Nokian takuusta / huollon päätöksestä tappeleminen?

Discussion in 'Yleistä keskustelua kännyköistä' started by dRD, Feb 24, 2012.

  1. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143
    Tuossa juuri noudin tyttären Nokia 5230:n huollosta, kun virtanappi ei enää toiminut. Ongelma oli siis mielestäni se, että virtanappi oli fyysisesti sökönä -- ei antanut enää sellaista "painovastusta" ollenkaan, jota toinen taloudessa oleva 5230 antaa virtanapista. Laturin päässä lataa normaalisti, tulee lataussymbolit, jne eli vaikutti olevan muuten kunnossa.

    Luuri ostettu 9.12.2010 eli noin 15kk sitten. Nokian takuu on heidän sivujensa mukaan 24kk voimassa.

    Nyt sitten huollon raportti sanoo:

    Tuli hieman WTF olo, mutta oli kiire kotiin, joten en ehtinyt tuosta jäämään tappelemaan. Niinjoo, vielä piti 25 euroa pulittaa tuosta ilosta paikalliselle Nokia Care -pisteelle (Viestimaa, Oulu).

    IMO, kosteusvaurio jos luurissa olisi, se tuskin ilmenisi virtanapin rikkoutumisena. Vaan kenties niin, että kännykkä ei enää lataudu..

    Mites, onko kokemusta huollon päätöksestä tappelusta? En nyt jaksaisi alkaa mitään mediasotaa nostamaan aiheesta -- mutta en kyllä ala uutta luuriakaan ostamaan sen takia, että joku huollon setä on päättänyt että tämä nyt on näin.
     
    Last edited: Feb 24, 2012
  2. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kai sait kuvat mukaan kosteusvauriosta? Jos et niin ehdottomasti takaisin viestimaahan vaatimaan kuvia. JPG tai it didn't happen. Ja kysy myös, mikä vika siinä virtanapissa on?
    En nyt muista 5230:n piirilevyleiskaa ulkoa, mutta luultavasti samoja painonappeja käytetty ku useissa muissakin noksuissa ja ongelmana on yksinkertaisesti se, että napin juotokset aikaa myöten murtuu kun tarpeeksi monta kertaa painetaan. Tällä vialla ei ole mitään tekemistä kosteusvaurion kanssa.

    Puhelimessa saattaa hyvinkin olla kosteusvaurio. Ei tarvita kuin muutama sadepisara ratkaisevaan kohtaan kuorten saumoihin. Varsinkin näytön takana nuo kosteusjäljet näkyy kiusallisen hyvin, mutta esim. pelkästään tällaisten vesijälkien perusteella ei puhelinta voi takuuttomaksi tuomita (paitsi ehkä jos vika olisi näytössä).

    En tiedä, mikä on huollon tai nokian virallinen kanta, mutta itse näkisin että huollon pitää pystyä toteennäyttämään että tuo virtanapin toimimattomuus johtuu nimenomaan kosteusvauriosta. Eli tuo virtanappi pitäisi kyllä korjata takuutyönä, mutta muilta osin, jos puhelin on kosteutta saanut, takuu kyllä raukeaa.

    Pyydä ensin viestimaalta ne kuvat ja jos (kun) tuo vika johtuu niistä juotosten irtoamisista, niin vetoa siihen, ettei kyseinen vika johdu kosteudesta, vaan siitä että syynä on rakenteellinen vika, eikä nappi kestä normaalia käyttöä. Tiskillä oleva kaveri luultavasti ei voi tähän sanoa juuta ei jaata, joten pyydä huoltopäällikkö tai joku vastaava isompi pamppu paikalle. Jos eivät edelleenkään suostu nappia korjaamaan, niin sitten ehkä seuraavaksi kysyisin asiaa nokian omasta aspasta. Joskus tullut sellaisiakin tapauksia vastaan, että huolto kieltäytyy korjaamasta, mutta nokia sitten ilmoittaa huollolle saatuaan tietää että tämä pitää korjata takuutyönä.

    http://www.nokia.com/fi-fi/tuki/yhteystiedot/
     
  3. pentsu

    pentsu Active member

    Joined:
    Mar 7, 2008
    Messages:
    1,388
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    68
    Mulle käynyt erään toisen tuotteen (pesukone) kanssa vähän samalla tavalla, huollon kanssa tapellessa. Soitin suoraan maahantuojalle ja sama vääntö sitten jatkui siellä. Heitin yksinkertaisen kysymyksen: "Onko tämä siis merkki siitä että teidän maahantuomia tuotteita ei kannata enää koskaan ostaa, koska takuunne ei toimi?" Asenne yllättäen muuttui, ja pesukone korjattiin takuutyönä. Opetus tässä siis oli, että ei kannata luovuttaa.

