Eli taustaa, soneran (ent.aurian) 512-liittymä, talosta löytyy pöytäkone (3v vanha,xp sp2) ja fujitsun kannettava (6kk vanha,xp sp2), telewell 501, telewell 100b (usb) ja d-link 624g modeemit. Usb-modeemi toimi aina kunnes yritin päivittää pöytäkoneen usb-ajurit 2.0:aan ison usb-tikun takia. Nyt yhteys toimii niin kauan kun ei lataa mitään netistä, eli jos dataa ei tuu kaistan täydeltä, mutta heti kun yrittää ladata isomman mailin tms. niin katkeaa alle minuutissa. TW501 pätki satunnaisesti (yhteys päällä 5min->3pv), modeemi bootilla sai aina uuden yhteyden. Nyt käytössä oleva d-linkin langaton tekee täsmälleen samaa kun tw501:nen, eli netti toimii illan (3h) ehkä ei. xp:n korjaa toiminto ei auta (kokeiltu kannettavalla). Ei muuten väliä mutta remontin takia modeemi on yläkerrassa evakossa ja kannettavalla olis kiva päästä nettiin alakerrasta ilman että ravaa boottaileen modeemia yläkertaan. Testaan tänään tilanteen siten että laitan molemmat koneet (pöydän piuhalla ja kannettavan wlanilla) nettiin ja katotaan kauanko yhteys pelittää ja samantien testaan molempien koneiden korjaa toiminnon. Olisko muita vinkkejä mitä kannattais kokeilla.
Soita Soneralle! Jos kerran on kahdella koneella ja kolmella modeemilla testailtu, niin kyllä luulisi vian löytyvän jostain Soneran puolelta..
Muuten soittaisinkin mutta se on 30e+puhelukulut ja nehän ei myönnä millään että se sieltä johtuis, syyttävät varmasti paikallisen puhelinyhtiön linjoja ja sinne kun soittaa ne käskee soittaan soneralle, kokeiltu on.
Sitten varmaan kannattaa vaihtaa ISP:tä. Eihän noin paskalta palveluntarjoajalta kannata liittymää ottaa, jos se ei suostu korjaamaan ongelmia. (miten muuten saat kulumaan puhelin soittoon 30€+puhelinkulut) Edit: jahas.. toi 30€ mysteeri selviskin jo.. Eikö tolla firmalla ole mitään normaalia helpdeskiä tai jotain josta vois kysellä että mahtaisko vika olla jossain teidän piuhoissa.
Aurian helpdeskiin soittelin joku aika takaperin, ohjeita tuli->vaihda puhelinpiuha modeemin ja rasian väliltä, tein ei auttanu ja sitten tuli näitä perinteisempiä, palaako adsl-valo, yms. Niistä mistään vaan ei oikein ollu apua. Luonnollisesti eilen illalla molemmat koneet netissä koko illan, ei mitään ongelmia. No testi jatkuu tänään. Toi isp:n vaihto on käyny mielessä mutta auttaako sekään jos ongelma onkin paikallisen puhelinyhtiön vehkeissä. Luonnollisesti eilen illalla molemmat koneet netissä koko illan, ei mitään ongelmia. No testi jatkuu tänään.
No tänä iltana on koettu jo pari katkosta. Kotiin tullessa modeemi tiltissä heti lähdöstö eli ilman boottia ei yhteyttä syntynyt, eli tällä varmaan poistetaan koneet vikalistalta, jäljelle jää modeemi asetuksineen ja puhelinlinjat. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kesken käytönkin on jo kertaalleen katkennut ja ainoastaan modeemin bootti auttoi asiaan. Vaihdoin asetuksen adsl2+ -> johonkin ANSI T1... mutta eipä näyttänyt auttavan. vinkkejä kellään?
Tämän illan toisen katkaisun jälkeen alan epäilemään IP-osoitteen uudistamisen epäonnistumista. Onko kellään tietoa voiko modeemin lease timen laittaa pidemmäksi kuin 3600sek, jos ongelma johtuu tuosta ja laittaisin sen esim 36000sek niin josko yhteys pysyisi ainakin 10h pystyssä? Tosin tuollakin tavalla modeemi pitäisi kuitenkin bootata hyvässä lykyssä joka päivä. Yritin etsiä soneralta jotain mailiosoitetta helpdeskin tms. ei tunnu löytyvän, ainoat vaihtoehdot on naurettava internet-avustaja ja maksullinen puhelintuki.
Taitaa mennä tämä aihe yksinpuheluksi.. No heitän vielä yhden kommentin jos jollain olis kokemuksia. Testasin koneiden välisen yhteyden netin ollessa poikki, se toimii hyvin, eli molemmilla koneilla pääsee modeemille mutta modeemi ei pääse valtakunnanverkkoon, vinkkejä?
Asiakaspalvelusta 0800 17000 tai Tekninen asiakaspalvelu 0800 19101 numeroista eivät osaa neuvoa? numerot ilmaisia.
Täytyy alkuviikosta soitella, menee hermot, viikonlopun aikana kohta kymmenen katkoa kasassa. Tosin epäilen että sieltä käsketään soittaan heidän maksulliseen numeroon josta saa apua.
kiitos tiedosta, kyllä taitaa mennä meilläkin yhteyden toimittaja vaihtoon. Eikös sen nykyään pysty hoitamaan ilman pidempiä katkoja?
Mulla ei ollut kuin parin tunnin katkos operaattorin vaihtuessa, tilauksesta meni noin kuukausi ennenkuin vaihtui operaattori.
ongelma korjaantui modeemin vaihdolla. vaihdoin liittymän toimittajaa ja uuden liittymän mukana tuli uusi langaton modeemi, ei ole isp vielä vaihtunut mutta netti toimii ongelmitta. Eli kaikki joilla netti pätkii tai esim skype toimii mutta selaimet ja mese ei->modeemi vaihtoon.