Neuvoja/suosituksia teräväpiirtotelevision hankintaa varten

Discussion in 'Televisiot' started by Zamboo, Jan 13, 2009.

1. Zamboo

Zamboo Member

Trophy Points:
    11
    Uuden television hankinta olisi edessä, mutta juuri sopivan mallin löytämisen tekee todella hankalaksi mm. netin eri foorumeilla todella kaksipuolisesti jakautuneet arvostelut eri merkkien malleista sekä eri merkkisten televisioiden teknisten ominaisuuksien vertailu.

Toivoisin siis neuvoja ja suosituksia hyvistä tv malleista, jotta se "oikea" löytyisi täältä eri tv mallien liki äärettömästä heinäsuovasta.

Uuden television olisi tarkoitus olla käytössä ainakin seuraavat 5 vuotta, joten vähimmäis vaatimuksina ovat:
    -Full HD näyttö
    -40" tai 42" tuumainen
    -DVB-T/(antenni)- viritin (mieluusti myös sisäinen hd-viritin)
    -Hyvät liitäntämahdollisuudet (no tämä on mielipideasia)
    -Saa olla LCD tai Plasma

Käyttötarkoituksista sen verran, että lähinnä normaalin digitaalisen televisiolähetyksen ja dvd-elokuvien katsomiseen (myös jonkin verran pc:n kautta elokuvien katsomiseen ja pelien pelaamiseen) olisi televisiolla tarvetta, mutta koska tv:n olisi tarkoitus olla käytössä ainakin seuraavat 5vuotta, niin sen on hyvä sisältää jo full-hd ominaisuuden tulevaisuutta silmällä pitäen.

Maksimi budjetiksi sanottakoon 1500e eli sitä kalliimpaa ei kannata ehdottaa.

Tällä hetkellä olen pitänyt joko Sonyn Kdl-40"W4000 tai Kdl-40"w4500 malleja varteenotettavina vaihtoehtoina, mutta näistäkin malleista on sen verran kritiikkiä tullut verkossa luettua, ettei oikein tiedä mitä uskoa.

Toivottavasti ei mennyt väärälle keskustelualueelle. 8) Ja kiitos vastauksista.

Last edited: Jan 13, 2009
  2. JEP77

JEP77 Member

Trophy Points:
    16
    Suosittelen, että menet kauppaa ja vertailet siellä ihan itse eri merkkien kuvia ja onko niissä mielestäsi kauheasti eroa. Halvimmat mallit kyllä erottaa kuvan laadussa mutta hieman laadukkaimista on mielestäni hyvin vaikea sanoa. 1500 euron budjetin kanssa ei TV hankinnan kanssa pitäisi tulla ongelmia.

Itse päätyisin joko Sony tai Samsungiin. Samsungin eduksi voisi luetella pikselitakuun jos yksikin pikseli on kuollut se menee takuuseen. Ja jos Samsung on rikki se haetaan kotoa korjattavaksi tai korjataan kotona (koskee 40" ja ylöspäin TV:tä).

Full-HD TV:n itse hankkisin (ainoastaan tietokonetta varten). Full-HD lähetykset eivät ilmaisilla kanavilla taida olla vielä hetkeen ajankohtaisia ja sinulla oli tuo 5 vuotta aikana. Silloin TV.t on kehittyneet jo sen verran että taitaa tämä uusi hankinta olla silloin jo "antiikkia" =)

Eli järki kädessä hankinnassa eikä tarvi piitata kaikesta mitä netissä eri malleista sanotaan.

3. -iGoR-

-iGoR- Regular member

Trophy Points:
    26
    Minulla oli samanlainen hankinta ajankohtainen tuossa joulun alla ja Samsungin LE40A656A toimitettiin Pixmaniasta.

Aluksi vaihtoehtona oli tuo samainen mainitsemasi Sonyn 40W4000, mutta jokin sitten muutti kantani ja käännyin Samsungin puoleen, eikä ole kaduttanut. Erittäin hyvä hankinta ollut. Liitännät ovat ainakin allekirjoittaneelle riittävät ja kuvakin kevyesti parasta mitä on kotona nähnyt. Mutta se niistä mainospuheista, totean vain että olen ollut erittäin tyytyväinen.

Koska budjettisi on hiukan suurempi, Samsungilta löytyy myös malli LE40A676, jossa on tuo HDTV-viritin.

4. Trilogiar

Trilogiar Regular member

Trophy Points:
    26
    Hmmm... Pari kommentia omista kokemuksista

Ensinnäkin kauppaan kun menee vertailemaan, niin ei kannata luottaa siihen mitä näkee. Näet fakta on se, että myyjät tekevät säätöjä televisioihin...

