Tervehdys, olisi tarkoitus tietokonetta vähän päivitellä ja hitusen apuja kaipailisin. Tässä jo varmaan kuukauden päivät olen netissä seikkaillut ja yrittänyt omatoimisesti vähän opiskella näitä komponenttijuttuja ja löytää hyvät, omaan käyttöön sopivat osat, mutta en sitten kuitenkaan ole uskaltautunut vielä yhtikäs mitään tilaamaan, sen verran käpälä kuitenkin näissä tietokonehommissa olen. Tarkoitus olisi vaan nyt varmistella, ettei tämä paketti mikään katastrofi ole. Tällaisia mietin: Toivottavasti en nyt unohtanut mitään kauhean oleellista... Muistia en listannut, kun se tässä nyt lähinnä ongelmana onkin. En nimittäin yhtään tiedä millaisia minun olisi järkevä ostaa. 1333, 1600, CL9, CL7... Aivoihin sattuu kun yritän ymmärtää näitä kaikkia termejä, ja sitten vielä se, että minkä merkkistä sen muistin pitäisi olla - Kingstonilla taitaa vähiten olla yhteensopivuusongelmia, onko näin? Kunnollinen Antecin kotelo ja Samsungin CD/DVD-asema täältä jo löytyy, samoin näytönohjain taitaa olla ihan ok. Kovalevyksi ajattelin ensin Seagaten Barracudaa, mutta siitä netissä vähän huonoa kuullut niin päädyin sitten tuohon WD:n Caviariin. Ja emolevyksi mietin myös tätä, mutta kumpi sitten olisi kannattavampi, ei niillä hirveästi taida eroa olla, vai? Koneella olisi siis tarkoitus pystyä tekemään kuvan/videonkäsittelyä suht jouhevasti, ja elokuviakin tästä tulee aika paljon katseltua, mutta mitään raskasta pelaamista en harrasta. Kai kaksiytiminen prosessori riittää, vai pitäisikö sittenkin olla järeämpi? (Ja jos joku ihmettelee, niin en minä tunari tätä kasata aikonut, yksi tuttava saa sen luvan tehdä ) Suuret kiitokset jo etukäteen, jos viitsitte vähän avittaa tietämätöntä!
Kokoonpanosi näyttää hyvältä ja kyllä tuolla pystyy kuvan- ja videonkäsittelyä suorittamaan. Tässä hyvät muistit kokoonpanoosi http://www.jimmspc.fi/tuote/F3-12800CL9D-4GBNQ Mikäli budjettina oli mielessä hieman pienemmällä hintalapulla olevat ota nämä http://www.jimmspc.fi/tuote/AD3U1333B2G9-2 Tai jos vielä pienempi hintalappu mielessä, niin joudut siirtymään 2gb versioihin, kuten nämä http://www.jimmspc.fi/tuote/AX3U1600GB1G9-AG
Muistiksi kannattaa ottaa DDR3 1333 MHz Kingstonia. CL arvolla ei tässä tilanteessa ole mitään merkitystä. CL on kuitenkin latenssiarvo, eli nopeuteen vaikuttava luku jossa pienempi on parempi. Erot ovat vain niin pieniä, että tavalliselle käyttäjälle sillä ei ole mitään väliä. Megahertsimäärä vaikuttaa myös nopeuteen, mutta 1333 on vielä suhteessa niin halpaa, että hitaampaa ei kannatta valita. Kingston on ollut kautta aikain se luotettavin vaihtoehto muistien suhteen, vaikkakaan ei aina se halvin. Kaksiytiminen riittää prosessoriksi tuollaiseen käyttöön. Neljättä ydintä ei vielä oikein pääse edes käyttämään, kun harva ohjelma tukee täysin neliytimisiä. Tämä määrä kuitenkin kasvaa koko ajan. Paras lisänopeutus tuohon olisi SSD-kovalevy, jos sinulla on noin 180 euroa lisää tilaa budjetissa. Hankkimalla Kingstonin v+ -series SSDNow 64GB -kovalevy tuon toisen rinnalle ja asentamalla vain käyttöjärjestelmän ja ohjelmat sille nopeutat koneen käynnistystä ja isojen ohjelmien (Photoshop) toimintaa huomattavasti. Kaikin puolin tuo paketti on hyvä valinta.
Kiitos todella paljon! Helpotti kuulla ihan sellaisilta ihmisiltä jotka tietävätkin asiasta jotain, että nuo valitsemani osat ovat ihan hyvät. Lisään vielä tuohon jonkun 4GB 1333MHz muistipaketin niin eiköhän se ole sitten siinä. Tuon SSD-kovalevyn taidan kyllä jättää jonnekin lähitulevaisuuteen vartoilemaan, koska köyhän opiskelijan täytyy jostain repiä rahaa ruokaan ja muuhunkin elämiseen
Tuosta prossusta voi vielä melko hyvällä todennäköisyydellä saada avattua 3-ytimisen tai 4-ytimisen jolloin tehot kasvaa.
Valitettavasti moiseen eivät tämän likan taidot riitä ei niin millään, joten ehkä tyydyn vain niihin kahteen
Itse tässä olen tehny videoita 2 coren prossulla eikä tästä mitään tule ollujo kauan haussa uusi kone johon tulee 4 coreinen kun ei se HD videon muokkaaminen onnistu ''SUJUVASTI'' 2 coreisellä niinkun olen tässä todennu eli jos on HD kuva asialla niin et mene 2:n coren prossujen lähelle edes pitkällä kepillä
4 ytimen avaaminen on todella helppoa. Siis todella, helppoa. Kun käynnistät konetta, pidät vain sitä tiettyä nappia pohjassa jolla avautuu emolevysi BIOS-asetukset. Sieltä sitten säädät ACC:n päälle ja Hybrid. Toimii vain Biostarin emoilla sekä joillain Gigabyten.
