Tervehdys, Laitoin eilen tietokoneen normaalisti päälle, mutta jostain syystä en saanutkaan yhteyttä langattomasti modeemiin. Aikaisemmin ei tämmöistä ongelmaa ole ollut. Kun koitan muodostaa yhteyden saan erilaisia virheilmoituksia, kuten sen, että salasana on väärä tai pelkästään ilmoituksen, että yhteyttä ei voitu muodostaa. Välillä ihmeen kautta saan yhteyden modeemiin saan ilmoituksen: ei internet yhteyttä ja verkon kohdalla näkyy punainen rasti ja teksti, että tietokoneeseen asetetut asetukset eivät vastaa modeemin asetuksia, vaikka molemmissa on samat asetukset. Aluksi epäilin ongelman olevan langattomassa vastaanottimessani, koska siinä ei palanut valoa. Ostin uuden, mutta ongelma ei muuttunut miksikään. Seuraavaksi asensin Windowsin uusiksi, ei muutosta. Nyt olen koko tämän päivän tutkinut asioita ja googletellut monta tuntia ja löytänyt monia yksinkertaisia ratkaisuja ongelmaan, kuten ajureiden päivittäminen ja modeemin resetointi, mutta yksikään ei ole toiminut kohdallani. Olen yrittänyt asettaa kiinteän ip-osoitteen, resetoinut modeemin, päivittänyt BIOS:n, muuttanut modeemin asetuksista salauslajia ja salasanaa, poistanut ja asentanut uudelleen kaikki mahdolliset ajurit. En ole itsekään aloittelija tällaisissa asioissa, mutta nyt alkaa lopulta ideat loppumaan kesken. Käytössä siis Windows 7-käyttöjärjestelmä ja Elisan kotiboksi (BeWan iBox v1.0). Yhteys toimii normaalisti läppärillä, sekä pleikkarilla, ainoa joka ei toimi on oma pöytäkoneeni. Kiitos etukäteen kaikille, jotka jaksavat nähdä vaivaa auttaakseen.
En usko itse laitteiden olevan edes rikki. Menin vain hätiköimään ostaessani uuden. Nyt huomasin seuraavan: modeemi väittää käyttävänsä WEP-salausta, mutta Windows tulkitsee sen kuitenkin WPA:ksi. Voiko tässä olla ongelma? Myös modeemin nimi oli vaihdettu, resetoinnin jälkeen se palasi oletukseksi, mutta nyt se näkyy taas samana kuin ennen resetointia. Ihmettelen, että miten saan läppärillä yhteyden modeemiin käyttämällä tuota WPA:ta, kun taas tämä kone tulkitsee salasanan vääräksi, oli käytössä mikä tahansa suojauslaji. Asetin salauksen WPA:ksi ja koitin yhdistää modeemiin ja sainkin yhteyden, mutta nyt lukee, että minulla on rajoitetut oikeudet ja kun katson verkon ominaisuuksia on Windows muuttanut salauslajin WEP:ksi ja salasana on jotain ihan muuta kuin kirjoitin. Nyt taas sen verran päivitystä, että onnistun saamaan modeemiin yhteyden, kun muutin modeemin asetuksiin salasanan WEP:ksi. Mutta nyt palkkien päällä on keltainen kolmio ja lukee: ei internet yhteyttä.