    Soittaisin jonnekin Nokian as.palveluun, ja kysyisin että täytyykö alkaa käyttämään sitten vaikka Samsungia. (Tosiasiassahan Samsungin takuukäytännöt ovat vielä paskempia)

    E: Luin tuon Temen viestin vasta nyt. Eli uskoisin että as.palveluun soittaminen tässäkin tapauksessa saattaa auttaa, kuten Temekin neuvoi.
     
    Last edited: Feb 24, 2012
  4. hamsu2

    hamsu2 Member

    Joined:
    Feb 23, 2012
    Messages:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    mulla on 1v3kk vanha 5230 jossa virtanappi toimii kuin uutena vaikka sitä sammutellaan pari kolme kertaa päivässä,miksä se nappi voikaan mennä kun tuntuu niin jämäkältä,samoin lukitus liukukytkin sivussa ei hajoo millään vaikka renaa kuinka paljon,vahva puhelin
     
  5. liru

    liru Member

    Joined:
    Dec 28, 2003
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hyvät ihmiset lukekaa ne takuuehdot. Jos se puhelin on kastunut niin takuu raukeaa. Ei siinä tarvitse mitään enään takuuseen korjata. Ihan sama vaikka olisi virtanappi mennyt.

    Helpommaksihan se tulisi huollolle korjata se takuuseen kun ruveta asiakkaan kanssa tappelemaan. Mutta sen takia ne takuuehdot ovat keksitty hyvät ihmiset.
     
  6. yussef

    yussef Regular member

    Joined:
    Sep 28, 2005
    Messages:
    370
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulle on käynyt juuri vastaavalla tavalla nokialaisen kanssa.
    Ainoa vain, että puhelin ei todellakaan ollut kastunut vaan ollut povarissa/sisällä koko ajan. Ei siis kastunut millään tavalla.

    Kyse voi toki olla kondensaatiosta, jota tapahtuu esim. sisältä ulos mennessä, mutta sen pitäisi kyllä olla puhelimen valmistajan vastuulla...

    Kannattaa valittaa kuluttaja-asiamiehelle. Itselleni siitä ei ollut apua, mutta eiköhän sieltäkin rupea apua irtoamaan kun avun tarjoamatta jättäminen käy tarpeeksi vaikeaksi.
     
  7. pentsu

    pentsu Active member

    Joined:
    Mar 7, 2008
    Messages:
    1,388
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    68
    Hyvä ihminen. Lue koko viestiketju. Puhelin kun ei ollut kastunut.
     
  8. M.H

    M.H Member

    Joined:
    Feb 25, 2012
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tota, puhelin on kastunut mikäli puhelimen sisässä oleva kosteustarra on muuttanut väriään. Tämä kyseinen tarra on juurikin se, mikä on todisteena siitä, että on tapahtunut kosteusvaurio. Värin muutos tapahtuu kemiallisessa reaktiossa, jossa tarra muuttaa väriään saadessaan kosteutta. Itsellänihän on muutama Nokia ollut huollossa monien vuosien aikana, ja koskaan ei ole sattumalta sanottu, että on kosteusvaurio. Joten vaikea uskoa, että ihan syyttä sanovat noin.
     
  9. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143
    Niinno, takuuehdoilla voi Suomessa yleisesti ottaen ns. pyyhkäistä -- Suomessa on yksi maailman tiukimmista kuluttajansuojalaeista, joka määrittelee valmistajan, myyjän ja maahantuojan vastuut aika kattavasti. Käytännössä niin, että jos valmistusviasta johtuu ongelma X, on se korjattava tai toimitettava vastaavassa kunnossa oleva korvaava tuote tilalle, laitteen oletetun eliniän aikana. Ja laitteen oletettu elinikä ei puhelimissakaan ole alle 15kk. Tuossa ei ole mitään "jos jokin muu kohta on mennyt rikki, muutakaan ei korjata"-kohtaa.
     
  10. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tolla kosteusindikaattorilla ei ole mitään muuta tekoa, muuta kuin että sen loistaessa punaisena, tietää huoltomies käydä laitteen läpi tiheällä kammalla, josko sieltä vaikka kosteusvaurio löytyisi. Pelkän punaisen paperilapun perusteella ei yksikään huolto voi tuomita laitetta takuuttomaksi.

