Nokia N95 Gps käyttö/maksut/kysymyksiä

Discussion in 'Yleistä keskustelua kännyköistä' started by hardpappa, Apr 16, 2008.

1. hardpappa

hardpappa Member

Trophy Points:
    11
    Moi!

Onko ton gps:n käyttö maksullista jos on niin miten saan käytettyä ilmaiseksi. Onko ton puhelimen ominaisuuksissa sellainen toiminto joka kertoo minulle koska käännytään ja minne niin ettei tarvitse koko ajan olla naamataulu kiinni siinä ruudussa. tarvitseeko siihen hommata mitään erillistä mötikkää että se toimii. onko siinä sellainen toiminto että se piirtää reitin kartalle jota sitten seurailen vai onko se vaan aivan pelkistetty sellaiseksi että on vain piste missä olen ja minne menen.
    voiko tohon ladata jostain ilmaisen kartta softan jossa olisi sellainen reitin piirto ja mahdollisesti ja tämä olisi todella iso plussa ja suuri tarve että se puhuisi minulle.

2. McTre

McTre Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos olet joskus nähnyt autonavigaattorin niin siinä n95 puhelimessa on sellainen. Ilmeisesti tietyin varauksin.

--------------
    Jooh pitä vähän vetää takaisin päin, onhan tuota tullut käytettyä mutta eipä ollut tullut puhetta mistään maksuista. Enpä tiennyt asiasta mitään. Pahoitteluni.
    Tuohan on silkkaa rosvousta...

Last edited: Jun 19, 2008
  3. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa erottaa muutama eri asiaa. Ensiksikin gps ja toisaalta siihen liittyvät palvelut. Eli puhelimessasi on gps, joka kertoo puhelimen sijainnin koordinaatteina. Tämän käyttäminen ei maksa mitään. Sitten on tätä paikkatietoa käyttäviä palveluja (ohjelmia) eri tarkoituksiin. Näitä on maksullisia (esim. Navicore) ja ilmaisia (esim. Google Maps). Nämä ohjelmat saattavat sitten vielä maksullisuudestaan riippumatta käyttää puhelimen datayhteyttä karttojen lataamiseen internetistä ym., joista oma operaattorisi laskuttaa datayhteydestäsi riippuen.

Yksi esimerkki näistä palveluista on Nokia Maps, joka on asennettu valmiiksi siihen puhelimeen. Kyseinen ohjelma näyttää ilmaiseksi sijaintisi kartalla, mutta ei anna puheohjausta kuin maksamalla lisenssi tekstiviestitse tai luottokortilla.
    Karttoja tähän ohjelmaan voi ladata joko netin kautta tietokoneelle asennettavan MapLoader ohjelman avulla, jolloin se on ilmaista, tai sitten puhelimesta suoraan, jolloin maksu menee puhelinoperaattorisi dataliikennemaksujen mukaan. Nokia Maps käyttää myös A-GPS toimintoa, jolloin se käyttää dataverkkoa sijainnin selvittämisen nopeuttamiseksi. Tämän toiminnon käytöstä veloittaa operaattorisi, koska se on dataliikennettä puhelimestasi internettiin.

Muita navigointiohjelmia kyseiseen puhelimeen on mm. Google Maps, SmartComGPS, Nokia Sports Tracker, Navicore, Route 66... Osa näistä ohjelmista on ilmaisia, osa ei.

Jos operaattorin datayhteyksien laskutus pelottaa, niin kannattaa hankkia kiinteähintainen liittymä, jolloin hinta on aina sama siirsitpä sitten miten paljon tahansa tietoa.

McTre voisi miettiä hetken ennen vastaamista...

4. wigu

wigu Member

Trophy Points:
    11
    Itse kaipaisin myös tuota ilmaista gps toimintoa ulkomailla ollessani . Tom tom osaa ainakin kämmenmikrollani paikantaa ilman kännysirua , mutta esim Tallinan karttaa minulla ei ole . Jos haluaa kokeilla ilmaisia ohjelmia gps paikannukseen , niin niitä löytyy ainakin tuolta http://matkapuhelimet.blogspot.com/2007/07/lataa-ilmainen-gps-ohjelma-knnykkn.html

Harmikseni en saanut edes Gmapsia toimimaan ilman verkkopalvelua . Keskustelu alueilta löytyy kyllä virittelijöitä , jotka lataavat karttoja suoraan puhelimen muistiin , mutta yhtään toimivaa sovellusta en ole vielä löytänyt . Eräs jota voisi harkita , on ryhtyä Foneroksi .
    http://blog.fon.com/fi/

Wlan yhteys tarvitaan kännystä , tai ostaa sitten vaikka miniläppiksen reissuun . Näin saisi edes jotenkin homman toimimaan :)
    N95

5. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Nokia Mapsistä voi ottaa kaikki datayhteydet pois päältä jos haluaa. Näin ainakin itse teen ulkomailla. Paikan löytyminen ilman a-gps toimintoa kestää välillä, mutta kun malttaa odottaa sen 20s paikallaan, niin kyllä se paikka löytyy.

Nokia Mapsin kartat on ilmaisia ja sitä voi käyttää ilmaiseksi sijainnin näyttämiseenvja osoitteiden etsimiseen. Itse navigointi on maksullista, mutta sen voi tilata tarvittaessa vaikka vain päiväksi suoraan puhelimesta.

Share This Page