Ostin 14.9 kännykän, jonka näyttö hajosi kolmen tunnin kuluttua kännykän avaamisesta. Pääsin viemään puhelimen vasta 18. päivä huoltoon ja takuusta ilmoitettiin, että ei korvata syy mekaaninen isku. Menen vannomaan, että isku ei ole tullut meiltä, kännykässä ei edes näy jälkeä, mutta näytön sisällä kuulemma näkyy. Puhelinta ei korvata minulle, joudun maksamaan n. 45 euroa huoltoa ja menetän 2 vuoden takuun. Mitä ihmettä voin tehdä?
Näin ekaks onks sulla mahdollista pistää kuvaa luurista? Ja tossahan on tuo 6pv väliä, eli luulis sen menevän siihen kuluttajainsuojalain mukaisen palautusoikeuden piikkiin (14 päivää), sillä syyllä että se on viallinen. Mikä luuri mahtaa olla kyseessä? Eli onks värit levinny näytöstä, näyttö haljennut vai minkälaiselta se näyttää jos et kuvaa saa laitettua (auttaisi paljon...)
Puhelin on Nokian 2760. Palautusoikeutta ei kuulemma ole, koska syy on asiakkaan tuottama mekaaninen vika. Näin väitetään. Koska minulla ei ole näyttöä siitä, että en itse ole aiheuttanut vikaa olen kuluttajasuojaviranomaisen mukaan todella heikoilla. En vain ymmärrä, miten näytön voi saada rikki, jos siinä ei ole ulkoisesti vikaa. Se kuulemma on mahdollista. Itse puhelimessa, näytössä tai muuallakaan ei ole ulkoisesti naarmuakaan, mutta kun puhelimen aukaisee näytön yläreuna on tumma, jossa on vaaleita viiruja. Puolesta välistä alaspäin näyttö on aivan kunnossa. Valitettavasti emme tajunneet ottaa kuvia kännykästä ja tällä hetkellä se on uudestaan huollossa arvioitavana.
Joka siis koskee pelkästään postimyyntiä, normaalikaupassa missä tuotteeseen pääsee tutustumaan ennen ostopäätöstä tällaista ei ole.
Kuluttajansuojalain mukaanhan takuuaikana myyjän vastuulla on osoittaa, että puhelin on rikottu väärällä käytöllä, muuten vian katsotaan olleen siinä jo ostohetkellä. Ongelma on tietysti siinä, että jos ammattimies (huolto) sanoo, että puhelin on rikkoutunut väärän käytön vuoksi, ei muiden "tavisten" sanomisilla ole kovin helppo muuttaa tätä käsitystä. Itse soittaisin ensimmäisenä oman kunnan kuluttajaneuvojalle, josko hän osaisi auttaa. Ilmeisesti häneen olettekin olleet yhteydessä. Jos sieltä ei apua saa, tai tuntuu, ettei neuvoja tajua tilannetta (kuten täällä Tampereella on pari kertaa itselleni oudompie laitteiden kanssa käynyt), on tietysti aina mahdollista pyytää lausunto jostain toisesta huoltoliikkeestä ja vaatia (sen ollessa suosiollinen) sen perusteella myyjää korvaamaan kaikki puhelimen rikkoutumisesta aiheutuneet kulut (takuuhuolto, lausunto, matkat). Viime kädessä käräjillä, ellei neuvottelu ja oikeuteen menolla uhkailukaan auta. Oma lukunsa on tietysti se, saisiko puhelin mennä rikki pienestä mekaanisesta kolhusta, josta ei jää edes jälkeä, vaikka se olisikin asiakkaan aiheuttama. Valmistajallahan on kuitenkin vastuu siitä, että laitteet kestävät "normaalia" käyttöä, johon kyllä pienet kolhutkin mielestäni kuuluvat.