Eli meikäpoika pisteli kuvaa ja tekstii yks kerta eräälle foorumille. Jotain toista ei miellyttäny ja se jotenkin ihmeen kaupalla sai mun sukunimen selville. Kiinnostais helvetti vie tietää et mitenhä se sen teki, koska itse en sitä kenellekkää ole netissä ikinä ilmoittanut, eikä kukaan tuttu yleensäkkään tiennyt että kirjottelin sille sivulle. Kaiken lisäksi sillä sivulla ei tarvitse käyttäjätunnuksia, eli minkäänlaisia tietoja musta tai mun koneesta ei pitäis sinne jäädä. Onko mahdollista että joku hakkerinörtti jotenkin sai mun IP:n sieltä sivulta ja vaan katto Elisalta mun tietoja? Onko se edes mahdollista?
Ei ole mahdollista. Tämä sinun "ihmeen kauppasi" taitaa olla ihan joku pieni oma moka tms. Eli kyllä se nimi on ihan vain arvattu tai tiedetty etukäteen.
Melkeimpä sanoisin, että nimimerkin tai sähköpostin perusteella googlaili. Jonnekin sivulle olet sattunut antamaan tuon nimimerkin ja oikean nimesi, niin eipä siinä muuta tarvita. Jo tämän afterdawnin tunnuksesi pohjaltakin sain äkkiä selville, että olet tod.näk. kotoisin Järvenpäästä IP:llä tehty WHOIS-haku antaa kyllä silloin tällöin aika tarkatkin tiedot liittymän sijainnista, että sinänsä ei ole aivan tavatonta löytää sen avulla myös sukunimeä. Itse pyrin välttämään oikean nimen käyttöä niin pitkälle kuin mahdollista ja käyttämään eri foorumella eri käyttäjänimiä. Tosin, kyllä sitä näköjään helposti pystyin oman nimeni googlaamaan selville ihan tämän ad:n tunnuksen perusteella..
Kai sekin on aina mahdollista, että joku tai jonkun tuttu sattuu olemaan töissä sopivassa firmassa/organisaatiossa, ja saa selville tietoja vähän tavanomaista jannua enemmän/helpommin jostain käyttäjästä. Aika kovat sanktiot vaan yleensä seuraavat, jos sellaisesta tietojen kaivelusta/vuotamisesta jää kiinni. Normaalistihan operaattori ei saa antaa juuri mitään tietoja käyttäjistä ulospäin. Se taas lienee hyvin epätodennäköistä, että kukaan yksityinen "hakkerinörtti" saisi kaivettua tiedot laittomasti suoraan Elisan tai vastaavan tietokannoista - vaatii varmaan taakseen jo lähes ison valtion tiedustelupalvelun tapaista organisaatiota tai todella motivoitunutta ja rautaista osaamista. Siksi minäkin pidän selvästi todennäköisimpänä jotain pkaksp/bscd -linjan ehdottaman selityksen tapaista.
Ei voi olla muutakuin itse paljastettua tietoa jolla joku on pystynyt jäljittämään HJaltsi sun tietos jotenkin,otetaan se vaikka näin,ajattele,minä näen ja pystyn seuraamaan sinua niin kauan kun olet netillä,jossain foorumissa.Kun poistut foorumista olet ulkona enkä tiedä hevon persettä missä olet,jos et paljasta itseäsi jotenkin Jollain osoitteella ym.ym.voit nyt kyllä luottaa.pkaksp bscd ja wipe2000 informaatioon.
Sille sivulle mihin kirjoittelin ei vaadittu accountia niiku täällä ad:ssa tää mun HJaltsi. Kaiken lisäksi se tyyppi joka mun nimen "arvasi" oli sanojensa mukaan ruotsalainen ja keskustelut käytiin englanniksi. Eli tyypillä ei ollut mahdollisuutta suorittaa google-hakuja minkään nimen perusteella. on se sit aika hyvin arvannu no mutta samapa tuo... niin kauan ku kukaa ei rupee mulle soittelee ja mailailee mitää paskaa ni asia on varmaa aika oikei ja kiitos vastauksista kaikki
semmosta vaan kelailin,et kirjoitit että laitoit kuvaa ,siis omalta koneeltas jonkun kuvan ?? onko sulla omalla koneellas omat tiedostot sun omaalla nimellä,siis näkyykö siinä sukunimi?? sillon jos sulla on omat tiedostot omalla nimellä ja latasit sieltä kuvan jonnekkin,niin sen polun näkee,eli sitä kautta voi olla nähnyt sun nimesi.
Täällä taisi vuosi sitten olla jollain sellainen sigu, jossa kerrottiin lukijan IP ja pottuiltiin IE:n käytöstä. Sattuu töissä olemaan, niin minkäs sille voi. Ihmettelin aikoinaan millä tuo oli mahdollista. Ei kannattais käyttää samaa tunnusta monessa paikassa.
Ei ole sukunimi Virtane eikä Heikkilä Eikä omat tiedostot ole nimetty omalla nimellä eikä domaini myöskään ollut omistuksessani
No tuossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, eikä varsinkaan mitään ip-osoitteeseen liittyvää (siis kun kertoo selaimen esim.). Oman selaimen kertomia tietoja voi ihmetellä vaikka täällä, http://gemal.dk/browserspy/ tai http://www.tipjar.com/cgi-bin/test
kaksi tapaa tulee näin ensihätään mieleen. Todennäköisempi on se että foorumin mode sua kiusasi. Moderaattorithan saavat yleensä IP:t näkyviin halutessa ja joissakin foorumeissa moderaattorina sivuja lukeva näkee jossain viestin ympärillä koko ajan kirjoittajien IP:t. Jossain toisissa foorumeissa taas kirjoittaja näkee oman IP-numeronsa omien viestien vieressä. Jos moderaattori suuttuu kirjoittelusta niin ei ole työ eikä mikään selvittää kiinteän osoitteen haltija. Vaihtuvan IP:n selville saaminen on vaikeampaa. Onko muuten koneesi käyttäjä/koneen nimi sukunimesi, se saattaa jäädä selatessa sivustolle, varsinkin jos kuvia lataa palveluun. Tai ainakin sen saattaa saada jos ottaa IP-numeroosi yhteyttä työkaluilla. Tämä tosin onnistuu vain foorumin pitäjien toimesta, ei foorumilla kirjoittavien. Mutta se modehan saattoi olla luonut tunnuksen jolla voi hyvin ohjata foorumin keskustelun suuntaa. Toinen keino saada tuo tietoon on se että kiinteistösi verkko on toteutettu hubilla. Hubiin liitettyjen koneiden verkkoliikennettä on erittäin helppo salakuunnella ja saada kaiken liikenteen itselleen. Siinä löytyy yleensä nimet ja osoitetiedot, salasanat sähköpostiin ja foorumeille ym. ym. Sitten tämä salakuuntelija olisi voinut foorumikeskusteluasi seuratessaan vähän pelotella sinua kirjoittamalla tuohon foorumiin. Sitä en usko että kyseessä olisi joku kiinteistöverkkosi tai foorumin ulkopuolinen henkilö joka murtaa foorumin palvelimen salaukset ja pystyy onkimaan tiedot sinusta sitä kautta.
Tuossa kuvassa jokainen näkee oman IP:nsä, ei toisten. Jokainen nettisivusto saa siellä piipahtavan IP:n talteen myös selaimen version, käyttöjärjestelmän, näytön tarkkuuden ym. tietoja.