Nettiyhteyden muostus suse 10.0:ssa

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by winbledon, Jan 7, 2006.

  1. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Terve kaikille

    Mulla on ollu suse 10 toisena käyttöjärjestelmänä pari viikkoa enkä ole kovasta yrityksestä huolimatta saanu nettiä toimimaan siinä. oon käsittäny että netin pitäis alkaa toimimaan heti asennuksen jälkeen, mutta täälä siinä ei näy mitään elon merkkiä.

    Yhteyden tarjoaja meinas että mun pitää asentaa niitten cd:ltä joku PPPoE-client ohjelma, mutta en osaa asentaa sitä, enkä saa edes koko dc:n sisältöä näkyviin.

    Löytyykös täältä apua tähän ongelmaan?
     
  2. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tarvitsetko windowsissa jonkinlaisen kirjautumisen (käyttäjätunnus/salasana)?

    Asennuksen yhteydessä _EI TARVITSE_ määrittää käyttäjätunnusta ja salasanaa jos niitä ei muutenkaan(esim. windowsissa) käytetä, tai ovat ADSL-purkissa.
    Eli jos ADSL purkkiisi on määritetty nuo niin silloin asennuksen yhteydessä tarkistat vain verkkokortin(DHCP, nimipalvelimet jne.) ja tee verkkoyhteyden testaamisen.

    Mikähän tuo palveluntarjoajasi on? Ja mikä ADSL-purkki? Apua täältä löytyy varmasti, mutta hieman paremmat tiedot voisit antaa, vähemmän täällä on selvännäkijöitä. ;-)
     
  3. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16

    Mulla voi olla tosiaan vähän epäselvää tämä ongelmien kuvaaminen kun oon aika pihalla koko asiasta, mutta yritetään olla tarkempia...

    Windowsissa pitää antaa salasana ja käyttäjätunnus joka kerta kun yhdistää nettiin.

    Tarkottaako tämä ADSL purkki samaa kuin päätelaite? Jos tarkottaa niin mulla on Cisco 757 LRE. Ja yhteys on VDSL tyyppinen jos sillä on jotakin merkitystä.

    Palvelun tarjoajana on oulun puhelin oy, ne kerto mulle sieltä jotkut primary- ja secondary DNS osoitteeetkin, joita saattaa tarvita yhteyden muodostamisessa, mutta minä oon käsittäny että sen DHCP:n pitäis hakea kaikki osoitteet automaattisesti, eikä tarvi ite tietää mitään osoitteita ja ip-nemeroita.




     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    YaST -> Verkkolaitteet -> DSL
    Lisää uusi DSL-laite valinnoista löytyy PPPoE, PPPoA, CAPI foe ADSL ja Point to Point tunneling. Kokeile ensin PPPoE:tä

    Laitteen käynnistys "Käynnistyksen yhteydessä"

    Paina "Seuraava"

    Valitse "Uusi"

    Anna palveluntarjoajalle nimi
    Anna käyttäjätunnuksesi ja salasana

    Paina "Seuraava"

    Valitse "Muuta DNS-asetukset yhteyden ollessa kytkettynä" ja "Hae DNS-asetukset automaattisesti" Aseta "Toimettomuusajastin" 0

    Paina "Seuraava" ja sitten "Valmis"
     
    Last edited: Jan 7, 2006
  5. winbledon

    winbledon Member

    Joined:
    Mar 21, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo noilla asetuksilla se alko toimimaan! Kiitoksia avusta!!!
     

Share This Page