Moro, asensin tossa jonkin aikaa sitten doom 3:n, aluksi se pelitti ihan hyvin, mutta jonkin aikaa sitten näytössä on alkanut näkyä kaikenlaisia häiriöitä, mm. vilkkuvia taustoja ja mustia pisteitä.. Sama toistui sen jälkeen kaikissa peleissä. Tällä hetkellä ongelmana on, kun käynnistän tietokoneen noin minuutin päästä se kaatuu ja näyttöön tulee viesti: VPUrecover on nollannut grafiikkakiihdyttimen.. Jos VPUrecoverin ottaa pois päältä, niin kone kaatuu ja sen jälkeen se pitää buutata. Olen yrittänyt päivittää ajureita, putsannut näytönohjaimen ja kokeillut atitoolin avulla laskea kellotaajuutta, mutta mikään ei tunnu auttavan. Laitteistona on P4 2,4ghz, 512DDR, Ati radeon 9700 Pro, käyttiksenä on windows XP.
Onko näyttis orginaali,eli et ole laittanut mitään lisäjäähdytystä,esim:Silenceria,jos niin katso että saa kunnon kosketuksen coreen.Kokeile laske AGP-väylä 4x
Onko kotelon sisällä kuinka lämmin? Kotelon lämpö selviää aika hyvin emolevyn lämpötilasta esim speedfan ohjelmalla. Näyttis ei paljoa viilene jos kotelossa on yli 40 astetta.
Olisikohan sen lämpötila ollut jotain vähän päälle 40C, en nyt tarkkaan muista, mutta tarkistan asian, kunhan olen päässyt takaisin kotiin.. Minua kumminkin ihmetyttää, että miksi se vasta nyt alkaa valittamaan, jos kyseessä olisi liikalämpeneminen? Kyseinen tietokone on toiminut nykyisellä kokoonpanolla loistavasti viimeiset 1,5 vuotta, ilman minkäänlaisia ongelmia..
Onko siilit keränneet paljon pölyä? Ilmajäähdytetty tietokone on aika imuri...katso onko prossun ja näytiksen siilit täynnä pölyä.
Olen pyrkinyt putsaamaan koneen säännöllisin väliajoin pölystä(viimeksi viikko sitten), joten ongelman ei pitäisi olla siinä.. Tarkistin lämmöt BIOS:n kautta: aluksi prosessori oli 45 ja koneen yleislämpötila oli 30C. Annoin sen olla päällä tunnin, jonka jälkeen ne olivat 60C ja 45C.. Tuntuu melko korkealta, eli onko tuo normaalia? Lämmöt ovat kylläkin olleet yhtä korkealla alusta asti.. Näytönohjaimen tuuletin tuntui polttavan kuumalta, sormella kokeiltaessa.. EDIT: Typo
Kyllä toi kotelon lämpö tuntuu minusta aika korkealta..Onko kotelotuulettimia? Koteloon ilmaa alhaalta ja pois ylhäältä.
Ei ole mitään lisätuulettimia, on kylläkin ollut tarkoitus sellaiset hankkia, mutta ei vain ole vielä ehtinyt.. Eivät näemmä liikkeessä ajatelleet, että kotelo tarvitsisi vähän lisää tuuletusta, kun sen menivät myymään. Hmm.. voisikohan sen pistää takuuseen, kun sitä kerta on vielä jäljellä
Jos oikein muistan niin Doom3 on aika herkkä noille näyttiksen lämmöille...se ajaa koneen niin äärirajoille että pienetkin häiriöt näky heti. Liikkeessä? onke se pakettikone vai räätälöity? Imeekö edes poweri lämmintä ilmaa pois kotelosta?
Tarkoitin liikkeellä kauppaa, josta koneen ostin(PC-superstore). Tietokone on räätälöity vastaamaan omia tarpeitani.. Powerin tuuletin puhaltaa ulospäin(ainakin se tuntuu puhaltavan).
Lähetin näytöohjaimen takaisin kauppaan, sanoivat että saattaa mennä jopa viikko ennen kuin tulee takaisin, jos tulee.. En itse löytänyt mistään enää vastaavaa näytönohjainta, eli onkohan sitä edes saatavilla? Liikkeen myyjä sanoi: jos sitä ei ole saatavilla, niin he lähettävät vastaavan tilalle, mikäköhän mahtaisi olla nykyään vastaavanlainen näytönohjain?