Täällä ei tästä kamerasta juurikaan tietoa ole silmään osunut, joten aloitetaanpa uusi ketju tälle.. Olen aikeissa hankkia uuden ja ensimmäisen järjestelmäkameran ja tämä Nikon d5000 vaikuttaa melko kiinnostavalta. Ominaisuudet näyttäisivät olevan kohtuu hyvät hintaluokassaan ja 720p-videokuvaus on plussaa. Olisiko teillä kenelläkään kokemuksia tai näkemyksiä ko kamerasta? Olisi kiinnostavaa kuulla teidän mielipiteitänne! Jonkin järkkärin ostan viimeistään ennen syyskuuta melko varmasti. Tarkoitus on kuvata luontokuvia, maisemia, eläimiä, ihmisiä ynnä muuta.. Hintoja: Nikon D5000 runko 679 EUR Nikon D5000 runko + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G 719 EUR Nikon D5000 runko + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR 829EUR Nikon D5000 runko + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR 949 EUR Voisiko näistä paketeista jokin olla se minkä itse ostaisit? Minulla budjetti ei ole mikään tietty summa, mutta kyllä 800e:kin kamerasta on jo paljon, mutta jos sitä välillä jotain kalliimpaakin hankkisi.. Itse olen miettinyt tuota pakettia jossa on 18-105 objektiivi mukana. Riittääköhän se alkuun vai luuletteko, että tarvitsee heti suuremman objetkiivin? Voisinha esim. canon eos 500d olla myös vaihtoehto.. 450d myös jos hankkisi myöhemmin videokameran.. Saa myös esittää muitakin vaihtoehtoja. Mutta se on varma, että en yli 1000e hintaista pakettia osta.
Ihan ensiksi kun luin viestisi niin heräsi kysymys miksi hankkisit videokameran jos kamerassa ei ole tätä "ominaisuutta"? Ja toiseksi ensi silmäykseltä kyseinen Nikonin runko vaikuttaa vastaukselta esim. Sonyn järjestelmiin jotka ominaisuuksiltaan menevät yhä lähemmäksi pokkareita. Ilmeisesti siihen suuntaan ollaan menossa. Näyttäisi edelleen siltä että videokuvauksen tarkennus pitää tallennuksen ollessa päällä tehdä manuaalisesti. Eikä rungossa näytä olevan edes tarkennusmoottoria. Itse en tätä runkoa välttämättä hankkisi ensimmäiseksi - ostaisin mielummin jonkun muun rungon+tupla kitin, esimerkiksi Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm (879.90 €) tai Olympus E-520 + ED 14-42mm + ED 70-300mm (669.90 €)
Videokamera siksi lisäksi, koska pidän myös videokuvaamisesta. Rungossa tosiaan ei ole D5000:ssa tarkennusmoottoria, mutta eikös näissä objektiiveissa se ole, missä lukee tuo af-tunnus? Eli onko sillä sitten väliä onko se rungossa vai objektiivissa? Jos sitten miettii videokuvauksen poisjättämistä ja harkitsisi eos 450d, niin olisikohan eos 1000d parempi vaihtoehto sille hinta-laatusuhteeltaan, koska se on jonkin verran halvempi ja ominaisuudet eivät niin kauheasti huonommat ole. Onkohan nuo olympukset tai muut hieman tuntemattomammat (ainakin minulle) hyviä kameroita? Ei ole kyllä mitään kokemusta niistä minulla eikä pahemmin tutuillakaan.. Olen lukenut vertailuja ja katsellut testi kuvia, niin minusta nikon d5000 voittaa selvästi canon eos 500d:n suuremmilla iso-arvoilla. Joten kyllä se sitten 450d:nkin varmaan voittaa.. Onhan se tietysti sitä kallimpi..
Tuskin tuosta kovin vakuuttavaksi videokameraksi on, siinä vain sattuu olemaan videokuvaus ominaisuutena. Ihan ok kompromissi tieten. Ei sinänsä, mutta se rajaa objektiivi valikoimaa oikein rankalla kädellä. Voit ostaa vain objektiiveja joissa on tarkennusmoottori. On ne, siinä missä muutkin. Kaverilla on Olympus ja itselläni ykköskamerana tällä hetkellä Pentax. Ei ne Canon ja Nikon ainoita ole No aika niukasti voittaa vaikka voittaakin.
Kiitos quiote avusta, mutta melkoisen vaikeaa on.. Ei niin millään osaa päättää mitään.. Eikö tosiaan kenelläkään ole tätä d5000 kameraa täällä, jos saisi käyttäjäkokemuksia? Katselin myös esim. pentaxilta vaihtoehtoja, mutta ei oikein ollut sopivia.. Sonyltä a 350 vaikutti muuten hyvältä, mutta sen etsintä kehutaan niin pieneksi, että ei kyllä ole sekään hyvä.. Vaikeaa on....