Mistäs noin olet lukenut? Pitäisi kuule toimia kaikilla emolevyillä joissa on vähintään AMD:n 750 sarjan SB (eli SouthBridge) sekä ACC ominaisuus BIOS:issa, eli Advanced Clock Calibration. Noita emoja ja valmistajia löytyy ainakin Suomesta seuraavia: AsRock, Asus, Biostar, DFI Gigabyte, MSI. Joista ainakin MSI hehkuttaa oikein kotisivuillaan helppoa, turvallista ja vakaata ytimien availua. Eli sun tiedot vaikuttaisi hieman mutuilulta, joten anteeksi korjaus. Ja juu, mitä tulee tuohon HD videoiden muokkaamiseen, niin neliytimisestä on siinä kyllä hyötyä, samoin kuin riittävästä RAM muistista. Vistalla sekä Win 7:llä tuo tarkoittaa mieluusti vähintään se 4 gigaa, ja 64bittinen käyttis noiden kaveriksi. Ja muisteiksi suosittelen myöskin Kingstoneita, vaikka hieman enempi saattaakin maksaa kuin esim edellä mainitut A-Datat tai G.Skill:it. Tosin G.Skillejä on kovin kehuttu ja itsekkin olen hieman niitä katsellut, mutta hyvien kokemusten perusteella taidan pysyä edelleen Kingstoneissa. Tuohon sopisi siis loistavasti esimerkiksi tuommoiset, mikäli kuitenkin intoudut availemaan ytimiä tai ehkä jopa kellottelemaan niin sitten HyperX muisteja kehiin, esim tämmöisiä, ja vaikka et kellotelisikaan eivät nuo perus Kingstoneita ole kuin 8€ kalliimmat. Takuukin on molemmilla mukavasti "elinikäinen", joten tuskinpa ihan heti joudut vaihtamaan vastaaviin. Ja jos joudut, niin ei muuta kuin hyvin suojatussa kirjeessä, muistien mukana tulleessa kotelossa kuitteineen Kingstonille, ja lähettävät sulle ilmaiseksi uudet samanmoiset. Joudut toki maksamaan kirjeen lähetyksen, mutta uudet siis tulevat suoraan kotiin postista. Itse olen joskus (1999 tai 2000) tehnyt tuon, ja sujui oikeinkin helposti.
Mie siis tosiaan olen ihan keltanokka näissä asioissa, kuukausi pari sitten kaikki emot ja prossut sun muut oli ihan hepreaa Mutta siis jos kokeilen avata niitä lisäytimiä, niin en kai pysty millään lailla "rikkomaan" koko hoitoa? Eli siis että se vaan joko onnistuu tai ei onnistu, ja jos ei onnistu niin sitten minulla on ainakin ne kaksi toimivaa ydintä? Ja taidanpa sitten ostaa nuo Kingstonin HyperX -muistit, ovat ainakin sitten laadukkaat. 64-bittinen Windows 7 on myös hankinnassa. Jos nyt tulkitsen näitä emolevyjen tietoja oikein, niin pitäisikö minun sitten kuitenkin ostaa tuo parikymppiä kalliimpi M4A79XTD Evo (M4A785TD-V Evo:n sijaan), jos pitää olla SB750? Jos siis niitä ytimiä aion availla.
M4A785TD-V riittää ytimien avaamiseen koska SB710 tai SB750 käy kummatkin, 555BE riittää tehonsa puolesta peruskäyttöön enemmän kuin tarpeeksi, mutta aina bonuksena että niistä saattaa saada lisäytimiä auki, jos joskus haluaa kokeilla. +Tolle kokoonpanolle riittäisi myöskin virtalähteeksi Corsairin CX400, säästää siinä parikymppiä, useimmista kaupasta 50€:lla.
Hahhah. Vain Asus tarjoaa yhden extra-ominaisuuden. Jos prossu ei toimi X4:na, voit kokeilla X3:na. Muut valmistajat saisivat kopioida saman toiminnon omilleen emoille. Kunhan emolevyssä on SB710 tai SB750, ACC on käytettävissä. Ja aiheen aloittajalle, ytimien availu on niin helppo toiminto, että sinäkin onnistut. Uusimmissa Asuksen biosseissa ei tarvitse painaa kuin numeroa 4, kun Asuksen logo tulee käynnistyksessä. Parilla asetuksen muutoksella voit saada halvan X3:n tai X4:n
Kiitokset kaikille vastaajille. Pistän osat tilaukseen ja pidän sormet ristissä että saisi vielä ne lisäytimetkin avattua
Tuossa vielä kuvia, miten ytimiä voi käydä avaamassa. http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/10/21/asus-refines-amd-core-unlocking/1 Helppoahan tuo on. Toisaalla sanottiin että ytimien avaamine ei välttämättä onnistu. Kone ei ehkä käynnisty tai toimi normaalisti. Tällöin voi BIOSista säätää ytimien määrän takaisin 2 ja kone toimii kuten pitääkin.
Elä hyvä tyttönen laske sen varaan. Se on kuitenkin puhdasta onnea, että aukeaa x3 tai x4 -prossuksi. http://www.overclock.net/amd-cpus/535501-amd-phenom-ii-core-unlocking-guide.html <- tuosta lisää neuvoja jos sille tielle lähdet. Kuitenkin about 50 egeä lisää ja sinulla on vaivatta esim. AMD Phenom II x4 955 BE. edit: esim, minun 550BE ei auennut. Voit senkin lukea tuolta.
Sulla onkin Gigabyten emo, jolla voi ajaa vain X4-tilassa. Asuksen emoilla voi kokeilla myös X3-versiona