Eli ongelma on seuraavanlainen: Minulla on JVC GR-D270U -kamera. Kun sen yhdistää tietokoneeseen DV-piuhalla, ja käynnistää esim. Movie Makerin tai Premiere Pro CS3:n ja yrittää tuoda videoa koneelle, niin molempien ohjelmien hallintalaitteilla pystyy kyllä kelaamaan videota kamerassa ja painamaan play:tä yms, mutta kaappaamaan ei pysty. Movie Maker kaappaa parhaimmillaan satunnaisesti n. 2sec pätkiä sieltä sun täältä, Premiere ei edes sitä. Kenelläkään aavistustakaan missä vika voisi olla?
Kone on 3,8GHz P4 ja 1,5gt muistia, joten kyllä kai tuon pitäisi riittää? Firewire-kortti oli halvin jonka Verkkokaupasta löysin.
Vähän täydennystä aikaisempiin tietoihin: Movie Maker saa kaapattua kamerasta 1-20sec pituisia klippejä heti kun kamera on yhdistetty koneeseen. Vaikka laittaisi Movie Makeristä valinnan "Kaappaa koko nauha", se ottaa ehkä 15sec nauhan alusta, jonka jälkeen kamera jätkää filmin pyörittämistä mutta koneella nauhoitus pysähtyy. Jos tämän jälkeen haluaa kaapata lisää, pitää kamerasta ottaa virrat pois ja laittaa takaisin päälle. Että tällaista.
(Eikö tässä softassa todellakaan ole aiempien viestien muokkausta vai olenko täysin sokea?) Latasin netistä PDF:nä manuaalin, ja siellä sanotaan seuraavaa: Olen nyt kokeillut kahdella eri piuhalla, toinen Haman piuha ja toinen tuon Prodigen firewire-kortin mukana tullut piuha, ja ihan sama ongelma ollut molemmilla. Voisiko tuo oikeasti vaatia tuon JVC:n oman piuhan?
Muokkausnappi löytyy oikeasta yläkulmasta (kynä kirjoituspaperilla). Ei missään tapauksessa, kaikki piuhat tehdään saman standardin mukaisesti. Piuhoissa on tosin silloin tällöin ollut vikaa mutta erittäin epätodennäköistä että sinulle olisi niiitä sattunut kaksi. Entäs kiintolevy jolle yrität kaapata, onko se varmasti DMA-tilassa ettei se jostain syystä ole pudonnut PIO-tilaan jolloin siirtonopeus ei kyllä riitä videon siirtoon? http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1706992&highlight=dma+pio#1706992 http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1720638&highlight=dma+pio#1720638
On DMA-moodi päällä levyllä. Voisiko kameran asetuksissa olla jotain häikkää? Muistelisin tällä koneella joskus tehneeni vastaavan operaation toisella kameralla, ja silloin toimi ihan normaalisti.
Ei DV-portin toimivuus ole mistään kameran asetuksista kiinni, se joko toimii tai ei kunhan kamera on Play eli toistoasennossa. Vian löytämiseksi paras konsti on poissulkemismetodi, eli pitäisi vuoronperään kokeilla tietokonetta toisella kameralla ja kameraa toisen tietokoneen kanssa ja ehkä vielä kolmas piuhakin mukaan kiertoon... Olisiko tästä mitään apua: http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1764323&highlight=kamera+tunnistaa#1764323
Olen tässä nyt paikallistanut ongelmaa kameraan, sillä sama vika esiintyy muissakin tietokoneissa, molemmilla piuhoilla. Onko minulla nyt muuta vaihtoehtoa kuin viedä kamera huoltoon, ja onko tämä ylipäätään järkevää? Maksoin kamerasta 70 euroa, ja nykyisillä hinnoilla voisi kuvitella huollon maksavan ainakin tuon verran.
Tässä yksi esimerkki miten tuollaisen kameran huolto tapahtuu. http://www.digiservice.fi/?Hinnasto Kun viet kameran huoltoon niin sinulta siis peritään 65 euron ennakkomaksu jolla saat kameran tutkittua sekä suullisen kustannusarvion vian selvittyä. Mikäli laitetta ei korjata, ennakkomaksu jää tarkastusmaksuna huollolle. Sitten viasta riippuen korjaus tulee maksamaan seuraavasti: 1 Puhdistus 65€ 2 Pienikorjaus / kirjallinen kustannusarvio 98€ 3 Normaalikorjaus 119€ 4 Laajakorjaus 139€ 5 Vaativakorjaus 155€ 6 Erikoiskorjaus 210€ Olen kuullut muutamasta tapauksesta jossa kameran kärähtäneen firewireportin korjaus on maksanut n. 150 euroa joten se ei taida ihan mikään pikku/normaalikorjaus olla jos tuo sinun kohdalla tulee ajankohtaiseksi. Mutta 65€ siis joudut joka tapauksessa maksamaan saadaksesi selvää mistä tuossa on kyse, ainakin kyseisen Digiservicen kohdalla.
No ainakaan tuonne Digiserviceen en vie huoltoon, kaksi telkkaria olen siellä käyttänyt, ja molemmissa kesti todella kauan huollossa ja toista eivät lopulta edes korjanneet, kun "kuvasuhteen vaihtelu on ominaisuus, ei vika", kun kuva ei mahtunut kokonaan kuvaruutuun. Mutta näyttäisi Tampereella olevan toinenkin JVC:n huolto, joten vienpä sinne.