Ohjelma lisenssi

Discussion in 'Ajuri- ja softaongelmat' started by Tinde, Jan 24, 2019.

1. Tinde

Tinde Newbie

Trophy Points:
    1
    Onkos näissä nyky ostetuissa ohjelmissa mitään mahdollisuutta siirtää se ohjelma toiseen tietokoneeseen, jos lisenssi on tarkoitettu vaan yhteen tietokoneeseen. Eli jos myöhemmin hommaan tehokkaamman tietokoneen ja tyhjennän vanhan kompuutterin kaikista ohjelmista, niin saako siihen uuteen asennettua sen ostamani ohjelman vai käykö se sitten vain siihen ensimmäiseksi asennettuun koneeseen? Tarkotus olisi ostaa Cyberlink Power Director 17 Ultra.. Ja tulee kuitenkin jossain vaiheessa ostettua uusi tietokone.

2. Tiger25

Tiger25 Active member

Trophy Points:
    78
    Riippuu siitä onko lisenssi kertakäyttöinen, vai salliiko se useamman aktivoinnin. Jotkut ohjelmien lisenssit on rajoitettuja yhteen aktivointiin, kun taas toisilla aktivoinnin voi tehdä aina uudestaan vaikka toiseen koneeseen tai uudelleenasennuksen jälkeen. Lisätietoja asiasta vermaan löytyy kyseisen ohjelmiston valmistajan sivustolta.

Esimerkiksi, mulla on Scrivener-niminen tekstintyöstöohjelmisto, ja sille kun ostaa lisenssin niin samalla lisenssillä voi aktivoida ko. ohjelmiston uudestaan, eikä lisenssi vanhene. Kyseessä on tosin sellainen lisenssi, että sitä ei voi käyttää useammassa koneessa yhtä aikaa, joten vanhan koneen Scrivener on deaktivoitava ennen kuin uuteen koneeseen asennetun ohjelman voi aktivoida. Scriveneristä on saatavilla myös ns. perhelisenssi, joka käy useampaan koneeseen samalla kertaa.

3. 1pertti

1pertti Senior member

Trophy Points:
    243
    Cyberlink Power Director 17 Ultran lisenssiehdot löytyvät tuolta (englanniksi):
    https://www.cyberlink.com/support/p...rodId=4&prodVerId=1339&CategoryId=-1&keyword=
    Ehtojen (ja lain) mukaan saat tehdä ohjelman asennustiedostosta yhden varmuuskopion. Se kannattaa tehdä esimerkiksi DVD:lle, jolta voit sitten aikanaan asentaa ohjelman uudelle koneelle, sillä ostaessasi saamasi latauslinkki on voimassa vain lyhyen ajan.

Tuosta keskustelusta päätellen ainakaan vanhemman PD-version asentamisessa uudelle koneelle ei ole ollut ongelmia: https://forum.cyberlink.com/forum/posts/list/47401.page
    Jos hankkii kyseisen ohjelman Microsoft-tilille kirjautuneena, niin siellä sanotaan suoraan, että sen voi asentaa enintään kymmenelle (tiliin liitetylle) Windows-laitteelle:
    https://www.microsoft.com/fi-fi/p/powerdirector-17-ultra/9pbv3drf6njg?activetab=pivot:overviewtab

4. KBH5050

KBH5050 Regular member

Trophy Points:
    28
    Joissakin ohjelmissa olen törmännyt siihen, että ohjelma on poistettava ohjelman poistolla asianmukaisesti, että saa asentaa uudelleen. Mikäli jättää sen ja vaikka formatoi kovalevyn, ei uudelleen asennusta sallita. Joissakin ohjelmissa on vielä pitänyt neuvotella ohjelmafirman kanssa erikseen ja joskus sallineet uudelleen asennuksen ja joskus eivät.
    Käytäntö on vaihdellut yllättävän paljon ja jossain ohjelmassa olen saanut asentaa sen jopa seitsemälle koneelle, yhdellä lisenssillä.

5. tarantella

tarantella Senior member

Trophy Points:
    243
    Jatketaas vielä...
    Kyllä noita erilaisia käytäntöjä löytyy. Toiset ohjelmat poistaa automaattiseti vanhimman aktivoinnin (esim. F-Secure Freedome) Tämä taitaa olla melko käytetty tapa lisensseillä, joissa useampia käyttöoikeuksia.
    Asia minusta kannattaa varmistaa aina ohjelmakohtaisesti, mikä systeemi ja miten toimii. Monet ohjelmat antavat mahdollisuuden hallita käyttöoikeuksia, kuten esim. Norton Symantec.

Yhtenä esimerkkinä, jolla olin menettää Malwarebytes lisenssiin. Olin asentanut käyttöjärjestelmän uudelleen muutaman kertaan ja asentanut ja aktivoinut Mb:n joka kerta uudelleen, kunnes ilmoitti, ettei ole käyttöoikeutta.
    Olin yhteydessä heidän asiakastukeen, jossa ystävällisesti opastivat aina poistaan lisenssin käytöstä aina ennen uudelleenasentamista ja nollasivat aktivointini ja taas toimii.
    Lisenssissä poistomahdollisuus, kuten kuvassa näkyy:

MB.PNG

6. KBH5050

KBH5050 Regular member

Trophy Points:
    28
    Tulleet kait tarkemmiksi tuolla Malwarebytesin puolella, koska viime joulukuussa tuli kieltävä vastaus, kun yritin aktivoida kolmannen kerran yhteen laitteista, jo toiseen kertaan olin saanut luvan uudelleen aktivointiin, kun kovon vaihdoin uudempaan ja nyt kyseessä oli emolevyn hajoamisesta johtuva syy ja sanoivat liian useasti aktivoiduksi.
    No netistä sain tilattua alle kymmenen euron hinnalla toimivan, ikuisen avaimen ja ostin vielä varallekin, jos tarvitsee myöhemmin.

7. tarantella

tarantella Senior member

Trophy Points:
    243
    Eikä mitään tarkemmaksi tullut, pitää vaan poistaa lisenssi aina ennen uudelleen aktivointia, niin toimii ja aktivoituu, koska ohjelma siihen suo mahdollisuuden. Näin ainakin minulla toiminut ja monasti aktivoitu uudelleen.

8. KBH5050

KBH5050 Regular member

Trophy Points:
    28
    Voi olla, että toimii, mutta mahdoton kokeilla, jos kovo rikkoutuu, kuten yhdessä tapauksessani kävi. Emon rikkoutuessa sama juttu, paitsi jos yrittäisi vanhalla, tuossa tapauksessa toimivalla kovolla kokeilla käynnistystä, jossa monet asiat eivät täsmää ja onnistuessaan käynnistyksessä, voi toimia ja kerroin vain miten minulle kävi joulukuussa asiassa...

Share This Page