Otin kokeeksi muutaman kuvan NEF + JPEG tiedostona, nykyinen (tosi)vanha photoshop elements 2.0 ei avaa kyseistä tiedostoa. Ilmeisesti olisi uusi kuvankäsittelyohjelma tarpeen hankkia. Avaako esim. Adobe Photoshop Elements 7.0 ohjelma kuvaamani Raw:t auki, vai millä kuvankäsittelyohjelmalla saan kuvaamani NEF/RAW tiedostoni auki? En kaipaa kuitenkaan mitään ammattilaisohjelmaa, vaan ihan harrastelijatasolla mennään. Kommentteja, tietoja ja kokemuksia kaipaan siis teiltä viisaammilta. Kiitos
Picasa, Gimp, sekä tietääkseni irfanview ymmärtää RAW:ta ja on ilmaisia. Elements osaa RAW:n muistaakseni 3.0:sta lähtien. En nyt ihan ymmärtänyt mikä idea tuossa DNG muunnoksessa olisi? Jos käyttää XP:tä, niin Windowsilla on ihan oma plugarinsa millä saa ne previewt toimimaan: http://www.microsoft.com/downloads/...8E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en
Jaa itse sanoisin, että Gimp ei ymmärrä. Irfanview kyllä. Ei nyt ymmärrettävään formaattiin konvertointi ole pahasta.
Gimpiin siis saa sen UFRaw plugarin, mut siis ymmärtääkö elements 2.0 DNG:tä? Vai mikä siinä "ymmärrettävässä formaatissa" oli ajatuksena?
Kiitos jkstone ja Hmmmh vastauksistanne. Nekon ohjesivustot olivat minulle uusi löytö, ja ehkä voin löytää sieltä ratkaisuja tuleviin probleemiin, kuka tietää. No, nyt olen siis tutkinut kommentteja, vertailuja ja hintoja photoshop elementsin uudemmista versioita ja hankintapäätös on tehty pse 7:sta. Eiköhän sillä sitten aukeaisi raw:t katseltaviksi ja muokattaviksi. Jos tulee vielä tietämättömyyttä, niin kyselen taas teiltä viisaammilta ;-)