Neuvoja nyypälle

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by hevis, Mar 25, 2010.

  1. hevis

    hevis Regular member

    Joined:
    Jul 3, 2008
    Messages:
    272
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Pyydän jo etukäteen anteeksi jos asiasta on jo miljoona threadia. Ajattelin vihdoin antaa Linuxille mahdollisuuden ja kokeilla että miltä tuo vaikuttaa. Aikaisempaa kokemusta on vain Ubuntusta, kun sitä on koulussa hieman pyöritelty. Windowsin (7) aion säilyttää rinnalla pelialustana, ja Linux tulee toiselle osiolle. Sitten kysymyksiin:

    Mikä olisi hyvä distro aloittaa? Ubuntu? Entäpä Gnome/KDE? Onko odotettavissa suurempia ongelmia jos asennan 64bit käyttiksen? Onko vaaraa että asennus rikkoo jotenkin Windowsin? Miten hyvin Windows-softat/pelit toimii Winellä?

    Jotain muuta mitä pitäisi tietää?
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ubuntu on hyvä jakelu millä aloittaa. Helpompi asentaa kuin Windows. 64bit versio toimii hyvin. 32 bittisiä pakollisia softia on nykyään vähän. Aikoinaan esim Firefoxiin oli lisäosia joita ei saanut kuin 32 bittisinä. Jotkut windows kodekit eivät toimi 64 bittisessä systeemissä - eipä minua ole haitannut. Jos muistia on 4G tai enempi niin myös 32 bittinen Ubuntu pae kernelillä osaa käyttää koko muistin. Wine:stä minulla vähän kokemusta, enkä osaa sanoa miten 32 bittiset pelit toimivat siinä 64 bittisessä ympäristössä. Normaalissa kotikäytössä 64 bittisyydestä ei liene nopeus etua tai muutakaan lisäarvoa.

    Laitetuki on parantunut ja yleensä mitään erillisiä ajureita ei tarvitse asennella. Kaikki laitteet eivät toimi - kannattaa tarkastaa. ext3 on hyvä valinta tiedostosysteemiksi. Windows osaa erillisellä ajurilla lukea ko levyjä hyvin. swap osioksi piisaa 2 G. ext4 hieman nopeampi kuin ext3, joten on hyvä valinta systeemille. Mutta vaatii uudemman grub 2 lataajaksi. Maku asia, mutta itse olen aina pitänyt datat ja systeemin eri osioilla. Niin käyttäjät eivät pääse täyttämään systeemilevyä täyteen millään. Linux alkaa jumia jos levy tulee täyteen. logrotate ja muut työkalut pitävät huolen, että systeemi ei juuri paisu. Linux osaa siivota tmp kansiota ja lokeja automaattisesti (oletuksena) toisin kun Windows.

    Ja sitten se vakauksen ihanuus. Konetta voi pitää päällä viikkoja ilman uudelleenkäynnistelyjä. Vihaan sitä kun Windows tahtoo käynnistää itsensä uusiksi vaikka esim leffan tallennus TV-kortilla on menossa.

    Pelejä tai Blue-Ray levyjen (salatut) toistoa varten Windows on hyvä säilyttää. Open Office korvaa hyvin MS Officen. Ja kotoa voi löytyä joku känny, kamera ym joka ei suostu toimimaan Linux ympäristössä.

    On niitä Linux pelejä. Esim supertuxkart on hauska. Pelasin sitä eilen isossa TV:ssä kaverin kanssa kahdella peliohjaimella. Asennus meni sudo apt-get install supertuxkart. Sitten ohjainten napit piti säätää ja sit kisaamaan. Nopealla yhteydellä ei mennyt kuin hetki. Tärkeimmät komennot päätteessä kannattaa opetella. Säästää paljon aikaa.
     

Share This Page