Olympus E-3

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by Sokar80, Oct 20, 2007.

1. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    Olympus E-3 on nyt tullut markkinoille

joo tiedän se ei ole järkkärien kuningas mutta siinä on Olympuksen kehittämä Live View ja kuvanvakain rungossa ei optiikassa kuten muilla

Olympus e3

Kuvat omasta Olympus E3 kamerasta -> Edestä -> takaa -> sivulta -> standby mode

tämä kuva on otettu 0.0001 s (1/8000) suljin ajalla kun f5.6 oli valittu pimeässä huoneessa

tämä kuva on otettu kun salama on irti eli R\C tilassa yöllä ulkona

tässä kuvia jotka otettu E-3 kameralla messuilta

Last edited: Mar 18, 2008
  2. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    No itse asiassa myös Sonylla ja Pentaxilla on kuvanvakain rungossa, samaten tietysti Panasonicillakin, kun on Olympuksen sukua ja huonetta.
    Enkä kehu pelkästään Canonia. Uusista kameroista Nikon lienee tällä hetkellä paras, mikäli ennakkotiedot ja kehut pitävät paikkansa, eikä tule ikäviä yllätyksiä kuvanlaadun osalta todellisessa käytössä tuotantoversioilla.
    Onhan tuossa Olyssa ihan mukava paketti, itselle riittäisi tuo 5 kuvaa/sekunnissa ihan mukavasti. Muutenkin ihan pätevän tuntuinen peli, mutta itselleni liikaa hintaa ja toisaalta tulisi liian kalliiksi vaihtaa Canoniin istuvat tötteröt Olympuksen versioihin. Kuvanlaatu tuossa tulee kuitenkin ennen pitkää vastaan, ei siis välttämättä vielä tässä rungossa, mutta tulevissa, jos yritetään mahduttaa aina vaan enemmän ja enemmän mökäpikkelsejä vielä Canonin kroppirunkoisiakin pienempään kennoon. Tuo on Olympukseen sitoutuneelle varmasti eto peli ominaisuuksiltaan.

3. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    .

Last edited: Dec 30, 2007
  4. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Ööhh....on kyllä aivan aamenen varmaa, että ei hän ainakaan Nikon D300:a ole ostanut yhtään mistään, kun se lienee tulossa markkinoille marraskuun lopulla. Joitakin esisarjan testikappaleita lienee testikuvaajilla/kriitikoilla käytössä, muttei yhtään tuotantosarjan versiota. Firmwarekin lienee edelleen jotakin 0.xx-sarjaa.

Kyllä mä ainakin pidin Olympuksen filmiajan runkoja tosi hienoina. OM-4 oli tosi hulppea peli. Siitä huolimatta en tuosta 4/3-systeemistä oikein jaksa innostua, objektiivit eivät ole sen pienempiä kuin kinokoon kennoisiinkaan tarkoitetut saman polttovälin putket ja laatulinssit ovat vielä kalliimpia kuin Nikonilla. Toki heidän edullisemmatkin tötterönsä ovat ihan ok, etenkin muihin verrattuna.

Tämä meni kyllä ihan täysin ohi. Mitä ihmeen tekemistä kroppaamisella on kuvakoon/muodon kanssa?? Minä en ainakaan omia kuviani juurikaan kroppaile, korkeintaan mikäli reunalla on jotakin häiritsevää, joka ei etsimen todellista kuva-alaa pienemmästä näyttöalasta johtuen näkynyt rajattaessa.

5. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    .

6. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    .

7. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    Olympus E-3 on huippu hyvä Digitaalinen järjestelmä kamera hinta\laatu suhde 11\10

mutta ei täydellinen nyt on joulu takana ja reilu 100 kuvaa otettu ( oma makso 1516€ runko )

aikaisempia viestejä on poistettu tai muokattu koska oma kokemus on 100% parempi kuin ammattilaisen netti arvostelut

joten jos joku on ostamassa E-3 niin toivon mukaan alla oleva amatööri kuvaajan (minun) tekstistä on hyötyä

ensinnäkin tuo E3:sen Live wien viive (n:1sec) oli pieni pettymys

kait pitäisi leikki ammattilaista ja käyttää etsintä eikä LCD näyttöä tuon E-330 juuri ostin Live Wien toiminnon takia
    kaipa tähän tottuu olen vain aina kuvannut LCD näytöltä Canon S10 -> Canon G5 -> Olympus E-330 -> Olympus E-3

kysyin Olympuksen "helpistä" joka muuten oli toisi ystävällinen ainakin s-posteissa viesteissä

E-3 Live Wien viiveestä ja sanoivat E-3 kenno on tehty kuvan laadun perusteella eikä niin kuin E-330 jossa on kaks eri kennoa yks kuvan otolle (7.5 Miljoonan live NMOS Sensori)ja toinen Live Wien käytölle mutta Live wien tila kuulemma huonontaa kuvan laatua ja max tarkkuus 5mb joten se jätettiin pois tästä E-3 mallista jossa aivan uus 10 megapikselin Live MOS -kenno

Kun E-3 käyttää etsintä joka on 100% kattava eli kaiken jonka näet etsimessä tulee kuvalle ei ole mitään viivettä no ehkä käyttäjän reaktiossa [​IMG]
    mulla on normaalin kokoinen käsi ja tuo E-3 sopii ainakin mun käteen kuin tehty hanska

jouluna kuvasin sukulaisia ja jotkut olivat hyppy herneitä eivätkä pysyneet paikalla no onneksi tässä E-3 pop-up salama toimii jopa 1/250 nopeudella ja ulkoinen salama FL-50R täydellä nopeudella eli 1/8000

tää kamera on tosi nopea se käynnistyy nopeammin kuin ehdit ottaa kuvan ja suljin ajat on 1/8000 -> 60s \ Bulb

kamerassa oleva kuvanvakaa on tosi kätevä otin kaikki joulu kuvat käsi varalta ja ne olivat kuin jalustalta otetut tosin käytin 11-22mm Zuikon putkea

yleisimmissä järjestelmä kameroissa se kuvanvakaaja on optiikassa mutta E-3 runkossa joten laitoit minkä tahansa linssin niin kuvanvakaaja toimii aina

itsellä ei ole vielä Zoomi linssiä mutta messuilla kokeilin 300mm putkea + 2x Teleconverter EC-20 jollon se oli 600mm putki ja max zoomilla käsivaralta se väkisinkin tärisee mutta E-3 kuvanvakaaja korjaa kuvaa koko ajan joten 600mm putkellakin tuli hyviä kuvia mitä nyt kerkesin messuilla kokeilemaan

kamerassa oleva "kohinan poisto piiri" on hyvä mustina talvi iltoina olen ottanut muutamia kuvia ulkoa ja ite en huomannut yhtään kohinaa kuvissa tosin yli ISO-800 sitä sitten tulee reilusti mutta 100-600 ovat kohina vapaita iso_lukuja

vaikka olen pc ajan ihminen niin voi kehveli miten paljon eri säätö mahdollisuuksia menussa on

kameran edes on valkotasapaino (wb) mittari jotta saa nopeasti eri asetuksilla oikean aukon ym että ei mene hyvä kuvaus tilaisuus ohi

nyky kamerat on melko samanlaisia oli sitten Canonin -> Nikonin tai Olympuksen mallit kyseessä alla omat + ja - jutut E-3 runkosta

+ kuvan vakaaja runkossa
    + 11 pisteen AF tarkennus
    + 1/8000 nopeus
    + 1/250 nopeus pop up salamalla
    + 5 Raw kuvaa secunissa ja Jpeg kuvia niin paljon kuin akku kestää
    + Sarjakuvausnopeus 5 kuvaa sekunnissa - 19 RAW-kuvan puskuri
    + nopea kuvien tallenus CF kortille
    + 100% kattava etsin
    + live wien tilassa voi kuvan suurentaa 10x kätevä macro ym tilassa
    + kuten kaikissa hyvissä kameroissa E-3 = 100% magnesium runko on kestävä ja kevyt kädessä
    + eteen kääntyvä LCD näyttö kuva
    + hyvin valaistu LCD näyttö näkyy pilkkopimeässä

