Näyttö "sumuinen"

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Snoopy81, Jul 17, 2006.

  1. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kaiken näköistä ongelmaa on ollut tuon Debianin (Etch + KDE) kanssa, mutta googlettamalla on niistä melkolailla selvitty. Tuota näyttöä en kuitenkaan saa kuntoon. xorg.conf:ia olen säätänyt vaikka kuinka, mutta kuva on edelleen "sumuinen". Aivan kuin olisi toinen kuva alla, muutaman pikselin sivummassa kuin oikea. Kuva on epätarkka siis. Näyttiksenä on NV 6600gt ja näyttönä Samsung Syncmaster 753s. Olen kokeillut vaikka kuinka monella säädöllä: eri taajuuksia, eri resoluutioita ja vaikka mikälaisia modelineja (tuon näytön specseillä olen muokannut/tehnyt modelinejä noilla "online modeline generator" sivuilla). Nettihän on pullollaan ohjetta näytön säätöön, mutta sitä oikeaa säätöä löytänyt vielä. Muuten näyttö systeemit siis toimivat ihan ok, TV-out mukaan lukien. Ajuritkin on asennettu, eikä kuva parantunut yhtään. Kuvankaappausta on turha ottaa, kun se ei näy siinä kaapatussa kuvassa vaan ainoastaan kuvaputkella, eli vika lienee taas kerran näppiksen ja tuolin välissä =)

    Luin jostain että dvi=>vga adapteri voisi ko ongelmaa tehdä linuxilla. Liekö tuo edes mahdollista että linux puolella tuo aiheuttaisi ongelmia, kun Win puolella kuva on terävä ja muutenkin kunnossa. Onkos jollain siis tuohon jotain vinkkiä antaa vai onko marssittava kauppaan littua hakemaan että saa dvi:llä kuvan teräväksi? Tuossa näyttiksessä kun ei ole kuin kaksi DVI liitäntää ja yksi tv-out, noilla olisi tuohon crt monitoriin kuva saatava kuntoon =/
     
    Last edited: Jul 17, 2006
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mitäs resoa käytät? Koeta HorizSync 30-70 khz VertRefresh 50-160 khz jos sulla on kovasti eri arvot. Kai xorgin lokit on luettu? Käytät nv vai nvidia ajuria? Jos sulla on grubissa/lilossa framebuffer käytössä, niin kokeile ilman sitä. Mulla nvidan ajurit ei oikein tykänneet siitä joskus Mandrivassa.

    Ehkä helpointa aloittaa ihan yksinkertaislla xorg.conf tiedostolla. Xorg -configure tekee yksinkertaisen config-tiedoston mistä on hyvä aloittaa.
    Jotain infoa xorg.conf tiedostosta olisit voinut heittää tänne.
     
  3. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itse lähtisin veikkaamaan "vikaa" monitorissa. Kuulostaa lähinnä focus / sync probleemalta, jotka ovat suhteellisen yleisiä kuvaputkissa. Kannattaa katsoa löytyisikö monitorin säätövalikoista säätöä focukselle. Jos ei löydy, joudut avaamaan monitorin ja säätämään monitorin sisäpuolelta.
     
  4. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitoksia vastauksista. Eli resona on 1024 x 768, depth 24 (kokeiltu myös 800 x 600 ja 640 x 480, ei vaikutusta parempaan suuntaan). Olen kokeillut "pakottaa" taajuuden noille valmistajan antamille tehdas asetuksille (70, 75, 85 Hz) ilman muutosta ja nuo hsync ja vrefresh arvot ovat juurikin nuo. Käytössä nvidia ajurit, ei nv. Tosin tuotakin nv:tä kokeiltui ja samalta näyttää. Ja lokeissa ei sen kummempaa ollut. Fontteihin on kokeiltu anti-alias päällä ja ilman, ei parane kummallakaan. Tosin vikahan ei ole pelkissä fonteissa, esim hiiren osoitin on tuplana, toinen on muutaman pikselin oikealla siitä varsinaisesta. Näyttää olevan valkoinen väriltään, kuin haamu. Tuo framebuffer pitää tarkastaa. Tämä sama on ollut aina kun jonkin linux distron olen asentanut (suse, Ubuntu, Kubuntu ja nyt tämä Debian). Pitää kokeilla tehdä uusi xorg.conf ja lähteä siitä virittämään uusiksi. On tuossa toinenkin näyttö jolla voisi kokeilla. Jännä jos tuo "rautavika" ilmenee vaan lin puolella. Jatketaan säätöä. Tuo vaan tekee koko ymäristöstä niin suttuisen, ettei pitkään jaksa katsella. =(
     
  5. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mikäli monitorisi toimii normaalisti jonkin toisen käyttiksen alla se kyllä sulkee rautavian mahdollisuuden pois.
     
  6. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Päivitys tilanteeseen:

    Kokeiltu toisella näytöllä, samanlainen kuva. Pitäisi jostain saada testiin littu, näkisi onko vika tuossa dvi => vga adapterissa (siitä jossain sivulla oli juttua). Mutta nyt piti siirtyä taas win puolelle, joten saa nyt olla hetken rauhassa. Windows puolella kuva jälleen terävä ja muutenkin parempi kuin debianissa. Vika on kuitenkin omissa säädöissäni, kuva kuitenkin on mahdollista debianissakin saada yhtä teräväksi. Siitä ei ole epäilystä. Ei tosin perus xorg.conf tiedostollakaan muuttunut mihinkään suuntaan tuo kuva. No palaan tuon kanssa painimaan syksymmällä kun aikaa taas on, nyt "muka" niin kiire ettei ehdi kotona konetta säätämäään =)
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Koeta nyt jotain LiveCD linukkaa. Esim Knoppix. Jos siinä parempi kuva, niin kopsaa xorg asetukset ym. talteen...
     

Share This Page