Ongelma näppäimistön kanssa

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by anjai, Aug 12, 2004.

1. anjai

anjai Member

Trophy Points:
    11
    Ongelmani on seuraavanlainen:

Näppäimistö on seonnut niin, että tiettyjä kirjainnäppäimiä painettaessa näytölle tulostuu kaksi kirjainta esim. e -> we, a -> as, k -> k, jne. Jotkut näppäimet toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Paha ongelma on myös se, että enteriä painettaessa ko. rivin loppuun tulee aina yläpilkku (eli '). Tällöin esim. nettiosoitteiden kirjoittaminen ei onnistu (sivua ei voi näyttää), en pääse nettiin ollenkaan, koska ADSL-yhteys on katkennut käyttämättömänä lomalla ollessani.

Näppäimistön kieliasetukset ym. ovat kunnossa. Järjestelmä väittää laitteen toimivan oikein. Tietokoneessa ei myöskään ole (enää) viruksia tai haittaohjelmia. Olen joutunut ottamaan järjestelmän palautustoiminnon pois käytöstä, koska palautustiedostoissa oli viruksia, joten en voi edes palauttaa järjestelmää ongelmattomaan tilaan, kun palautuspisteet tuhoutuivat. Kiintolevyssä ei ole vikaa, senkin olen tutkinut.

Tietokoneeni on Compaq Presario 5WV275 vuodelta 2001. Näppäimistö on Compaqin oma Easy Access Keyboard (USB-liitännässä). Olen kokeillut ratkaista ongelman poistamalla vanhan ohjaimen ja asentamalla uuden version netistä (toista konetta apuna käyttäen), mutta mitään parannusta ei tapahtunut. Olen myös testannut toimivuutta koneen muissa USB-liitännöissä. Näppäimistö on erittäin hyväkuntoinen ja puhdas eikä sen kanssa ole aiemmin ollut mitään ongelmia.

Käyttis oli aiemmin Windows Me, mutta nyt olen vaihtanut sen XP:hen (uusi asennus, ei päivitys), koska ajattelin, että sekin voisi auttaa. XP asentui ongelmatta ja toimii, mutta näppisongelmaan se ei auttanut.

Koneessani ei ollut palomuuria, koska se sekoitti koko järjestelmän. Epäilenkin, että joku on saattanut tunkeutua järjestelmään ja panna sen sekaisin. Koneellahan ei nyt käytännössä katsoen voi tehdä mitään.

Olen jo ihan voimaton tämän ongelman edessä ja yrittänyt ratkoa sitä ihan vain maalaisjärjellä.

Toivottavasti joku teistä osaa auttaa. Olen kiitollinen vastauksista.

-Anja-

2. BlueM

BlueM Member

Trophy Points:
    11
    Ensimmäiseksi tulee mieleen että olet hakenut väärät ajurit. Toiseksi tulee mieleen että näppäimistölle olisi kaatunut jotain. Ja viimeiseksi että siellä on joku ennakoiva "tekstin syöttö" päällä jossain koneen asetuksissa tai joku ennakoiva ohjelma.

3. anjai

anjai Member

Trophy Points:
    11
    Ajurit ovat varmasti oikeat eikä näppäimistöllekään ole koskaan kaatunut mitään. Myöskään ennakoivaa tekstinsyöttöä en ole käyttänyt enkä tiedä, miten sellainen olisi voinut nyt yhtäkkiä itsestään aktivoitua. Ongelma on varmaan jossain muualla.

Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Share This Page