- viive Live Wieniä käyttäessä
    - E-3 kehuma nopeus käytössä vain SWD optiikoilla
    - Bulb max 30min ( tulee kuulemma firmware päivitys jolla tuo aika raja poistuu )
    - Live Wien toimintoa käyttäessä tulee aina muistutus sulje etsimen luukku vaikka se olisi kiini tuo kestää n:3secunttia
    - Live Wien viive haittaa jos suljin aika on alla 1/6

kuva on otettu pilkkopimeässä yöllä pop up salamalla yö kuva

Last edited: Mar 17, 2008
  8. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    :) vaikuttaa hyvältä! Itsellä on Pena, jossa myös kuvanvakaaja rungossa, kyllä on hyvä! Tuo kääntyvä näyttö aiheuttaa hieman kateellisuutta, kieltämättä, oletkos kokeillut miten selvän kuvan saa kun ottaa suorilta käsiltä kuvan (siis kädet ylhäällä) ja katsoo tuosta näytöstä kohteen? Luulisi tulevan ihan hyvää jälkeä?

Sitten muutama avuton kysymys:

*peili vai prisma?
    *paljonkos akkukahva tuo nopeutta lisää?

9. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    juuh itellä aikoinaan oli Canonin G1 ja sitten Canonin G5 jossa myös kääntyvä LCD näyttö joten tiedän vanhasta kokemuksesta että tolle tulee käyttöä
    olen kokeilut ja ihan hyvää jälkeä tulee kuten varmaan tiedät kokemuksesta tuo kuvan vakaaja runkossa on tosi kätevä

myös macro kuvaus onnistuu hyvin kun näkee ruudun koko ajan + voi suurentaa kuvan LCD ruudulle vaikka 10x
    10mb live mos kenno ja micro peili systeemi joka on ihan uusi versio jota vauhdittaa TruePic III prosessori
    minulle ei yhtään kun oon hidas vaikka se tuli "ilmaseksi" mukaan (31,1-2008 saakka) niin en ole vielä käyttänyt sitä paljoo

5 syytä miks vaihdoin E-330 -> E-3 (enkä vain kumittanut 2 numeroo pois) [​IMG]
    11 pisteen automaatti tarkennus

Valotuksen mittaus 49 aluetta toistuva tunnistusjärjestelmä ( valkotasapaino mittari runkon etu osassa )

kääntyvä LCD näyttö koska tiedän Canonin G5 mallista entuudestaan että tulee käyttöä tuolle toiminnolle

kuvanvakain rungossa

nopeus

esim himmeässä huoneessa jossa on 25w hehku lamppu kamera tarkentaa kohteen kuin kohteen yhtä nopeasti kuin valoisassa ulko tiloissa kuulemma nopeus triplaantuu jos ostaa Zuikon SWD linssin mutta tää on jo nopeempi kuin minä

live wien tilassa useita eri kuvaus tiloja esim kultainen leikkaus ite luulin että se on joku aikuis-viihde juttu kuten kultainen suihku mutta olin väärässä

joku ammattilainen nauraa partaansa nyt kun lukee ton mutta minä olen amatööri ja miks amatööri kuten minä tuhlaa 1500€ kameraan kun pokkarikin luultavasti riittäisi alla minun syyt

olen sunnuntai Kuvajaa minusta kuvaaminen on hauskaa pidin tosi paljon Canonin_G5 mallista mutta Olympuksen E-330 tarjosi pokkari ominaisuudet kuten Live Wien näytön mutta järjestelmä kameran laadun ym ominaisuuksia joten vaihdoin pokkarin ekaan järjestelmä kameraani mutta menujen ym valikoiden viidakko ja oikean aukon ja suljin ajan ym valinta oli hankalaa minulle joten välillä kuvaaminen oli turhauttavaa kyllä E-330 mallissa oli A eli automaatti mutta sen jälki on surkeaa joten P ja M käyttö oli pakollista mutta hankalaa ja kuvauksesta lähti pois se hauskuus jonka takia kuvasin yleensä

