Tuli koneen mukana 3v. ilmainen Norman virustorjunta ja ilmeisesti palomuurikin ja kaikki ei oo niin hirveesti kehunu Normannia eli sanokaas suoraa että voiko tähän luottaa ja löytääkö virukaset ja haitta ohjelmat jos käyttää nettiä aktiivisesti? Myyjätkin kaupassa sanovat että koneen mukana tulee Norman ,mutta se ei ole mikään kovin laadukas että kannattaa ostaa melkein saman tien F-secure tai Nortton. Itse käytin vanhassa koneessa aina F-securee (Elisa tietoturvaa)ja se toimi ainakin hyvin mutta se on maksullinen ja samoiten taitaa olla Norttoni myös niin olisihan se tietysti kiva että olisi ilmainen...
Norman ei tosiaan ole virustorjuntojen/palomuurien kärkeä. Ennemmin suosittelen vaikka ilmaista avast!/antivir ja zonealarm/kerio-yhdistelmää.
Joo,en susittele Normania,itsekin olen luopunut siitä jo kauan sitten. Viirusohjelmista Käyten Avasstia,mutta Antivir tai Active Virus Shield ovat myös hyviä.Palomuurina voisi olla Kerio,Zone Alarm tai Sygate. Nämä ohjelmat lötyy os.-ta www.download.fi
sinuna käyttäisin jotain muuta kuin f-securea! koska se ei todellakaan ole niin hyvä kuin suurin osaa luulee! nod32 on tällä hetkellä paras antivirus piste! se huomaa ja se kans poistaa! mutta jos haet palomuuri antivirus yhdistelmää niin ota vaikka mielummin pc cillin 14 tai zone alarm suite koska ne on oikeasti parempia kuin f-securet joo joo sulla ei oo ollu ongelmia vielä f-securenkaa mutta se vaan on tosi asia että se on paska ihan sama mitä ketä sanoo. Säälittävä ohjelma löytää kyllä viruksia mutta ei osaa poistaa niitä. Ei kertaakaan oo ollu ongelmaa esim nod32 se on aina osannu poistaa mitä on ollu ja sehän riippuu pää asias siitä missä sivuilla liikutte! noobs omg wtf
mulla oli ennen f-secure ja se toimi TÄYDELLISESTI muutakun se ei poistannu yhtäkään virusta ja kun kone sitten loppujenlopuks oli ihan format kunnossa niin siinä kuulemma löyty vaivaset 100 virusta jotai f-secure ei löytänny.. mielestäni nod32 ei ole PARAS virustorjunta ohjelma vaan kaspersky! mutta ei siitä sen enempää.. jos ilmaisiin virus trjuntoihin päädyt niin kannattaa kommata antivirus softaksi esim active virus shiedl ja palomuuriksi zonealarm.. taitavat olla tämän hetken parhaat ilmaiset ohjelmat..
Kuukauden käyttökokemuksella (oli tässä Fujitsussa mukana) voin sanoa, että Normanilla voi heittää vesilintua. Niin tajuttoman huono se on. Ei löydä mitään, ei poista mitään ja päästää kaiken läpi. Raskas ja hankala käyttöinen. Kysyykin vielä jatkuvasti "Haluatko päästää tämän ja tämän ohjelman nettiin", vaikka olen laittanut "muista tämä valinta". Kaiken lisäksi se heittää niitä ikkunoita aina tusinan verran. Tällä hetkellä koneessa pyörii NOD32 ja Sygate. Toinen hyvä muuri on Zonealarm Pro. Ei valittamista näiden suhteen.
Okei...Muuten kun käytin itse sitä F-securee niin se ei kyllä päästänyt yleensä mitään koneelle, mutta kun se päästi se ei osannnut todellakaan poistaa sitä... :S Päästi vuodesssa yhden jonkun viiruksen jota se kokoajan oli poistelemassa mutta ei ikinä poistanut oikeasti... En sitten tiiä noista muista ilmaisista, mutta kyl mää sitten varmaan jatkan tuota f-securee jos normannia ei kannata käyttää...
Suosittelen vaihtamaan sen F-Securen mm. pongi:n luettelemiin ohjelmiin. Palomuuriksi suosisin Sygatea tai Zonealarm:ia niiden helppokäyttöisyyden takia. Noista virustorjunnoista on kokemusta vain Avastin osalta, joka osoittautui huomattavasti Norttonia, Normannia ja F-Securea paremmaksi torjunnaksi.