Ongelma läppärin ja modeemin välisessä tunnistuksessa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Enoxol, Feb 9, 2009.

  1. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hei,
    Iski sellainen yllättävä ongelma että tietokoneeni ei pysty tunnistamaan modeemiani (tai sitten toisinpäin).
    Modeemini on Netgear cg834wg. Ja käyttöjärjestelmänä tietenkin kaikkien suosima Vista.. :() Niin ja koneeni on "Asuksen F5R" läppäri..

    Huomioitavaa "Laitehallinnassa" on kohta "muut laitteet" tästä avautuu palkki "Ethernet sovitin".
    Tämän laitteen tila taas on seuraava:
    "Tämän laitteen ohjaimia ei ole asennettu. (Koodi 28)
    Asenna ohjain uudelleen valitsemalla Asenna ohjain uudelleen."


    Voisiko asia johtua jotenkin tästä? Automaattisesti kone ei osaa asiaa ainakaan korjata.. Piuhat, modeemi jne. on juuri otettu paketista (n. 1h sitten), joten oletettavaa on että niistä vika ei johdu..

    Modeemissa muut valot palavat kunnolla, mutta "portin" valo ei pala.. (kokeiltu käynnistellä uudestaan ja vaihtaa porttia (1-4)

    Kaikki pienimmätkin ideat asian korjaamiselle ovat tarpeen!!!!!
     
    Last edited: Feb 9, 2009
  2. Euphemos

    Euphemos Regular member

    Joined:
    Jul 13, 2005
    Messages:
    2,607
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    No jos kerran laitteen ohjaimia ei ole asennettu, niin eihän se laite voi silloin toimiakaan. Katsot minkämerkkinen ja -mallinen se verkkopiiri on ja etsit sitten valmistajan sivulta sille sopivat ajurit. Yleensä noissa läppäreissä on Realtekin verkkopiiri, joskus jopa Marvell.
     
  3. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt joutuu heittää niinkin typerän kysymyksen, että miten mä tuon tiedon saan kaivettua? :D ei meinaan ainakaan meikän taidoilla onnistunut tuo kaivaminen tuolto ohjauspaneelista.. sorry..
     
  4. Euphemos

    Euphemos Regular member

    Joined:
    Jul 13, 2005
    Messages:
    2,607
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Ohjauspaneeli -> Laitehallinta -> Verkkoadapterit -> Yleiset / Ohjain.

    Tietty sun ei välttämättä tartte mitään noita etsiä, jos läppärin mukana tuli erillinen Drivers & Utilities tjsp. CD-lätty, josta löytyy ne verkkoajuritkin ja asennus on tehty yksinkertaiseksi.
     
  5. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo no se asennus cd ei vaihtanut omistajaa tän läppärin mukana.. :( Tietokonetta asennettaessa itse-asiassa tää kone jotain itkikin että ajureita ei voitu asentaa kun mulla ei ollu sitä cd:tä..

    Eipä löydy tuollaista kohtaa mulla.. Lähin sinneppäin on "verkkosovittimet" ja siinä tällainen koodi:
    Atheros AR5006EG Wireless Network Adapter
    (voisko mahollisesti olla yksi mokkula laite mitä olen saanut lainaan tässä..) Tuossa kuva mitä mulla siellä on:
    [​IMG]
     
    Last edited: Feb 9, 2009
  6. Euphemos

    Euphemos Regular member

    Joined:
    Jul 13, 2005
    Messages:
    2,607
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Atheros on se kannettavaan integroitu langaton verkkopiiri, mutta ilmeisesti tässä nyt haluaisit sitä verkkokaapelia käyttää? Varmaankin se löytynee sitten sieltä tuntemattomien listasta... mutta tosiaan Asuksenkin sivuilta nuo sopivat ajurit kyllä irtoaa:

    http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=F5R

    LAN-kohdasta siis löytyy ne verkkoajurit. Voit samalla asennella tuolta muitakin päivitettyjä ajureita tarpeen mukaan.
     