sitten tuli E-3 jossa on esim WB valkotasapaino mittari kameran edessä joten nyt tuo P ( program ) osaa ottaa oikealla aukolla ja suljin ajalla hyviä kuvia nopeasti että ei mene hyvä tilaisuus ohi

joten kuvaaminen ON taas kivaa kun ei tarvitse huolehti kymmeniä asioita ennen kuvan ottoa ammattilaiselta nuo säädöt menee nopeesti niin että ei haittaa tärkeän kuvan ottoa mutta minä en ole ammattilainen

joten E-3 tuo hyvän ja terävän kuvan kun otan kerran elämässä nähtävästä tilanteesta kuvan kun hiiri mätkii kissaa kuonoon

yuo tubessa on pari hyvää videota E-3 kamerasta E-3 esittely video -> olympuksen video Press tilaisuus

Last edited: Dec 31, 2007
  10. JPQ

JPQ Regular member

Trophy Points:
    26
    Nikonistina sanon näyttää kivalta kun teillä parhaat kittiputketkin ainoa mitä olympukseen vois kaivata on valovoimaiset primet. Ei oikein
    se leican 25mm/f1.4 riitä hinta on suolainen ja sitten 30mm/f1.4 sigma ja 24mm/f1.8 sigma ovat liian lähellä myös. eli jokut 42mm/f1.4 ja 66mm/f1.4 tyyliset vois olla nami vai mitä olympus väki ? ja jotain muitakin tietenkin kuten. nokkela huomaa mitä nämä lasit korvaa mitä tässä esitän. jollei niin kinokoon 85mm ja 135mm laseja. itselläni ei moisia ole eikä varmaan tulekkaan mutta valovoimaiset primet on olympuksen ehkä heikoin kohta.

11. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    mihin tarviit F.1 putkia itella on ZUIKO DIGITAL 11-22mm 1:2.8-3.5 optiikka on minulle huippu hyvä tuo 11mm on juuri ja juuri niin että ei tule kuva vääristymiä ja minulle F-2,8 valo voima riittää

E-3 mukana tuli DVD "leffa" 1h mittaisessa ohjelmassa näyttivät eri putkien toiminnan E-3 runkossa
    esim Morten Hvaal on kuvannut Irakista -> Afrikan yöhön elefantin syntymistä ja tää hullu on stormchaser

eli jos hän on kuvannut rahaa tekevän kuvan Afrikan yössä norsun synnytyksestä ZUIKO DIGITAL 35-100mm F2.0 putkella niin se riittää myös mulle
    tuskinpa on olemassa täydellistä laitetta

en ole mitenkään Olymbus fani tää on vasta toka olly mut E-3 tarjosi mulle jotain mitä Nikonin D300 tai Canonin 40D\400D EI

Olympuksen johtaja myönsi että E-sarjan heikkous on liian vähän eri putkia mutta nyt uusien SWD putkien kanssa korjaavat "ongelman"

kokeilin mesuilla myös Nikonin D300 mallia se oli myös hyvä mutta kuten kerroin E-3 tarjosi mulle jotain mikä Nikonista puuttui

12. JPQ

JPQ Regular member

Trophy Points:
    26
    Toi mainittu zoomi on valovoimainen äkkiäajatellen mutta koska polttoväli kinokokoon puolet niin syväterävyys on tuplat joten taustan hävitykset ei ihan mahdollisia ole ja hinnat on suolaisia kuten myös painot tosin ei ne olympukset mahdottomia paina ja valovoima maksaa merkiin katsomatta. ps itse tänä vuonna ostanen macron ja musa juttuja lähinnä.

13. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    Kuvat omasta Olymbus-E3 kamerasta -> Edestä -> takaa -> sivulta -> standby mode

tämä kuva on otettu 0.0001 s (1/8000) suljin ajalla kun f5.6 oli valittu pimeässä huoneessa

tämä kuva on otettu kun salama on irti eli R\C tilassa yöllä ulkona

tässä kuvia jotka otettu E-3 kameralla messuilta

Last edited: Mar 16, 2008

Share This Page