Vieläkö tuota uskaltaa käyttää pankkiasioihin? Päivityksiä ei ole kuulunut vuosiin. Taitaa olla tukiaika loppu lelussa.
Siinä ja siinä kun viimeisin siihen saatavilla oleva Android on versioltaan 9 joka on sekin 3-vuotta vanha. Myöskään custom romeja joilla monen kännykän tietoturvallista elinikää voi pidentää vuosia ei tuohon oikein saa.
Taitaa turvallisuuteen vaikuttaa itse käyttöjärjestelmää enemmän tietoturvapäivitykset eli jos sellaisia ei ole hetkeen saapunut puhelimelle, ehkä on syytä miettiä uuden hankkimista.
Mulle tuo ei ole syy ostaa uusia rojuja. Pikemminkin niin että jos vanhojen tuki unohdetaan niin en jatkossa osta mitään.
Nykyajan "hehkulampputeoria". Vaikka älypuhelin itsessään kestäisi hyvin pidettynä yli 5-vuotta niin sen ohjelmisto on ajastettu vanhenemaan koska eihän ihmiset muuten ostaisi riittävän usein uusia puhelimia jos vanhat toimisi tietoturvallisesti ja ohjelmistotuettuna vuosikausia.
Toki näinkin se on, mutta on asiaan tullut parannustakin. Esim. Nokian X-sarjan puhelimet saavat 3 vuotta käyttöjärjestelmäpäivityksiä sekä tietoturvapäivityksiä ja uuden XR20:n kohdalla erikseen luvattiin neljä vuotta tietoturvapäivityksiä.
Jep ja osaan malleista saa asennettua Lineage OS Androidin jolla päivityksiä (myös uusimmat Android versiot) saa jopa yli 7-vuotta laitteen julkaisun jälkeen. Samalla voi päättää mitä Googlen softia laitteeseen asennetaan. Muutoin kyseessä on samantyylinen järjestelmä kuin mitä Nokia käyttää eli ns "puhdas".
Nordean ja OP:n mobiilipankit tukevat tätä nykyä Android 5.0 tai uudempaa käyttöjärjestelmää. Nordean tunnuslukusovellus vaatii vähintään Android 6.0. Pankki neuvoo pitämään puhelimen laiteohjelmiston aina ajan tasalla, mutta ei kai noita vanhoja versioita enää päivitetä?
Vaatiikos Nordea nykyään puhelimen käytön? Osuuspankilla toimii ainakin vielä ilmankin. Välillä on jotain maksaessa pitänyt tekstiviestin avulla valita avainlukulistalta numero, mutta ei oo tarvinnut mitään pankin omia appeja tai mitä lie. Puhelimena 2018 julkaistu Huawei Y6.
Nordea ei sitä vaadi, vaikka odotusarvona se varmaan on. Tunnuslukulaite toimii vallan mainiosti. Muistaakseni sillä on vaikutus palvelumaksun hintaan. Tunnuslukulaitteella se taitaa olla pari euroa kalliimpi, muistelen. Itse hoidan periaatteessa maksut tietokoneella. Sisään kirjauksen ja maksujen vahvistuksen suoritan puhelimen tunnuslukusovelluksella, jolla suoritan myös maksujen vahvistuksen. Tällä tavalla palvelumaksu mobiilisovellukseen perustuva. Käytössä ei ole mitään tunnusluku- tai avainlukulistaa. Edit: Mielestäni tämä kahden laitteen käyttö tuo lisäturvaa, koska sisäänkirjaus, maksut ja vahvistukset suoritetaan kahdella erillisellä laiteella. Huijarin pitää päästä käsiksi sekä tietokoneeseen ja puhelimeen, jotta huijausmaksu onnistuu.
