Nokia n70 jumittuu ja sammuu/käynnistyy itsestään

Discussion in 'Yleistä keskustelua kännyköistä' started by KokisMan, Mar 1, 2008.

1. KokisMan

KokisMan Regular member

Trophy Points:
    26
    Otsikko kertoo periaatteessa kaiken:

Ostin kaverilta halvalla tälläisen Elisan Kytky-Nokia n70 joka ensin jumittuu (vaikka painaisin mitä näppäintä tahansa, puhelin ei reagoi, ei edes käynnistysnappiin.)
    Sitten käynnistyy usein uudelleen, joskus harvoin sammuu (Kun puhelin sammuu tuolla tavalla, niin pitää käyttää akku irti ja sitten käynnistää puhelin. Muutoin puhelin ei käynnisty.)
    Jos puhelin ei sammu, vaan käynnistyy uudelleen, niin puhelin ei kysy käynnistyessään PIN-koodia, vaikka pitäisi. Toissäpäivänä puhelin teki noin kerran, eilen kymmenen kertaa.
    Akkukin tyhjenee tuolla puhelimella päivässä. Ei johdu akusta, sillä kokeiltu monilla eri akuilla.

Mikähän tuossa voisi olla vikana? Softavika? (Puhelimessa on kylläkin uusin softaversio. Päivitin sen itse. Ei auttanut.) Rautavika? Virus?

Nyt pienikin apu olisi tarpeen.
    -KokisMan

2. jaripepe

jaripepe Regular member

Trophy Points:
    26
    Vika saattaa johtua viallisesta muistikortista.

Kun itse hankin Nokia N70-1:n (siis sen Music Editionin), siinä tuli mukana 1 gigan Nokian oma muistikortti. Silloin tällöin puhelin jumittui, johon auttoi vain akun irrottaminen, virtanappulakaan ei toiminut. Sitten kun oli kulunut muutama päivä yli kolme kuukautta puhelimen hankinnasta, puhelin jumiutui täysin. Mikään ei auttanut.

Kokeilin irrottaa muistikortin, ja puhelin toimi täysin oikein, ei mitään ongelmaa. Toimitin puhelimen huoltoon, jossa todettiin, että muistikortti oli viallinen, puhelin täysin kunnossa.

Ostin sitten toisenmerkkisen 1 gigan muistikortin, jolle luvattiin ikuinen takuu (???). Se on toiminut ilman ongelmia siitä asti.

Nokian omassa muistikortissa oli vain 3 kuukauden takuu, enkä saanut uutta tilalle useista valituksistani huolimatta, koska vein puhelimen huoltoon juuri kun 3 kuukautta oli kulunut.

Mitä tästä opin? En ikinä osta Nokian muistikorttia, koska se on kelvoton, eikä sille saa edes kunnon takuuta. Mutta Nokia N70-1 on puhelimena mainio, vaikka se hieman vanha malli jo onkin.

Joten, kokeile sammuttaa puhelin, irrottaa akku ja muistikortti, laittaa akku takaisin ja käynnistää puhelin. Jos toimii ilman muistikorttia, vika on muistikortissa.

Last edited: Mar 1, 2008
  3. KokisMan

KokisMan Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitoksia vinkistä.. pitääpä kokeilla.
    Itselläni on puhelimessa sisällä Nokian oma, puhelimen alkuperäinen 64 MB muistikortti. Tarkoittaako tuo N70-1 että puhelin on music edition? itsellänikin lukee akun alla olevassa tarrassa että N70-1..

EDIT: Kokeilin tuota vinkkiä ohjeesi mukaan, mutta puhelin käynnistyi heti uudelleen.. Eipä ollut vika siis muistikortissa :-(
    Olisikohan tuohon vielä jotain itse tehtävissä?

Last edited: Mar 1, 2008
  4. jaripepe

jaripepe Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä tuo loppuosa "-1" tarkoittaa juuri sitä. Ohjekirjakin kertoo näin. Normaalisti N70 on hopeanvärinen, mutta ainakin minun musiikkipuhelimeni on musta, siis tällainen:

http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_125099

Ostin kyseisen laitteen aikoinaan Saunalahdelta kytkykaupassa, kahden vuoden sopimuksella, ja mukana tuli ilmaiseksi Kossin huippukuulokkeet, arvo kaupoissa on noin 50 euroa. Bassot jytisee riittävästi. :)

Tuo sinun pieni muistikorttisi ei kyllä viittaa musiikkipuhelimeen. Tietääkseni musiikkipuhelin toimitetaan aina vähintään 1 gigan kortilla.

Yksi mahdollisuus puhelimesi vikaan on se, päivitit itse sen ohjelmiston. Jos siinä meni jokin vikaan. Oliko vika jo ennen päivitystä?

5. KokisMan

KokisMan Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo.. Vika oli ennen päivitystäkin.. Ajattelin että päivitys voisi auttaa, mutta ei auttanut.. Mutta minulla kuitenkin lukee että N70-1.. ettei tuo -1 tarkoittaisi että kyseessä on kytkypuhelin?

6. jaripepe

jaripepe Regular member

Trophy Points:
    26
    Ei ole siitä kyse. Kerropa pari seikkaa puhelimestasi.

Minkä värinen se on? Musta? Tietääkseni vain musiikkipuhelin on musta. Vakomalli on hopeinen.

Onko puhelimessa numeronäppäinten 3 ja 6 oikealla puolella nuotin kuva? Musiikkipuhelinversiossa tämä nappula avaa suoraan musiikkivalikon, vakiomallissa siinä on joku muu toiminto ja tunnus.

Tässä kuva vakiomallista N70, huomaa väri ja nappula kolmosen ja kutosen oikealla puolella, ei liene nuotin kuva.

http://www.nokia.fi/A4312156

Tässä musiikkiversio N70-1, huomaa väri ja kolmosen ja kutosen oikealla puolella oleva nappula, jossa on nuotti.

http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_125099

7. KokisMan

KokisMan Regular member

Trophy Points:
    26
    Minulla on tavallinen hopeinen nokia n70, jossa lukee akun alla olevassa lapussa N70-1.

8. jaripepe

jaripepe Regular member

Trophy Points:
    26
    Et vastannut siihen toiseen kysymykseen. Se selvittää asian.

Onko puhelimessa numeronäppäinten 3 ja 6 oikealla puolella olevassa nappulassa (C:n yläpuolella) nuotin kuva? Musiikkipuhelinversiossa tämä nappula avaa suoraan musiikkivalikon, vakiomallissa siinä on joku muu toiminto ja tunnus.

Siis jos on nuotin kuva, puhelin on musiikkipuhelin, jos on joku muu kuva eikä kyseinen nappula avaa suoraan musiikkivalikkoa, kyseessä on tavallinen N70.

9. KokisMan

KokisMan Regular member

Trophy Points:
    26
    Ei. Minulla on siis aivan tavallinen Nokia n70.

Share This Page