Hei, olen noita valmiita pakettikoneita ostellut paljonkin, ja nyt kysyisin että säästääkö siinä oikeasti paljon jos koneen kokoaa itse? Kuitenkin, vaikka tässä ei nyt paljon säästäisikään ajattelin nyt ihan yleisestä mielenkiinnosta kasata tämän koneen itse. Ongelmana nyt lähinnä tässä on se että en ymmärrä näistä eri komponenttien yhteensopivuusmerkkinnöistä paljon mitään vaikka olenkin eri tietokonekomponenttien kanssa ollut tekemisissä paljonkin. Esim. mistä tietää että onko emolevy yhteensopiva kotelon tai näytönohjaimen kanssa tai onko kotelossa tarpeeksi tilaa kiintolevyille... Kai näillä nyt joku yhteinen Standardi on?? Yritin hieman googletella, mutta homma meni niin vaikeaksi että päätin suosiolla kirjoittaa tänne. Voisitteko antaa minulle nyt edes jonkun esimerkin yhteensopivista komponenteistä, "Parasta laatua, mitä saa alle 600 €" Lisäksi, nyt jos joskus saan ne komponentit tilattua niin onko jotain ihan yleisiä käytännön vinkkejä, kun olen ensikertaa omaa konetta kasaamassa, tosin olen joskus kaverin koneen kasaamisessa hieman helpinyt.
Saat pakettikonetta vastaavan kokoonpanon huomattavasti halvemmalla tai samaan hintaan paljon tehokkaamaan setin. Säästää siis. Yhteensopivuudesta sen verran, että kotelo ja emo noudattavat molemmat ATX-standardia (wikipedia kertoo aika tavalla lisää), emolevyn tiedoissa on ilmoitettu muistituki (nykyään DDR3) ja prosessorikanta (uusimmat AM3 ja 1155). Muuten osat ovat yhteensopivia joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Jos ei kukaan muu kasaa, niin voin illan mittaan laittaa pakettiehdotuksen. Kasaamisesta löytyy paljon tietoja kun googlettaa/utubettaa "How to build pc".
OK, käyn tässä nyt hieman googlailemaan niitä osia, kysyn täältä vielä apua jos tulee ongelmia. Lähetä toki se pakettiehdotuksesi, vilkaisen sitäkin sitten...
Tässä paketti, kun tuli luvattua: Jos kellottaminen on mielessä, niin kannattaa ottaa tehokkaampi jäähy. Vakiokelloille tuo Freezer on hyvä ja hiljainen. Kysele, jos tossa joku mietityttää. E: Mä aina unohdan. Koottu siis Lapstoresta.
Tässä olisi toinen astetta tehokkaampi, mutta silti saman hintainen paketti saksasta: http://www.aijaa.com/v.php?i=005167707081.png
Emo on H67-piirisarjalla, muuten hyvä paketti tuokin. Virtalähde ei sano mitään, mutta jos se on laadukas, niin ei ongelmaa.
Ihan hyvältähän nuo näyttää, miuluummin kyllä tilaan ihan suomesta... Lisäksi koneeseen tarvitaan ainankin langaton verkkokortti, onko tämä hyvä malli: INTEL CENTRINO WIRELESS-N 1000??
Mä en paljoakaan noista wlan-korteista/-tikuista tiedä, mutta tuo ei käy koska se menee PCI-E -väylään, joita tuossa emossa on vain yksi (siihen menee tietysti näyttis). PCI-väyäänkin noita saa, mutta en tiedä onko niillä mitään eroa. :/ E: Eikun kaksi niitä PCI-e onkin. Mun moka. E: Tuo taitaa olla läppärimalli: http://www.intel.com/products/wireless/adapters/1000/index.htm
Mites, ihan mielenkiinnosta. Paljonko tuossa on rahti-/postikulujen osuus ? Ja meneekö ihan Itellan kautta ?
30e on mindfactoryn ja hardwareversandin postikulut suomeen. Koteloa ei kannata tilata Saksasta, sillä siitä tulee toiset 30e postikuluja. DHL kuljettaa Suomeen, Suomen sisällä en tiedä. Itella, tai se yks Security-firma, ei tule just mieleen. Voihan se dhl täälläkin kuljettaa kotiovelle.