NTCS ja PAL?

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by Solitude, Feb 18, 2003.

1. Solitude

Solitude Regular member

Trophy Points:
    26
    Olen lueskellut viestejä ja kaipaisin hieman tarkennusta. NTCS on siis muualla käytettävä koodausmuoto ja PAL toimii Suomessa? Mikä ero on NTCS ja NTCSfilm? Uudet televisiot ymmärtävät kaikkia?

Laitoin *.avi -> *.mpeg(2) TMPGEnc:llä (framerate osoitti avin olevan NTCS, joten laitoin myös ulostuloon NTCS). Laitoin mpeg-1 headerin, jotta Sony:ni (DVP-NS400D) suostuisi toistamaan SVCD:ni. Kone toistaa, mutta kuva tulee mustavalkoisena (äänet OK). Jos olen ymmärtänyt oikein on ongelma juuri tuossa NTCS/PAL hommassa? Mulla on vaaaanha TV.

Tarvitseeko minun koodata *.avi uudestaan *.mpeg(2) PAL:ina, jotta värit näkyisivät? Ja jos muutan NTCS filun PAL filuksi niin ongelmia tulee - kuvanlaatu huononee,vilkkuu?

Jos standalone soittimeni voi pakottaa vanhan TV:ni ymmärtämään NTCS muodon niin mistä asetuksista homma hoituu(suurinpiirtein)?

KIITOS KAUNIS!!!

2. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    PAL ja NTSC (ja Secam) ovat TV:n värijärjestelmiä, ne siis määrittelevät kuinka m/v-TV-signaaliin lisätään väri-informaatio. PAL on käytössä Euroopassa, NTSC esim. USA:ssa ja Japanissa.

Videosignaalin kannalta PALissa on vähän parempi tarkkuus (625 juovaa vs. 525 juovaa), mutta pienempi kuvataajuus kuin NTSC:ssä (25 Hz vs. 30 Hz, tai tarkemmin 29.97 Hz ). Monet uudet televisiot osaavat toistaa kummankin järjestelmän signaalia, tosin yleensä NTSC muunnetaan täällä meillä ns. PAL60 signaaliksi, joka on PAL-signaalia NTSC:n kuvataajuudella.

3. Solitude

Solitude Regular member

Trophy Points:
    26
    ookkei, kiitos nyt tarvisi enää saada vastaus tähän pulmaani:

Laitoin *.avi -> *.mpeg(2) TMPGEnc:llä (framerate osoitti avin olevan NTCS, joten laitoin myös ulostuloon NTCS). Laitoin mpeg-1 headerin, jotta Sony:ni (DVP-NS400D) suostuisi toistamaan SVCD:ni. Kone toistaa, mutta kuva tulee mustavalkoisena (äänet OK). Jos olen ymmärtänyt oikein on ongelma juuri tuossa NTCS/PAL hommassa? Mulla on vaaaanha TV.

Tarvitseeko minun koodata *.avi uudestaan *.mpeg(2) PAL:ina, jotta värit näkyisivät? Ja jos muutan NTCS filun PAL filuksi niin ongelmia tulee - kuvanlaatu huononee,vilkkuu?

Jos standalone soittimeni voi pakottaa vanhan TV:ni ymmärtämään NTCS muodon niin mistä asetuksista homma hoituu(suurinpiirtein)?

KIITOS KAUNIS!!!

4. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Toivoin, että joku enemmän noita muunnoksia kokeillut olisi vastannut tähän, enkä siksi kommentoinut loppuja kysymyksiäsi. Mutta parempia vastauksia odotellessa:
    NTSC vaatii telkalta kyvyn lukkiutua 60Hz:n kenttätaajuuteen. Lisäksi TV:n pitäisi tajuta, että väri-informaatio onkin vähän eri muodossa. Ellei telkkasi osaa jompaa kumpaa, asiaa voi olla vaikea korjata. Sinun pitäisi siis ilmeisesti koodata video uudelleen PALina. Mutta, tuo muutos on aika vaativa, erityisesti frameraten osalta. Kuvasta tulee yleensä nykivää ja/tai äänisynkan kanssa voi tulla ongelmia.

DVD-soittimesi tuskin osaa tuota muunnosta sen paremmin. Monet videonauhurit osaavat ulostaa tuota PAL60:tä. Panasonicilla on/oli yksi videomalli, joka teki hyvälaatuisen muunnoksen, hintaa oli ~10 000mk. Se on ainut kohtuuhintainen laite, jolla itse olen nähnyt tuon onnistuvan.

Last edited: Feb 18, 2003
  5. Adder_78

Adder_78 Guest

Juuh kuten wipe2000 asian sanoikin tuo NTSC -> PAL on kyllä jo semmoista kikkailua että kannattaa unohtaa... synkkiä on todella vaikea saavuttaa ja nykimistä esintyy ym...

helpoin ja halvin ratkaisu on panostaa uuteen laajakuvatelkkuun ;o)

Tässä kuitenkin yksi guide, jonka äkkiseltään löysin:
    http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/78178.php

6. Solitude

Solitude Regular member

Trophy Points:
    26
    No tuosta saattaa olla vähän apua - kiitos. Eli paras vaihtoehto olisi ilmeisesti heti dvd:ltä ripatessa muuttaa elokuva PAL muotoon... No luultavasti ainakin kokeilen miltä näyttää jos muutan ton NTCS:n PAL:iksi...saas nähdä - raportoin tuloksista kun valmistuu.

7. Solitude

Solitude Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli tuloksena - nykivä (ei hirveästi, mutta kyllä sen huomaa) kuva ja äänet kohdallaa. Jos laittaa TMPGEnc:ssä ruksin kohtaan 'Do not framerate conversion' , ni kuva ei nyi,mutta ääni kulkee eri vauhtia kuvan kanssa, joten ääni tulee muuttaa erikseen yhtäläiseksi videon kanssa - ohjeet auttavat -> 'yllä'. En itse muuttanut tolla paremmalla(nykimätön) vaihtoehdolla - 1 1/2 vk testaukset tolla leffalla saa riittää. Voi olla et jos tulee eteen useammin niin täytyy opetella äänen muutos kanssa.

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Digivideosivuston FAQ:sta lainattua:
    "60 Hz NTSC-järjestelmästä 50 Hz PAL-järjestelmään:
    Värikoodaus PAL-järjestelmän mukaiseksi.
    Kuvatajuus sopivaksi: Jätetään joka kuudes NTSC-kuvan ruutu pois.
    Resoluutio sopivaksi: Tuplataan joka kuudes juova."

Näin se kai siis hoituu "oikeasti", mutta kuten todettua, on hieman hankalaa. Toisaalta eihän tuossa mitään isompaa ongelmaa ole, miksei joku ohjelma voisi hoitaa ko. muunnosta hyvinkin.

9. Solitude

Solitude Regular member

Trophy Points:
    26
    Nykiminenhän tulee juuri siitä kun muunnettaessa siihen joko lisätään(kopioidaan edellinen) tai poistetaan frame. toistaa joko kaksi samanlaista peräkkäin tai jättää yhden väliin... Mutta noilla ylhäällä olevilla ohjeilla TMPGEnc hoitaa muunnoshomman videolle ja sitten pitää vielä audio mulkata yhtä pitkäksi/lyhyeksi.

Share This Page