    Homma ei ole näin yksinkertainen kuluttajansuojalain takia. Nuo takuuehdot kertoo enemmänkin suuntaa-antavasti sen, mikä on asiakkaan vastuulla ja mikä tuotteen valmistajan. Huollon on edelleen toteennäytettävä että mainittu vika johtuu juuri kastumisesta.
     
  11. Insomniu

    Insomniu Member

    Joined:
    Jun 17, 2008
    Messages:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mielestäni tuo takuun raukeaminen kosteusvaurion vuoksi on sinäänsä oikea päätös.

    Loppujen lopuksi ei ole väliä onko juuri SE kosteusvaurio rikkonut puhelimen vai ei. Kuitenkin on tapahtunut kosteusvaurio, joka evää takuun.

    Voit toki pyytää selvitystä, kuinka kosteusvaurio on todettu, mutta jos heillä on se esittää, niin takuu on evätty. Oletan, että heillä on myös esittää asia.

    Vaikka se valitettavaa onkin, mutta näin ne asiat vaan menee. Itse olen tapana pitänyt, että ihan mitä tahansa viekään takuuseen, niin sitä ennen putsailee niin tarkkaan kuin mahdollista ko. laitteen, jotta ei vahingossakaan pääse sanomaan asiasta.

    Ps. En ole noita lakeja tarkemmin miettinyt, ei niitä kukaan kuitenkaan seuraa pilkun tarkkaan.
     
    Last edited: Feb 27, 2012
  12. Vieras1

    Vieras1 Member

    Joined:
    Mar 8, 2012
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Arvelen, että puhelinvalmistajilla ja hulloilla on sama
    lehmä ojassa. Valmistajille on edullista jos huolto toteaa: vika
    käyttäjässä, ei mene takuun piiriin. Valmistajat säästyvät takuukorjausmaksulta
    ja huoltofirma voi laskuttaa asiakkaalta enemmän kuin esim. Nokia maksaisi
    samasta työstä.
     
  13. jmmv

    jmmv Member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    94
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Molempien tyttärieni 5230:et käyny huollossa. Toisessa pimeni näyttö ja toisesta katosi soittoäänet(kaiutin rikki). Kumpikin puhelin korjattiin ilman mitään mutinoita takuuseen. Minä sain hyvää palvelua huollonpuolesta ja ilman euronkaan kuluja.
     
  14. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Se nyt tiedetään että on perseestä tuo takuujuttu ja vielä enemmän penaalista on se että asiakas on joutunut maksamaan 25€ siitä että sanotaan "ei me korjata takuuseen".

    Jos se puhelin on muuten hyvä ja tyttäres on siihen tyytyväinen niin eiku kyttäämään huuto.nettiin samanlaista puhelinta joka on rikki. Yleensä noista kännyistä menee näyttö paskaks jostain syystä. Sitten kun löydät samanlaisen rikkinäisen puhelimen niin huudat sen itsellesi, otat siitä varaosan ja korjaat lapsesi puhelimen. ja TADAA homma on ohi.

    Itse en periaatteesta vie huoltoon tai takuukorjaukseen mitään minkä voi itsekkin laittaa kuntoon ruuvarilla ja kolvilla. Moni on varmaan eri mieltä mutta mä en jaksa tapella ja vääntää viikko- tai kuukausitolkulla "kuten nyt tässä: virtanapin korjaamisesta" kun sen voi hoitaa itekkin muutamassa päivässä. Siinä säästää uskomattoman määrän hermoja ja energiaa, ajasta puhumattakaan.
     
  15. liru

    liru Member

    Joined:
    Dec 28, 2003
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jos se puhelin on kastunut niin voin kertoa että sen huomaa suht helposti. Hapettumia sieltä löytyy. Suurin osahan ei tunnusta että laite on kastunut. Mutta sen takia niistä otetaan kuvia. Sieltä voi sitten itse todeta ne katsomalla.
     