  7. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nonniin! No kyllä nyt pelittää.. :p On se näköjään helppoa kun sen osaa, mä alotin tän homman kanssa painimisen 7 päivällä.. :D Mutta kiitokset kovasti vain, muuten ei ois varmaan tarvinnu nukkua viikkoon kun tätä oisin säätäny..!

    Jos mä haluan ottaa ton ethernet piuhan nyt pois käytöstä ja käyttää tota nettiä langattomana, niin pitääkö mun tehä jotain spessuja asetuksia? Laitoin näet äsken tuolta modeemin asetuksista langattoman yhteyden päälle ja tein juuri niinkuin ohjeissa sanottiin ja poistin sitten ton ethernetin ni eipä enään halunnukkaan toimia.. :(
     
  8. Euphemos

    Euphemos Regular member

    Joined:
    Jul 13, 2005
    Messages:
    2,607
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Olen huomannu, että Vistan kanssa on paljon mutkattomampaa käyttää vaan sitä kaapeliyhteyttä, jos se kerran on mahdollista. Itsellänikin tällä hetkellä yhteysongelmia WPA/WPA2-salauksia käytettäessä.
     
  9. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Joined:
    Aug 2, 2003
    Messages:
    942
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    Asensitko tuolta asuksen sivuilta myös wlanin ajurit? Ei se langaton ilman niitä ajureita toimi.
     
  10. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No mä luulin että ne ajurit mulla olisi.. :D mutta täytynee hakea sitten kun pääsee taas omalle koneelle.. Onko se tosta linkistä se wlan kohta ja mikä niistä 4 vaihtoehdosta sitten olisi hyvä valita mulla siis käsittääkseni vista-32..?
     
  11. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Joined:
    Aug 2, 2003
    Messages:
    942
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    wireless kohdasta ja uusimmat ajurit kandee asentaa, eli ylimpänä ensimmäisenä ne.

    EDIT: Eiku joo oliki eri ajureita wlaneille siellä :D Nyt sun pitäs kaivella sen sun wlanin tarkka malli jostain esille. Everest iha näpsä softa nähä koneen speksit.
     
    Last edited: Feb 10, 2009
  12. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eikös tuo "atheros" olekkaan muuten se malli? Tuostahan oli jotain lätinää tossa aikasemmin..
     
    Last edited: Feb 11, 2009
  13. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Joined:
    Aug 2, 2003
    Messages:
    942
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    Kuvas ei toimi.

    Voihan se olla toi atheroskin, mut sit sulla on eri mallin läppäri ku kerroit. Ei ainkaan mun silmiin osunu ton läppäri mallin ajureista mitään atherokseen viittaavaa, eli viisain vaan ny esim. everest softalla katella kaikki laite tiedot ni saat sit ehkä oikeet ajuritki asennettua.
    Mites ootkos näyttiksen, äänipiiri yms. tilpehöörien ajuritki laittanu jo?
     
  14. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2005
    Messages:
    280
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Aijaa, mulla se ainakin toimi.. Otin pois.. Siinä siis olisi ollut "everest" kuva.. :D
    Pääpiirteiltään tekstitettynä:
    Verkkosovitin:
    (kuva wlan) Atheros AR5006EG Wireless Network Adapter

    Ominaisuus:
    Verkkokortti Atheros AR5006EG Wireless Network Adapter
    Yhteysnimi Langaton verkkoyhteys
    Yhteysnopeus 54 Mbps (<-WTF? pitäs olla 3 meganen netti??)

    Jos ei toi ole se mitä mun piti ettiä, niin mitäköhän mun sieltä everestistä pitäisi ettiä?

    BTW, Mitä tää tarkottaa ja pitäskö huolestua:?
    "Varoitus: DMI-tietojen oikeellisuutta ei voi taata"

    Niin ja en ole päivitellyt nuita muita kun ei ole ainakaan vielä tarvetta ollut.. :)
     
    Last edited: Feb 11, 2009

Share This Page