Hämäävän otsikon takia vähän taustoja: Elisan 24/1 on nyt toiminnassa ja olen Telewellin EA501v3:n takana. Siinä NAT päällä, mutta ei mitään pakettisuodatuksia (kai). Itse en ole ainakaan laittanut, jos oletuksena on niin en sitä tiedä... NAT antoi suoraan http-portin 80 oikein läpi ja toimi oikein nätisti. Testasin toimintaa µtorrentilla ja sen blokkasi. Tein portforward sivuston mukaan ohjauksen ja sekin toimii nyt loistavasti. Ennen käytin konetta siltaavalla modeemilla ja F-Secure on edelleen koneella palomuureineen ja kaikkineen. Koska NAT suodattaa sisääntulevan liikenteen, niin voinko nyt tosiaan luopua tuosta F-Securesta? Koska kaikki meni niin vaivattomasti, niin minulla on vaikeuksia uskoa, että tämä nyt oikeasti toimii Jos kerran F:stä luovun, niin meinasin ulosmenevää liikennettä seurata Windowsin palomuurilla. Sehän otti vain ulospäin menevää eikö? Siihen päälle jokin antivirus-softa vahtaamaan pöpöjä niin pitäisi olla aika hyvin suojattu?? Romaani tuli, mutta jotenkin kummaksuttaa, kun tällä kertaa kaikki toimi kitkattomasti. Olen tottunut siihen, että pitää säätää hermoromahdukseen saakka näitä juttuja ennenkuin toimivat oikein...
XP:n palomuuri tarkkailee vain sisääntulevaa liikennettä. Vistan palomuurissa on myös lähtevän liikenteen tarkkailu (asetus ei ole oletuksena päällä). Jos poistat F-Securen palomuurin ja Windowsin palomuurin käytöstä niin silloin turvana on Telewell EA501 (jossa on NAT ja palomuuri). Lisäksi kun asentaa virustorjuntaohjelman on kone hyvin suojattu. Jos haluat erinomaisen suojan asenna palomuuriohjelma joka tarkkailee myös lähtevää liikennettä.
Ok, kiitos selvennyksestä. Jotenkin muistin, että XP:n palomuuri vahti vain ulosmenevää... Pitää katsoa saako F-Securen asennettua pelkästään Antiviruksena ilman palomuuria. Ja kenties jokin kevyt Zonealarm vahtimaan ulosmeneviä?
Eikös winukan palomuuri aina kysy: "Tämä sovellus haluaa ottaa yhteyden internettiin, what you want to do master?"
Windows XP "Windowsin palomuuri on estänyt tältä ohjelmalta Internetistä tai verkosta saapuvat yhteydet."
aaaaivan.. thx heikki o/ Noita koskaan tullu luettua. Mutta hyvä tietää tämäkin. Eikös se ole tärkeämpää monitoroida sisääntulevaa liikennettä, JOS joutuu valitsemaan kahdesta pahasta
Sellaisia palomuurit alunperin olivatkin, ja nykyään pitää sitten valvoa myös ulospäin menevää liikennettä
Tuohon windowsin palomuuriin pitää vielä kommentoida sen verran, että en kyllä ole varma toimiiko tuo blokkaaminen ollenkaan, kyllä sitä on useamman kerran nähty jonkun avaavan esimerkiksi CS:n, pelailevan sitä pari tuntia, palaavan Windowsiin huomatakseen tuollaisen vastaavan ikkunan Peli kuitenkin toimii aina oikein, vaikka kaiken järjen mukaan yhteyksiä ei pitäisi saada?
Hehehe, voin hyvin uskoa moisen tapahtuvan. En kuitenkaan muista että itselleni olisi käynyt noin, kyllä se aina leikkaa kiinni siinä yhdistämisvaiheessa ja hetken päänraapimisen jälkeen tajuaa mennä desktop ja 'unblock'. Mutta kai tuo on mahdollista Pääsihän vanhan win95 näytönsäästäjäsalasanan ohi yksinkertaisesti ctrl + alt + del ja tappoi vain sen näytönsäästäsä ohjelman xD Repes siinäkin p*.. nauru!
Nyt sitten lähtee F-Secure Internet Security mäkeen ja jään vain Telewellin NAT:n/palomuurin suojaan. F-Secure Antiviruksen meinaan asentaa pöpöjä vahtimaan ja siinä varmaan sitten kaikki. Edit* Sinne meni. Vaikka teistä saattaa tuntua naurettavalta, niin fiilis on vähän jännittynyt. Viimeiset 5 vuotta olen ollut aina ohjelma-palomuurin takana ja on ollut hyppimässä silmille aika ajoittain. Nyt pitäisi luottaa tuohon säälitävän kokoiseen motukkaan, joka majailee nurkassa.
Hei Saarinen, jos jossain vaiheessa tulee jotain special ceissii nii kerro meille myös siitä. Yksi koneeni on NATin rautamuurin takana ja siinä on vain winukan oma firewall päällä (vista 64bit). Minulla on myös jännä-kutina päällä jatkuvasti =)
Eipä tässä mitään ihmeellistä ole tapahtunut, pikkuhiljaa luottamus kasvaa... F-Secure Antivirus 7.40 on koneella, mutta ulospäin vahtivaa palomuuria ei ole tällä hetkellä. Enkä taida edes laittaa. Ja NATin läpi ohjaaminen on huomattavasti helpompaa mitä luulin.
Mulla ei ole enää vuosiin ollut ohjelmallista palomuuria. NAT ja modeemin palomuuri turvana. Ja virustorjunta tietenkin. Silloin tällöin tulee tarkasteltua verkkoliikennettä, eikä koskaan ole ollut mitään erikoista.