  16. mraudio

    mraudio Member

    Joined:
    Dec 25, 2011
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tulee mieleen vuosien takaiset tapahtumat. Lähetin Nokian pääkallon paikalle vioittuneen puhelimen joka ei uudella(!) laturilla suostunut käynnistymään. Samalla viikolla Ericssonin huoltoon lähes käyttämätön - mutta vioittunut - pimennyt puhelin. Kummassakaan ei enään takuuta ollut. 2 viikkoa myöhemmin Ericsson tuli takaisin ja toimii tänäänkin kuin uusi. Olivat vaihtaneet osia prossusta lähtien ja viimeisin softa asennettu. Ei mitään veloitusta ! Todellista asiakaspalvelua! On tuossa puoli tusinaa Ericssonia tänäänkin ja vara-akkuja vaikka kuinka. No entäs Nokia? 2kuukautta meni ja puhelin tuli takaisin - ei oltu viitsitty edes korjata !!! Kiistivät laturin aiheuttaneen mitään ongelmaa!? Härskeintä on kuitenkin se,että 2kuukauden ajan Nokia kaiveli minun yksityisyyttäni eri rekistereistä!!! Tämä on kiistämätön tosiasia. Sieltä tuli täysin sairas kirje jossa asia tuotiin julki! Lähetin kyseenalaiselle pääjohtaja Jorma Ollilalle reklamaation tapahtumista. Ei ole äijällä ollut selkärankaa edes vastata kirjeeseeni! Tämä on fakta ! Mitä taasen tulee mainittuun Viestimaan Oulun myymälään, niin Kirkkokadulla oli muutama vuosi sitten myymälä 2kuukautta ja asiakkaita ei vaan näyttänyt riittävän ollenkaan! Sen jälkeen huoneisto olikin 2vuotta tyhjänä ! Huvitti hiukan aina päivittäin ohi kulkiessani tilanne. Mitä taasen tulee Matsushitan valmistamaan BL - 5C akkuun(katso Mobil 9/2007 / www.mobil.se) ,niin pidän täysin edesvastuuttomana sitä, että Nokia ei ole poistanut näitä räjähdysherkkiä 12/2005 - 11/2006 aikana valmistettuja akkuja puhelimien huollossa käydessä! On jopa vaihdettu puhelin takuuseen, mutta laitettu räjähdysherkkä akku takaisin puhelimeen !!! Tosi on ! Uskomatonta toilailua. Ilmeisesti ihmisten turvallisuudella leikitään tällä säästökampanjalla.
     
  17. jmmv

    jmmv Member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    94
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    On kyllä erikoista touhua sen puolesta että toiset saanut hyvää palvelua huolloissa ja takuu ym...asioinneissa ja toiset haukkuu huollon ym... pystyyn. Paljon olen kuullut itsekkin että korjauksia ja takuun eväämisiä on Nokialla pistetty kosteusvaurion piikkiin. Myös puhelimien käyttäjät voi katsoa peiliin mielestäni. Itsellä kohta kolme vuotias Nokialainen eikä ole ole käynyt huollossa eikä muitakaan vikoja ole ilmennyt. Puhelinta säilytetty aina pussissa kun oltu liikenteessä,töissä...Puhelin päällisin puolin kuin uusi.Ei naarmun naarmua missään puhelimen ulkokuoressa.Alkuperäinen näytönsuojakalvokin vielä paikallaan jossa tosin hieman käytönjälkiä. Aiemmin jo kirjoitin tyttärieni puhelimien (Nokia) korjauksesta joka meni todella mallikkaasti. Toiseen vaihdettiin näyttö ja toiseen kaiutin ja asennettiin päivitykset ilman mutinoita. Kumpikin puhelin oli huollossa n. 2-3 viikkoa ja itselle ei koitunut huolloista tai korjauksista mitään kuluja.
     
  18. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
    Itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Nokian huollosta... En ole kertaankaan pettynyt...
     
  19. henkka800

    henkka800 Member

    Joined:
    Aug 22, 2012
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    itselläni on menny täysin hermo nokian huoltoihin. ostin tyttärelleni hänen kauan haaveilleensa nokian uutuuus puhelimen ja heti alko viat ja sammuili itsestään. nokia huoltoja tietenki on suomessa ihan riittävästi mutta missä osaava asiantunteva huolto? onko kellää tietoa? uutta puhelinta en aijo ostaa vaa puhelin saatav kyl huollettua suht edullisesti.. tutkailin googlesta nokia huolto paikkoja ja tein tolla sivulla kustannusarvion.. ei ollu nii paha mutta en tiedä jääkö kustannukset siihenn.. kellää mitää hyviä vinkkejä huoltopaikoista?
     
  20. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Joined:
    Jun 16, 2010
    Messages:
    3,154
    Likes Received:
    120
    Trophy Points:
    73
    Vähän vanhahko ketju, mutta postaan silti kun on niin kusetusta tuo huolto nykyään. Kosketusnäyttö ei toiminut ja väittivät kosteusvauriota kaverin puhelimessa ja sanoivat että luuri on korjauskelvoton. Availtiin sitten luuri niin oli sisältä ihan puhdas ja ei mitään merkkejä edes pienestä kosteudesta. Avauksen yhteydessä selvisi syykin miksei kosketusnäyttö toiminut. Kosketusnäytön kaapeli oli poikki. Ilmeisen ninjaa vettä ollut kun tuon on onnistunu tekemään.
     

Share This Page