Jossain välissähän tais olla juttua, että noi avainlukulistat jää kokonaan pois käytöstä jossain vaiheessa. Vai muistanko väärin? En laiskana nyt jaksa itse tarkistaa. Hoidan myös itse kaiken tietokoneella, mutta nyt niiden uusien vaatimusten takia välillä tulee toi tekstiviestivaihe välissä. Avainlukulista on kyllä ollut helppo ja nopea, en ymmärrä miksi siitä pitää luopua kokonaan (jos niin nyt tulee käymään) eikä se voi olla rinnalla. Ei jotenkin kiinnosta toi puhelimen kanssa säätäminen. Lisäys: No joo piti vilkasta mitä osuuspankki sanoo. Alla lainaus. Mitenkähän se käyttäjätunnus plus salasana ja avainlukulistalta valittava summittainen numero ei ole turvallinen. Tähdennetään nyt sen verran, että ei mulla ole mitään noita mobiilisovelluksia vastaan. Mutta haluan hoitaa homman kokonaan tietokoneella ilman puhelinta siinä välissä. Perkele kuitenkin vuosi 2021 sen pitäisi onnistua turvallisesti
Ne piti jäädä pois, mutta joku instanssi perui tai antoi jatkoaikaa sille, olisiko EU tai jotain siihen liittyvää. Ei ole mitään puhelimella säätämistä, tunnusluku sovellus auki puhelimessa, kun menee pankkiin, se surisee aina, kun pitää antaa nelinumeroinen pysyvä tunnusluku. Eli sisään kirjauksessa tai maksun vahvistamisessa.
Ei kai siinä ole merkittävää eroa. Ongelma on se, että pitää jostain turvallisesta paikasta aina kaivaa se se lista, kun puhelin on aina käsillä, johon isketään se nelinumeroinen pysyvä luku. Tottumus on varmaan tärkein merkittävä tekijä tässä, koska se on kätevin käyttäjälle. Edit: Tiedoksi vielä, että maksutapahtumissa kauppaliikkeissä käytän GooglePay ja MobilePay maksusovelluksia ja olen tyytyväinen niiden käyttäjä.
Sellainen muistikuva on minulla, että joku EU-instanssi ei hyväksi tunnuslukulistoja, koska listan voi kopioida. Toistaiseksi listatkin kuitenkin vielä toimivat. Nordea muuttaa syyskuussa tariffejaan siten, että nettipankki pankkitunnuksineen (tunnuslukulaite) tulee maksamaan kuukausittain muutaman euron enemmän kuin mobiilipankki. Mobiilipalvelun avannut saa kuitenkin edelleen käyttää myös nettipankkia tietokoneella ilman lisämaksua. Muoks. Asiakkaita siis patistetaan tuolla tariffipolitiikalla siirtymään mobiilipalveluun, koska sen ylläpito on pankille kuulemma selvästi taloudellisempaa kuin nettipankki.
Muistan jostain lukeneeni uutisen, jossa listojen käytön lopettaminen peruttiin tai sille annettiin lisäaikaa, sen jälkeen ei siitä mitään havaintoa.
Joo kyllä mää sen tiedän, että se on helppo toimenpide eikä varsinaisesti säätämistä. Mutta on se kumma, että ei muka voi pelkällä tietokoneella hoitaa hommaa turvallisesti. Piti nyt sitten vähän lukea asiasta. Ja olinhan minä nämä uutiset nähnytkin jo aikaisemmin. https://yle.fi/uutiset/3-10844929 Kuitenkin kun käyttää avainlukulistaa, niin tarvitsee salasanan ja tunnuksen. Mutta noh. Näillä mennään, ei se maailmaa kaada.
Tottakai voi, ehkä annoin tahtomattani vääristellyn kuva siitä, kun ei tarvitse kaivaa mistään mitään listaa.
Siis jos otetaan huomioon noi uudet vaatimukset ja vaikka niin, että ei ole puhelinta ollenkaan, niin pitäisi olla mahdollista hoitaa mielestäni pelkällä tietokoneella.