Olen nyt kuvaillut Nikon D40+peruskittilinssillä about 9 kuukautta, ja alkaa tuntumaan vähitellen siltä, että pitäisi hieman laajentaa tuota obiskavalikoimaa Sellaisen jutun olen kuitenkin huomannut, että esim Nikon 55-200mm VR -putki on melkoisen kallis (köyhä opiskelija jne.), eikä sitä löydä käytettynä oikein mistään (tai itse en löydä). Kuitenkin samalla kiinnityksellä olevia objektiiveja löytyy, ja ainut yhteensopivuusongelma muihin 4/3-kiinnityksellä oleviin objektiiveihin taitaa olla AF:n toimimattomuus (?) mikä ei itseäni sinänsä haittaa, osaan käyttää MF:kin ;D Eli siis, mistähän mahtaisi saada käytettyä Nikon 55-200mm -putkea, TAI mistä löydän vastaavanlaisen, sopivan objektiivin alle 200€?
En tiedä saako tästä selvää yhtään: katso tänne www.rajalacamera.fi ja sieltä vaihtolaitteet ainakin sanomatalosta on postimyynti joskus sujunut jos et ole Helsingistä tai et pääse sinne. ei ehkä halvin mutta nyt ainakin listoilla joiden voimassa oloista en tiedä on juurikin kysymäsi lasi 195e ja sitten jotain muita noin saman alueen objektiiveja. eli max 200e ja polttoväli alue n. sama jos MF ei haittaa kuten käsitin ei mulla tälläinen pumppuzoomi eli kuulostaa samanlaiselta kuin lasini (joka pumppuzoomi) eli NIKKOR AF 70-210/4-5.6 VAIHTOLAITE se on halvempi (125e) ja ilmeisesti terävämpi kuin tuo toinen mutta rajoittuu rungossasi MF toimintaan rungostasi ikävä kyllä puuttuu tarkennusmoottori (tämä mainitsemani vaatii sen AF toimintaan koska siitä itsestä uupuu tarkennusmoottori) toisekseen tietyissä oloissa ei ideaali putki joita voi vähentää himentäen aukolle f8 (väri virhettä reunoihin mutta se helpompi korjata kuin pehmeys vaikka en ole lainkaa itsekkään varma kumpi laiskana kuvankorjaana pahempaa)... ja myös vakaajaton 55-200mm lasi näkyi listassa ja nämä vasta sanomatalon tarjonta eli rajala ketjussa muitakin liikeitä. ei nikonissa ole 4/3 kiinnitys vaan olympuksissa. ja eri kameroille tehdyt putket ei käy ristiin suoraan sovitteita on kyllä mutta nikoniin ei kait yhtäkään mutta canoniniin taas saa nikonin kiinnni sellaisella. en perustele miksi vain toisinpäin. ps. ei ole tuo katsomasi putkesi kallis mutta tosi varmasti on että opiskelijalle on.
Itelläni on Nikon D40Xssä kiinni Sigman 55-200mm. Verkkokaupasta postikuluineen tuli hintaa 193e. Hyvä ja terävä objektiivi (ainakin tuohon kittilinssiin verrattuna).
Jahas, Rajalan vaihtolaite-osio on ihmeellinen paikka. Bongasin sieltä NIKKOR AF-S 55-200/4.5-5.6G ED VAIHTOLAITE hintaan 145€ (juuri sopiva hinta) Päädyin sitten tähän sen takia, että on se Auto Focus ihan näpsäkkä laitos, eikä ihan turhakaan. Kiitti molemmille neuvoista
Ole hyvä vain aina toista budjetti kuvaajaa auttelee. Muitakin ja merkkiin katsomatta mutta varsinkin jos joku toinen jolla ei ole ihan rajatonta budjettia kivempi auttaa. ja myöhemmin jos käytettyjä kaipaat muista myös: http://www.digipartner.com/mr3/ ps. muitakin on mutta nämä ja rajala on sellaisia josta kokemuksia tosin rajala oli käytetty kamera vuosia sitten (eka digipokkarini) mutta toisin kuin monet tekee mulla rajalan kanssa mennyt aina hyvin.