Nyt olisi pikkuhiljaa rahat kasassa. Monta threadia tehty eri budjeteilla, mutta tämä on se viimeinen. Joustava 500€ budjetti, mutta mitä enemmän se ylittää sen, sitä kauemmaksi tilaus menee. (Ja en hirmu kauan jaksa odottaa). Nykyinen kone on niin romu, että hermot on tässä vuosien saatossa jo mennyt. (AMD 1.6Ghz single core, Asus A9250 256mb, 640MB DDR ym). Itse olen suunnitellut jotain tämän tapaista: Perushyvä kone jolla pyörittää kaikkea mitä haluan tarpeeksi hyvin, ainakin minun mielestäni. Olen myös harkinnut prosessorin vaihtamista 6000+ malliin. Olisiko parempi vaihtoehto, vaikka 10€ kalliimpi? Tai sitten, jos odotan hiukan, niin saan näytönohjaimeksi HD4850. Muistia otin 3GB siksi, koska haluan pitäytyä luotettavassa XP 32-bittisessä jonka jo omistan. Halvemmaksi tulee myös. En ottanut Antec Sonata 3 siitä syystä, että tulen päivittämään HD4870 ja Phenom II 940 joskus tulevaisuudessa. Ja HD4870 on hieman ahdas Antec Sonata 3:seen, ja tuuletuskaan ei ole kovin hyvä sille. Tuolle paketille varmasti riittäisi 400W Corsair, mutta otin 450W päivityksen kannalta. Tiivistettynä: Etsin helposti päivitettävää perus pelikonetta joustavalla 500€ budjetilla. Ehdotelkaa jos jotain pitäisi vaihtaa.
Hei, osta ennemmin kaksi 2Gt:n kampaa, jotta saat dual-channelin käyttöösi. Toki 4Gt:tä et saa, mutta dual-channel hyödyn kylläkin. Suosittelen pitämään tuon prosessorin, muistaakseni oli peräti kerroinlukoton, jota 6000+ ei ole. 7750 on kait Phenom-ytimellä tehty, joten se kellottuu paremmin kuin tiukkaan vedetyt A64-ytimiset prossut.
Kuinka suuri hyöty siitä tulisi, ja paljonko muistia hukkaan menisi? Hintaero on vain n. 8 euroa. Ja onhan minulla tuossa 64-bittinen Vista myös. Olen tosin lukenut että 64-bittisissä olisi yhteensopivuusongelmia joidenkin ohjelmien kanssa. Mielestäni XP sopisi tuolle koneelle paremmin koska se vie vähemmän tehoja kuin Vista. Tarkemmin luin asiasta ja oikeassa olet. Onko tietokone muuten hyvä tuolle budjetille?
XP 32-bittinen tunnistaa muistaakseni 3.33Gt tai 3.25Gt. Tietysti osa menee hukkaan, mutta sijoittaisin sen 8€:a, Dual-Channel käytännössä tuplaa muistiin kirjoitusnopeuden. Vistan X64:sta kun olen käyttänyt kannettavassa, on kaikki pelit toimineet. Valintasi mukaan. Vista on aika kelpo SP1:n kera ja muistia saa käyttää. Muisti ei mene rikki, jos sitä käytetään. Vista luovuttaa muistia tarvittaessa ja esim. sulkee Aeron, kun avataan peli. Tietokone on budjettissaan hyvä. Tulevaisuudessa voit sitten päivittää prosessorin Phenom II:een. Eipä ole muuta sanottavaa, että ota 4Gt. Käyttiksen voit itse päättää. Ainakin kannattaa kokeilla Vistaa, pelit ovat toimineet. Jopa DX8 peli toimi 64-bittisen kanssa.
Kuuluuko tuohon tunnistettavaan muistimäärään myös näytönohjaimen muisti? Täytynee tosin ottaa se 4GB, vaikka en käyttäisikään Vistaa. Kiitos neuvosta. Vistassani on muuten Service Pack 1. Ja Meinasin tuota tehojen kulutusta pelejä pelatessa. Vistan kanssa siihen menee enemmän tehoja, eikö? Muistia on kyllä riittämiin. Valitsin kotelon ja virtalähteen juuri tuon päivitysvaran kannalta. Myös emolevy tukee Phenom II:sta. Näytönohjaimeksi otan joko HD4830 tai HD4850, jos rahat siihen riittävät. 28 päivä tätä kuuta paketti lähtee luultavasti tilaukseen.
No, joo 5% hitaammin kuin XP:llä. Jos pidät XP:stä, laita XP. Muistaakseni näytönohjaimen muisti on erikseen omassa muistiavaruudessaan, joten rammin käyttöön se ei muuta mitään.