Tervehdys, Ongelmanani on jatkuva netin pätkiminen. Tiedostojen siirrot on mahdottomia, tai esim. katsomaan youtubea koska yhteys katkeaa jatkuvasti. Ongelma alkoi aikalailla yhtäkkiä. Kyseessä on HP Envy pöytäkone Win 8 käyttiksellä. En keksi mitään ratkaisua ongelmaan. Osaisiko joku auttaa?
Kun nettiyhteys katkeaa, niin palautuuko se itsestään, vai vaatiiko se joitakin toimenpiteitä? Mitä Windowsin verkko-ongelmien paikallistamissovellus kertoo? Tavallinen neuvo katkosongelmiin on asentaa verkkokortin ajuri uudelleen. (Langallisesta yhteydestähän nyt on kyse?) Ajuri ei yht'äkkiä vanhene tomimattomaksi, mutta se voi jotenkin korruptoitua. Tietysti myös verkkokortin rautavika on mahdollinen. Ensin kannattaa kuitenkin käydä läpi kaikki verkkoasetukset vertailemalla niitä toimivan laitteen asetuksiin. edit. Tarkennan, että ajuripäivitys ongelman korjaamiseksi koskee niin langallista (LAN) kuin langatontakin (WLAN) yhteyttä. Edellä suluissa mainituulla ei ollut tarkoitus sulkea pois myöskään WLAN-ajurin päivitystä, jos ongelma onkin langattomassa yhteydessä.
Olen valinnu verkon asetuksista, että yhdistää automaattisesti kyseiseen verkkoon. Vähän väliä kun yhteys katkeaa niin yhdistää automaattisesti takaisin, mikä katkaisee striimit ja lataukset yms.kuitenkin. Mistähän tuon löydän verkko-ongemien paikallistamissovelluksen? Ja tosiaan kyseessä on wlan-verkko. Kokeilin päivittää wlan-ajurit suoraan laitehallinnan kautta, mutta ei auttanut. Koitin myös poistaa wlan-ajurin mutta oudosti yhteys ei siitä katkeakkaan, vaan vasta wifi-adapterin poistaessa?
WLAN:in tukiasema voi olla myös firmispäivityksen tarpeessa, sitähän (wlan-tukiasemaa) et kertonut... Tuo vianhakusovellus löytyy "Kusin" normaaalista työpöytänäkymästä (ei tiilipaskasta) alapalkin verkkoyhteyskuvaketta klikaten. T: Vesku
Tuossa on nyt jotakin outoa. Onko koneessa mahdollisesti kaksi wlan-laitetta eli erillinen wlan-kortti ja wifi-adapteri? Päytäkoneissa wlan-kortti on harvinainen, mutta ei mitenkään tavaton. Vai ymmärsinkö väärin, että käytössä on USB-porttiin liitetty wifi-adapteri?
Kyseessä on tuollainen kone: http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...Id=5295996&swLang=15&taskId=135&swEnvOID=4132 Ja saunalahden adsl-modeemi.
Eipä tuossa alkuperäisessä kokoonpanossa wlan-korttia ole, koska ajuria tarjotaan vain langalliselle verkkokortille. Kyseessä lienee siis jälkikäteen hankittu wlan-sovitin eli wifi-adapteri, jonka uusinta ajuria täytyy etsiä sovittimen valmistajan sivulta. Tässä yhteydessä täytyy myös todeta, että useissa wlan-sovittimissa on paljon vaatimattomampi antenni kuin läppärien wlanissa. Lisäksi läppäri voi olla signaalivoimakkuuden kannalta paremmassa paikassa. Tuntematta käyttötilannetta voi vain sanoa, että katkokset voisivat johtua myös heikosta wlan-signaalin tasosta pöytäkoneen wlan/wifi-sovittimessa.
Hankin koneen helmikuussa uutena, enkä ole mitään wlan/wifi-adapteria siihen jälkikäteen hankkinut. Ongelma alkoi aivan yllättäen useamman ongelmattoman kuukauden jälkeen. Läppäriä testasin samalla pöydällä ongelmakoneen kanssa, enkä huomannut mitään ongelmaa tai yhteyden heikenneen millään tavalla sen kanssa. Uskotko todella, että onglema johtuu heikosta wlan-signaalista?