Toinen kommentti tulee tuohon JEP77 kommenttiin siitä, että Full HD:ta ei kannata hankkia (mikäli nyt oikein ymmärsin). Mielestäni kannattaa todellakin mennä FullHD:n. Tekniikka ei kovin vanhaa edes vielä ole ja kun FullHD lähetykset sitten yleistyvätkin, niin uskonpa vain, että kaduttaa.

Tosin FullHD televisio on hyödytön televisiossa, kun katsot perus DVD:tä/televisiota. Kumpikaan ei tue täyttä teräväpiirtoa (ellei mukaan lasketa skaalausta) (eli FullHD 1080p).

Kuitenkin suosittelen ostamaan FullHD:n kun hintaakaan ei siitä kovin paljoa lisää hintaan tule, kun on alkanut yleistymään hiljalleen. Ja näin varmistat, että 5v päästä televisiosi on edelleen edes jonkin verran ajantasalla.

Ja eihän sitä tiedä jos hommaat vaikkapa esim. Ps3:en kun hintakin tulee alas ja on kaikinpuolin hyvä kotitettearin keskus. Ps3:lla voit myös katsella 1080p kuvasuhteeseen skaalattua televisiolähteystä PlayTV:n kautta.

Oma tösö on Sony KDL-40W4000. Ei ole myöskään tämä ostos kaduttanut pätkän vertaa. Tässä hintaluokassa kun liikutaan (mainittiin edellä), en usko että kuvanlaadussa suuriakaan eroja havaitsee, kun verrattaan kärkimalleja (ainakaan omasta mielestäni).

Itse olen Sonyn mies (laitteet olleet luotettavia ja hyviä) ja Sonyn muotoilu miellyttää/sopii silmääni paremmin kuin esim. Philipsin tai Samsungin.

5. JEP77

JEP77 Member

Trophy Points:
    16
    Eikös se ole tarkoitus, että TV:t säädetään niin, että kuva näyttää hyvälle??? Huonoon TV:seen ei auta vaikka kuinka säätäisit!!!

Full-HD TV:n itsekkin ottaisin vaikka en luultavasti yhtään Full-HD lähetystä sillä 5 vuoden sisällä tulisi näkemään. =)

6. WillKane

WillKane Regular member

Trophy Points:
    26
    Trilogiar on oikeassa siinä että telkkujen vertailu kaupassa on erittäin vaikeaa. En usko että myyjät niitä säätävät vaan televisioiden vakiosäädöt ovat mitä ovat. Tietysti kirkas kauppasali tarvitsee erilaisia säätöjä kuin omassa olohuoneessa. Vakiosäädöillä omassa olohuoneessa kuva palaa silmämuniin kiinni. Myös kuvalähteet voivat kaupoissa olla mitä sattuu. Varmasti poikkeuksiakin löytyy.

En myöskään usko että televisio muuttuisi viidessä vuodessa antiikiksi. Telkkareiden kuvanlaatu paranee pikkuhiljaa mutta ei kai tässä mitään mullistavaa ole tapahtumassa. Niiden kehitys ei mene Mooren lain mukaan. Mutta jos tietää ettei lähiaikoina (ainakaan pariin vuoteen) tule paljoa 1080p materiaalia katsomaan niin ei Full HD:stä paljoa ylimääräistä kannata maksaa.

7. Trilogiar

Trilogiar Regular member

Trophy Points:
    26
    No lähdetään siitä, että Firma X tilaa ison erän 28-30" LCD paneeleita varastoon ja sitten jotain kärkipään 40-46" muutaman kappaleen.

Kummasta kauppiaan luulet haluavan päästä eroon, kun n. 2 kpl 28-30" maksaa about saman verran, kuin 40-46".
    Mitäpä silloin halutaan tuoda pienistä tösöistä esille?

Toki en nyt väitä, että tätä kaikki firmat tekisivät, mutta mitä itse olen verrannut huvikseni omaa telkkaria muihin, kun olen kaupan hyllyltä bonganut, niin olen todella tyrmistynyt eroihin jotka eivät pidä paikkaansa. Joten kyllä tätä säätämistäkin tapahtuu, mutta en nyt usko että se kovin yleistä on.

Joop ja sitten tosiaan se, että tehdasasetukset (kuten WillKane asian jo ilmaisi) tekee kans vertailusta vaikean. Esim. juuri kontrasti on toisinaan todella korkea ja samoin värikylläisyys. Ja valaistus myös vaikeuttaa asiaa.

Last edited: Jan 22, 2009

Share This Page