kun tämä on alkanut naksua. Sen näytön merkistä ei ole mitään tietoa. Näyttiksenä on Ati radeon 9600 pro.

Tänään tämä Fujitsu alkoi taas naksumaan oltuaan pitkään (ainakin 6kk) ihan kunnossa. Tuntuu siltä, että mitä pidempään näyttö on yhtäjaksoisesti pois päältä, sitä pidempään näyttö toimii alkamatta naksumaan. Ainoa tapa saada kuva takaisin näyttöön on ottaa virtapiuha irti ja odottaa n. 5 minuuttia ja pistää piuha takaisin kiinni. Sillä näyttö pysyy päällä ehkä noin 20 minuuttia korkeintaan.

Taas meni kesken kirjoitteluni. Noniin, jatketaanpas. Mahtaakohan kyse olla ylikuumenemisesta tai jostain vastaavasta? Näytöt toimivat käsittääkseni ihan hyvin muissa koneissamme vaikka ne olisikin siirretty heti kun naksuminen alkoi. Näyttö oli jopa kerran korjaamossa mutta siitä ei löytynyt mitään vikaa vaikka pitivät sitä yötä päivää päällä. Mikä avuksi?

2. mahil

mahil Member

Trophy Points:
    16
    kokeile säätä resoluutiota alas päin ja kuva ruudun päivitys nopeutta esim 1024x768 ja 85HZ. Noi asetukset on yleisimmät ja eivät rasita kuvaputkee niin kauheesti. Yks vaihto ehto ois et käyttäsit jotain toista monitoria siinä koneessa kiinni ja kattosit onko näytön ohjaimessa vikaa, jossa tuskin sitä on.

3. AJA87

AJA87 Member

Trophy Points:
    11
    Olen aina käyttänyt 1024x768 85Hz asetuksia paitsi joskus vuosia sitten kun käytin hieman isompaa resoluutiota (1152x864, 75Hz) helpottamaan videoeditointia kun 1024x768 tuppaa käymään niin ahtaaksi. Tuli mieleen sekin, että ensimmäisen kerran tuo naksuminen tapahtui kun olin pelaillut Worms3D:tä hieman ja jättänyt sen saunan ajaksi siihen päälle kuten näytönkin. Sitten kun palasin koneelle, näyttö oli pimeänä ja naksutteli.

Ja kuten tuossa edellisessä viestissäni jo sanoinkin niin olen kokeillut toisellakin näytöllä, jolla sama tapahtuu. Se tosin on vielä tätä fujitsuakin vanhempi.

4. ohhi

ohhi Guest

Mun näytöllä (en muista merkkiä) oli n. kolme vuotta sitten samanlaisia oireita. Kaikki alkoi siitä kun painoin ensimmäistä kertaa näppäimistöstä sitä "sleep" nappia, näyttö oli silloin ehkä n. puoli vuotta vanha. Sitä painettuani kone pimahti välittömästi sen sijaan että olisi mennyt valmiustilaan. Ja oireet oli tosiaan noi samat, näyttö meni pimeeksi, virta valo vilkui ja kuului samanlaista naksunaa kuin sillon kun pistää näytön päälle. Vaikutti ihan siltä, kun joku olisi kokoajan renkannut sitä virta nappia jonka vuoksi ruutuun ei kerkeä tulla kuvaa ollenkaan. Kyseisessä näytössä hajoaminen vain oli totaalinen, siis lopullinen, siittä ei nääs tullut kalua enää millään, vaikka kuinka olis antanu sen levätä tai kytkeny sen johonkin toiseen koneeseen. Se oli rikki ja pysyi, joten se jouti enää vain kaatopaikalle. Uusi näyttö toimi moitteetta ja toimii edelleen vaikkakin tietokone on vaihtunut moneen kertaan tänä aikana.
    En kyllä oikein mitään neuvoja osaa antaa, kun en omaa näyttöänikään osannut korjata. Aikas toivottomalta vaikuttaa.
    Jos keksit vian tai ratkaisun ongelmaasi, kirjoittaisitko siitä tähän keskusteluun tai jos viittit niin tähän osoitteeseen: ohhiKala@hotmail.com. Se oli kato sen verran traumaattinen kokemus, että itteenikin kiinnostais tietää ratkaisu.

PS: Arvaatkaas montako kertaa oon uskaltanu painaa sitä "sleep" nappia sen jälkeen? Kerran. Olin saada sydärin kun uusi näyttöni pimeni, mutta onneksi se meni vain valmiustilaan - niin kuin pitikin.

Last edited by a moderator: Nov 7, 2004
  5. ID_DNA

ID_DNA Member

Trophy Points:
    11
    Kannattaa hankkii flatscreen jos noi paljo pidät näyttöö auki. Säästäsit sähkölaskussa.

6. Poy

Poy Regular member

Trophy Points:
    26
    Ilmeisesti naksuminen johtuu siitä, että monitori menee päälle ja kiinni ja taas pälle. Jos tosiaan vika ei ole tullut esiin huoltomiehillä, mutta kuitenkin toisellakin monitorilla, niin voi olla vikaa esim. emolevyssä tai näytönohjaimessa. Ilmeisesti kone syöttää liian heikon signaalin (tai muulla tavalla huonon). Katsos onko emolevyn konkissa mitään vikaa (pullistumia). Ja tietysti voit kokeilla pienimmällä mahdollisella resolla ja virkistystaajuudella lyhyen ja hyvin suojatun vga-kaapelin kanssa.

Share This Page