Ensimmäiseksi totean taas, että saadut tiedot ovat puutteelliset ja epäselvät tai ristiriitaisetkin. Kun tuollaista ongelmaa alkaa selvittää, täytyisi ensin olla tarkat tiedot täydellisestä kokoonpanosta, jossa ongelma esiintyy. Ensimmäisessä viestissäsi puhuit vain pöytäkoneen nettiyhteyden katkeilusta. Valtaosa pöytäkoneista on liitetty nettiin kaapelilla eikä langattomasti. Siksi ensimmäinen vastauksenikin lähti tältä pohjalta. Sitten kerroit poistaneesi ensin wlan-ajurin ja sitten wifi-adapterin ja yhteys katkesi vasta wifi-adapterin poiston jälkeen. Kumpikaan komponentti, wlan-kortti tai wifi-adapteri, joka yleensä liitetään USB-porttiin, ei kuulu koneen vakiovarustuksiin, joten vieraan on mahdoton tietää, miten langaton yhteys on muodostettu, jos et osaa sitä kertoa. En tarkoittanut sanoa, että katkokset johtuisivat nimenomaan heikosta wlan-signaalista. Se on vain yksi mahdollisuus, joka tuli mieleen mahdollista syytä pohtiessani näiden puutteellisten lähtötietojen perusteella. En osaa jatkaa arvaamista ainakaan tietämättä, millaisella laitteistolla langaton yhteys pöytäkoneeseen on muodostettu. Kuten aiemmin totesin, antamasi linkin mukaan koneen vakiokokoonpanoon ei kuulu minkäänlainen wlan-yhteys, tai ainakaan HP ei tarjoa sellaisen ajuria. Tämä tarkoittanee, että konetta ostettaessa on lisäksi ostettu joku wlan/wifi-laite, jonka tyyppi ei ole tässä keskustelussa selvinnyt. e: näppäilyvirheitä koitin korjata.
Niinkuin edellä on todettu tuo linkkaamasi kone ei sisällä minkään valtakunnan wlan:ia vakiona, eli se wlan pitäisi tietää... Lisäksi Saunalahti on toimittanut n+1 eri valmistajan vehkeitä, joten senkin valistaja, malli ja tyyppi olisi hyvä tietää. Mites jos tuikkaat lohdolla (paras vaihtoehto) koneen reitittimeen kiinni? T: Vesku
Wlan ja wifi varmaankin ovat molemmat todennäköisesti integroituna emolevyssä, ehkä? Mun käsityksen mukaan erillisiä pci-e tai ulkoisia usb kortteja harvemmin uusissa pakettikoneissa tarvitaan, taitavat olla integroituna valmiiksi, näin ainakin oli edellisessä koneessanikin.
Pientä tarkennusta: Koneen kyljessä lukee vain että: HP envy h8 PC Ja googlaamalla ajureita päädyn sivulle jossa malleja on hieman enemmän: http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...kId=135&prodTypeId=12454&prodSeriesId=5295996 Ja tosiaan testi läppärin kanssa kertoo, että vika ei pitäisi olla Saunalahdessa, eikä modeemissa. Kiitokset tosiaan vastauksista kaikille teille jotka olette viitsineet yrittää auttaa tumpeloa hädässä
Ei asia näin edisty. Tuossa uudemmassa linkissäsi on lueteltu useita kymmeniä erilailla varustettuja malleja. Ainoa, mitä nyt tiedetään, on, että kyseessä ei ole aiemmassa ensiksi antamassasi linkissä kerrottu malli. Joissakin noista on wlan-varustus, mutta vaihtoehtoja jää aivan liikaa. Koska kyseessä on noinkin uusi kone, luulisi kuitin tai takuukortin olevan tallella. Eiköhän tarkka mallikoodi siitä ilmene.
No niin, kone on tuo: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...2&lc=en&cc=us&dlc=en&sw_lang=&product=5359712 Päivitin verkkoajurin ja tuntuu että onglema jopa paheni entisestään. Välillä herjaa rajoitetusta yhteydestä, eikä oikeen meinaa millään toimia. Itse en kyllä keksi mikä vikana, huoh!
Pelkäänpä, että mallimerkintä on edelleen väärä, sillä tuossakaan mallisssa ei ole langatonta yhteyttä. Olet ilmeisesti päivittänyt langallisen verkon (LAN) ajurin ja senkin väärälle mallille. Tee järjestelmän palautus tuota päivitystä edeltävään ajankohtaan, jolloin väärä ajuripäivitys peruuntuu.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...n&lc=en&os=4132&product=5359712&query=D7A14EA Kyllä tuossa listassa näkyy wlan ihan selvästi.
Siellä (jälkimmäisessä linkissäsi) tosiaan näkyy wlan ja jos klikkaat sitä, huomaat, että kyseessä on Ralink RT5390 PCI Express-kortti. Koska wlan-sovitin on erillisellä PCI-kortilla, sen ajuria ei ole tuossa edellisessä (toiseksi viimeisessä) linkissä mainitussa peruskokoonpanon ajurilistassa. Siellä on vain langallisen verkon Atheros Network Controller Driver. e. Lisään vielä omana käsityksenäni, että jos koneen toiminta tuon LAN-ajuripäivityksen jälkeen selvästi huononi, tekisin tuossa tilanteessa järjestelmän palautuksen kumotakseni tuon päivityksen. Tuon LAN-päivityksen ei olisi pitänyt vaikuttaa WLANin toimintaan, mutta jos se jollakin tuntemattomalla tavalla noin teki, ei sen kumoamisesta voi mitään haittaa olla. http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=fi&lc=fi&dlc=fi&docname=c03532349 Ehkä minun pitää myös lakata neuvomasta sinua, koska minusta tuntuu, että jotenkin emme ymmärrä toisiamme ja pelkään, että teet jotakin, mitä en tarkoittanut.