Ohjelma jolla hallita XP:n käynnistystä (nopeammaksi esim)??

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by jaskpaska, Nov 17, 2007.

1. jaskpaska

jaskpaska Guest

Mikrobitissä oli juttua jostain ohjelmasta jolla pystyy näkemään XP:n käynnistymiseen menneen ajan ja hallita jotain paskaa... Pystyyköhän sillä mahollisesti "nopeuttamaan" sulkemalla jotain turhia prosesseja? Tai jotain..? Tai yleensäkin miten saisin käynnistyksen nopeammaksi..?

Kiitos

2. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
  3. stillborn

stillborn Regular member

Trophy Points:
    26
    "msconfig" Suorita-kenttään ja Käynnistys-välilehdykältä turhat ohjelmat pois käynnistymästä.

4. jaskpaska

jaskpaska Guest

Kiitokset molemmille :D!

5. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    XPLite on ohjelma, jolla pääsee riisumaan suunnilleen mitä tahansa windowsista, noita palvelujen nimillä kulkevia, jolloin latautuminen ja käyttö yms. on nopeampaakin. Käyttö pitäis olla silleen helppoa, että jos jotain riisumalla itse tarvitsema osio ei toimi, ko. palvelun saa nopeasti takaisin.

Ite olen edeltävällä 98Lite ohjelmalla riisunut win98:sta tarpeetoman ja vanhentuneen sälän esim. IE:n kokonaan, työpöydästäkin ja Firefox löysi netin toimivaksi heti. Riisuttu winukka kovolla 70MB ja latautuminen nopeata.

kokeile kuitenkin ensin noita muita neuvoja.

6. jaskpaska

jaskpaska Guest

Kiitti! Voishan totaki kokeilla. Kuulosta helpolta :D.

Siis onko sulla XP vai 98 70 megaa?

Last edited by a moderator: Nov 20, 2007
  7. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Jos ei tuosta selvinnyt niin tarkennetaan, toistetaan.
    Olen virittänyt vain 98Litellä, joka on 98-ME puolelle.
    98 normaali ("vakio") asennus vie kovolta 200MB. 98Litellä oli 4 eri viritys vaihtoehtoa, jossa yksi win95 tiedostojen avulla heivaa 98:iin "kerneliin" ujutetun IE selaimen (=expolrer.exe = ohjelmamoottori, joka kansionäkymät hoitaa) pois. Työpöytä/kansiot on ilman 98 krumeluureja win95 mukainen (kuka erot muistaa).

98Litella riippuen viritystasosta kovalevytila windows 98 kansiolle vie 50-110MB.

XPLiten sivustoilla voi olla tietoa paljonko pienenee.
    Samalla suhteella voi arvioida xp:n pienenemisen. XP:n "normaali" asennus vie kovalevyltä 2GB.

En sentään ole xp:tä tiputtanut "almun antamista" vastaavaan kokoon eli 40.s osaan.

Oleellisin varmaan on toimintojen nopeutuminen, koska "services", joita ei tarvitse ei lataudu rammia yms. kuluttamaan.
    En muista sivustoja, mutta tietoa olen nähnyt kuinka kaikenlaisia serveri palveluita latautuu oletuksena. Varmaan niillekkin, jotka asennuksessa ruksaavat 'ei nettiä' ja joilla ei edes ole rautaa verkkoyhteyksiin.

Share This Page